Ook Stichting Ik Kies Bewust wil het blauwe Vinkje weg

Ook Stichting Ik Kies Bewust wil het blauwe Vinkje weg

Ook de Stichting Ik Kies Bewust heeft aan de minister van Volksgezondheid Schipper geadviseerd om te stoppen met het gebruik van het blauwe Vinkje. Het groene Vinkje blijft wel bestaan en de stichting wil een nieuw initiatief lanceren.

“Onvoldoende maatschappelijk draagvlak”

“Ondanks dat veel levensmiddelen door het gebruik van het blauwe Vinkje verbeterd zijn, is geconstateerd dat er onvoldoende maatschappelijk draagvlak is om deze logovorm te handhaven. Het advies luidt dan ook het blauwe Vinkje als logo te laten vervallen”, schrijft de stichting op zijn website.

 

De stichting wil wel een nieuw initiatief lanceren rond “innovatie en herformulering van levensmiddelen met een brede maatschappelijke basis, waarbij ook consumenten een belangrijke rol spelen”.

 

Verwarrend

Het blauwe Vinkje toont aan wat een ‘bewuste keuze’ is binnen een bepaalde productgroep, terwijl het groene Vinkje dan weer staat voor de gezondere keuze. Volgens de Consumentenbond was dat verschil echter niet altijd duidelijk bij de consument, aangezien de blauwe variant ook kon verschijnen op minder gezonde opties.

 

Bij de Consumentenbond zijn ze dan ook bijzonder tevreden met het advies van de Stichting Ik Kies Bewust om het blauwe Vinkje te schrappen. “Bijna 20.000 consumenten lieten op onze campagnesite weten dat ze de strijd tegen het Vinkje steunden en ook via social media kregen we veel bijval. Dankzij deze steun werd onze campagne in korte tijd een succes en lijkt het Vinkje op producten met veel suiker, verzadigd vet en zout verleden tijd”, aldus Bart Combée, directeur van de Consumentenbond.

 

In mei van dit jaar werd de goedkeuring voor het Vinkje nog met een jaar verlengd. Ook toen was er al protest van de Consumentenbond.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Back to top