Ook Test-Aankoop waarschuwt voor Capri-Sun

Ook Test-Aankoop waarschuwt voor Capri-Sun
Capri-Sun

Nadat eerder al een Franse voedselwaakhond erop wees dat Capri-Sun geen gezond drankje is voor kinderen, komt nu ook consumentenorganisatie Test-Aankoop naar buiten met een waarschuwing rond het merk.

Limonade, geen vruchtensap

De consumentenorganisatie heeft er vooral een probleem mee dat het drankje in een folder van Lidl wordt aangeduid als een vruchtendrank, terwijl het maar 12% vruchtensap bevat. Nochtans moet er wettelijk gezien 50% vruchten in een drankje zitten vooraleer het een vruchtendrank mag worden genoemd. 

 

“In tegenstelling tot wat supermarktketen Lidl beweert, is Capri-Sun géén vruchtendrank. Het is een limonade. En Fruity water, het nieuwe drankje van Capri-Sun, klinkt misschien gezond, maar ook dat is een limonade en géén alternatief voor water”, stelt Test-Aankoop volgens De Standaard.

 

“Vruchtendrank klinkt natuurlijk gezonder dan limonade”, aldus Test-Aankoop. “Door dit drankje zo te noemen, wekt Lidl de indruk dat het gezonder is dan het is. Een illusie die nog eens wordt versterkt door de stukken fruit die op de verpakking pronken. Fruit afbeelden op een product dat amper fruit bevat: het is een marketingtechniek die wij in het verleden al meermaals aanklaagden.”

 

Geen alternatief voor water

Ook met het Fruity water van Capri-Sun heeft Test-Aankoop een probleem. “Door de term water te gebruiken, wekt de fabrikant de indruk dat het een alternatief is voor water”, aldus Test-Aankoop. “Dat klopt niet. Dit is een doodgewone limonade, gezoet met zoetstof. Er is geen suiker aan toegevoegd, maar door het citroenzuur dat erin zit, is deze drank slechter voor de tanden dan water.”

 

Eerder uitte ook voedselwaakhond Foodwatch France al zijn zorgen over Capri-Sun, dat gemarket wordt naar kinderen, maar dat volgens hen geen kinderdrankje is, omdat het te veel suikers bevat. “Capri-Sun is zoeter dan een Fanta”, klonk het toen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

AB InBev zoekt groei in Australië

26/09/2017

De Leuvense biergroep AB InBev heeft alweer een microbrouwerij overgenomen: ditmaal gaat het om 4 Pines uit Australië. De verkoopsom voor de brouwerij uit Sydney werd niet bekendgemaakt.

Directeur HR verlaat Carrefour Belgium

25/09/2017

Kathleen Van Der Paelt, directeur HR bij Carrefour Belgium, heeft na zeven jaar besloten om het supermarktbedrijf te verlaten. Ze wordt opgevolgd door Sonia Frey, die de voorbije vijf jaar een gelijkaardige functie invulde bij De Lijn.

AD Delhaize Lochristi springt op de kar van cartoontassen

25/09/2017

De AD Delhaize in Lochristi is de eerste Belgische supermarkt die mee op de trein van een Nederlandse hype springt. Daar zijn draagtassen met cartoons die gepersonaliseerd zijn naargelang de locatie een echt verzamelitem geworden.

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Back to top