Ook Test-Aankoop waarschuwt voor Capri-Sun | RetailDetail

Ook Test-Aankoop waarschuwt voor Capri-Sun

Ook Test-Aankoop waarschuwt voor Capri-Sun
Capri-Sun

Nadat eerder al een Franse voedselwaakhond erop wees dat Capri-Sun geen gezond drankje is voor kinderen, komt nu ook consumentenorganisatie Test-Aankoop naar buiten met een waarschuwing rond het merk.

Limonade, geen vruchtensap

De consumentenorganisatie heeft er vooral een probleem mee dat het drankje in een folder van Lidl wordt aangeduid als een vruchtendrank, terwijl het maar 12% vruchtensap bevat. Nochtans moet er wettelijk gezien 50% vruchten in een drankje zitten vooraleer het een vruchtendrank mag worden genoemd. 

 

“In tegenstelling tot wat supermarktketen Lidl beweert, is Capri-Sun géén vruchtendrank. Het is een limonade. En Fruity water, het nieuwe drankje van Capri-Sun, klinkt misschien gezond, maar ook dat is een limonade en géén alternatief voor water”, stelt Test-Aankoop volgens De Standaard.

 

“Vruchtendrank klinkt natuurlijk gezonder dan limonade”, aldus Test-Aankoop. “Door dit drankje zo te noemen, wekt Lidl de indruk dat het gezonder is dan het is. Een illusie die nog eens wordt versterkt door de stukken fruit die op de verpakking pronken. Fruit afbeelden op een product dat amper fruit bevat: het is een marketingtechniek die wij in het verleden al meermaals aanklaagden.”

 

Geen alternatief voor water

Ook met het Fruity water van Capri-Sun heeft Test-Aankoop een probleem. “Door de term water te gebruiken, wekt de fabrikant de indruk dat het een alternatief is voor water”, aldus Test-Aankoop. “Dat klopt niet. Dit is een doodgewone limonade, gezoet met zoetstof. Er is geen suiker aan toegevoegd, maar door het citroenzuur dat erin zit, is deze drank slechter voor de tanden dan water.”

 

Eerder uitte ook voedselwaakhond Foodwatch France al zijn zorgen over Capri-Sun, dat gemarket wordt naar kinderen, maar dat volgens hen geen kinderdrankje is, omdat het te veel suikers bevat. “Capri-Sun is zoeter dan een Fanta”, klonk het toen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.