Ook Test-Aankoop waarschuwt voor Capri-Sun

Ook Test-Aankoop waarschuwt voor Capri-Sun
Capri-Sun

Nadat eerder al een Franse voedselwaakhond erop wees dat Capri-Sun geen gezond drankje is voor kinderen, komt nu ook consumentenorganisatie Test-Aankoop naar buiten met een waarschuwing rond het merk.

Limonade, geen vruchtensap

De consumentenorganisatie heeft er vooral een probleem mee dat het drankje in een folder van Lidl wordt aangeduid als een vruchtendrank, terwijl het maar 12% vruchtensap bevat. Nochtans moet er wettelijk gezien 50% vruchten in een drankje zitten vooraleer het een vruchtendrank mag worden genoemd. 

 

“In tegenstelling tot wat supermarktketen Lidl beweert, is Capri-Sun géén vruchtendrank. Het is een limonade. En Fruity water, het nieuwe drankje van Capri-Sun, klinkt misschien gezond, maar ook dat is een limonade en géén alternatief voor water”, stelt Test-Aankoop volgens De Standaard.

 

“Vruchtendrank klinkt natuurlijk gezonder dan limonade”, aldus Test-Aankoop. “Door dit drankje zo te noemen, wekt Lidl de indruk dat het gezonder is dan het is. Een illusie die nog eens wordt versterkt door de stukken fruit die op de verpakking pronken. Fruit afbeelden op een product dat amper fruit bevat: het is een marketingtechniek die wij in het verleden al meermaals aanklaagden.”

 

Geen alternatief voor water

Ook met het Fruity water van Capri-Sun heeft Test-Aankoop een probleem. “Door de term water te gebruiken, wekt de fabrikant de indruk dat het een alternatief is voor water”, aldus Test-Aankoop. “Dat klopt niet. Dit is een doodgewone limonade, gezoet met zoetstof. Er is geen suiker aan toegevoegd, maar door het citroenzuur dat erin zit, is deze drank slechter voor de tanden dan water.”

 

Eerder uitte ook voedselwaakhond Foodwatch France al zijn zorgen over Capri-Sun, dat gemarket wordt naar kinderen, maar dat volgens hen geen kinderdrankje is, omdat het te veel suikers bevat. “Capri-Sun is zoeter dan een Fanta”, klonk het toen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Back to top