Ook Stichting Ik Kies Bewust wil het blauwe Vinkje weg

Ook Stichting Ik Kies Bewust wil het blauwe Vinkje weg

Ook Stichting Ik Kies Bewust wil het blauwe Vinkje weg

Ook de Stichting Ik Kies Bewust heeft aan de minister van Volksgezondheid Schipper geadviseerd om te stoppen met het gebruik van het blauwe Vinkje. Het groene Vinkje blijft wel bestaan en de stichting wil een nieuw initiatief lanceren.

“Onvoldoende maatschappelijk draagvlak”

“Ondanks dat veel levensmiddelen door het gebruik van het blauwe Vinkje verbeterd zijn, is geconstateerd dat er onvoldoende maatschappelijk draagvlak is om deze logovorm te handhaven. Het advies luidt dan ook het blauwe Vinkje als logo te laten vervallen”, schrijft de stichting op zijn website.

 

De stichting wil wel een nieuw initiatief lanceren rond “innovatie en herformulering van levensmiddelen met een brede maatschappelijke basis, waarbij ook consumenten een belangrijke rol spelen”.

 

Verwarrend

Het blauwe Vinkje toont aan wat een ‘bewuste keuze’ is binnen een bepaalde productgroep, terwijl het groene Vinkje dan weer staat voor de gezondere keuze. Volgens de Consumentenbond was dat verschil echter niet altijd duidelijk bij de consument, aangezien de blauwe variant ook kon verschijnen op minder gezonde opties.

 

Bij de Consumentenbond zijn ze dan ook bijzonder tevreden met het advies van de Stichting Ik Kies Bewust om het blauwe Vinkje te schrappen. “Bijna 20.000 consumenten lieten op onze campagnesite weten dat ze de strijd tegen het Vinkje steunden en ook via social media kregen we veel bijval. Dankzij deze steun werd onze campagne in korte tijd een succes en lijkt het Vinkje op producten met veel suiker, verzadigd vet en zout verleden tijd”, aldus Bart Combée, directeur van de Consumentenbond.

 

In mei van dit jaar werd de goedkeuring voor het Vinkje nog met een jaar verlengd. Ook toen was er al protest van de Consumentenbond.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.