Ook Tesco Express test kassaloos winkelen | RetailDetail

Ook Tesco Express test kassaloos winkelen

Ook Tesco Express test kassaloos winkelen
Shutterstock.com

Klanten van de Britse gemakswinkel Tesco Express kunnen producten scannen met hun smartphone en dan gewoon buitenwandelen. Met de nieuwe technologie wil de retailer rijen op piekmomenten aanpakken.

 

Zonder cash

De test vindt plaats in een winkel vlakbij het hoofdkantoor in Welwyn Garden City, ten noorden van Londen. Shoppers kunnen er een nieuwe app gebruiken, Scan Pay Go, om producten te scannen en aan hun winkelmandje toe te voegen. Daarna kunnen ze gewoon buitenlopen, verklaart Steven Blair aan Reuters. De eerste reacties zijn positief, maar voor conclusies is het nog te vroeg. De retailer onderzoekt onder andere wat de gevolgen kunnen zijn voor het risico op diefstal.

 

Tesco wil de doorstroming in zijn stadswinkels verbeteren: vooral rond lunchtijd is het er vaak lang aanschuiven. Een andere maatregel om dat probleem aan te pakken, is het weren van cash geld: in winkels waar klanten enkel met de kaart of de smartphone kunnen betalen, halveert de doorlooptijd aan de kassa van 90 naar 45 seconden. Bovendien worden de winkels zo minder aantrekkelijk voor overvallers.

 

Het lijkt er overigens sterk op dat Tesco dezelfde toepassing gebruikt als de 'Scan. Pay. Go.’ app die Colruyt Group momenteel test in enkele Spar supermarkten. Sinds de lancering van de kassaloze Amazon Go eind 2016, zijn wel meer foodretailers op zoek naar manieren om het moeilijke kassamoment te elimineren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Delhaize schrapt partners voor Pluskaart

12/07/2018

Delhaize-klanten gaan wat minder punten kunnen sprokkelen met hun Pluskaart, want de samenwerking met de andere retailers waar klanten punten konden verzamelen en bonnen inwisselen (DI, Planet Parfum, Q8 en Tom&Co) wordt stopgezet.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.