Ook Stichting Ik Kies Bewust wil het blauwe Vinkje weg

Ook Stichting Ik Kies Bewust wil het blauwe Vinkje weg

Ook de Stichting Ik Kies Bewust heeft aan de minister van Volksgezondheid Schipper geadviseerd om te stoppen met het gebruik van het blauwe Vinkje. Het groene Vinkje blijft wel bestaan en de stichting wil een nieuw initiatief lanceren.

“Onvoldoende maatschappelijk draagvlak”

“Ondanks dat veel levensmiddelen door het gebruik van het blauwe Vinkje verbeterd zijn, is geconstateerd dat er onvoldoende maatschappelijk draagvlak is om deze logovorm te handhaven. Het advies luidt dan ook het blauwe Vinkje als logo te laten vervallen”, schrijft de stichting op zijn website.

 

De stichting wil wel een nieuw initiatief lanceren rond “innovatie en herformulering van levensmiddelen met een brede maatschappelijke basis, waarbij ook consumenten een belangrijke rol spelen”.

 

Verwarrend

Het blauwe Vinkje toont aan wat een ‘bewuste keuze’ is binnen een bepaalde productgroep, terwijl het groene Vinkje dan weer staat voor de gezondere keuze. Volgens de Consumentenbond was dat verschil echter niet altijd duidelijk bij de consument, aangezien de blauwe variant ook kon verschijnen op minder gezonde opties.

 

Bij de Consumentenbond zijn ze dan ook bijzonder tevreden met het advies van de Stichting Ik Kies Bewust om het blauwe Vinkje te schrappen. “Bijna 20.000 consumenten lieten op onze campagnesite weten dat ze de strijd tegen het Vinkje steunden en ook via social media kregen we veel bijval. Dankzij deze steun werd onze campagne in korte tijd een succes en lijkt het Vinkje op producten met veel suiker, verzadigd vet en zout verleden tijd”, aldus Bart Combée, directeur van de Consumentenbond.

 

In mei van dit jaar werd de goedkeuring voor het Vinkje nog met een jaar verlengd. Ook toen was er al protest van de Consumentenbond.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Frites Atelier van Sergio Herman wordt internationale keten

24/01/2018

De luxueuze frituren Frites Atelier van topkok Sergio Herman blijken een succes: Gent en Brussel krijgen een eigen friettent voor ‘foodies’ en meer vestigingen zijn op komst. De chef-kok wil zelfs naar steden als Barcelona en Berlijn.

Sterk Albert Heijn, stabiel Delhaize in vierde kwartaal

24/01/2018

Ahold Delhaize heeft er een degelijk vierde kwartaal op zitten, vooral dankzij sterke prestaties van Albert Heijn en Bol.com. In België blijft Delhaize ter plaatse trappelen.

Carrefour schrapt duizenden jobs ten voordele van e-commerce

23/01/2018

De Franse hypermarktgroep Carrefour gaat enkele duizenden werknemers op straat zetten, kondigde CEO Alexandre Bompard vandaag aan. Dankzij een nieuw transformatieplan, met nadruk op e-commerce, wil Carrefour "wereldleider in voedseltransitie" worden.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Back to top