Op café gaan kost Vlaming 580 euro per jaar

Op café gaan kost Vlaming 580 euro per jaar

Zo'n 30% van de Vlamingen gaat nooit op café, maar de overgrote meerderheid doet dat dus wel. Bijna één op de vijf zelfs minstens één keer per week. Dat kost de caféganger gemiddeld 580 euro per jaar.

Nog altijd 'mannenzaak'

Eén op de vijf Vlamingen (18,5%) gaat minstens één keer per week op café, zo blijkt uit een enquête bij duizend Vlamingen uit het iVox-onderzoekspanel (representatief naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau) en een bevraging bij 40.000 Vlamingen uit het online lezersbestand van Het Nieuwsblad. Bij mannen loopt dat percentage zelfs op tot 25,6% of één op de vier dus. Van de vrouwen gaat slechts 11,3% minstens één keer per week op café. 

 

De Vlamingen die op café gaan, besteden daar gemiddeld 11,2 euro per week, wat neerkomt op zo'n 580 euro per jaar. Ook hier nemen de mannen resoluut het voortouw: zij spenderen gemiddeld 14 euro per week (728 euro per jaar) terwijl dat bij vrouwen maar 8,1 euro per week is (421 euro per jaar). Voor de meest frequente cafégangers - zij die minstens één keer per week op café gaan - lopen de uitgaven op tot 27,4 euro per week, of een kleine 1.430 euro per jaar.

 

"We geven met z'n allen minder geld uit op café dan vroeger, maar er gaan nu eenmaal minder mensen op café", zegt Gert Laurijssen van Foodservice Alliance, die het bestedingsgedrag van de Belg in de foodsector bestudeert. "De café-uitbaters staan dus wel degelijk onder druk. Gelukkig spenderen de mensen die wel nog op café gaan, per bezoek gemiddeld ietsje meer dan vroeger. Maar dat heeft dan weer te maken met de hogere bierprijs."

 

Café moet vooral proper zijn

Ongeveer een kwart van de Vlamingen heeft een eigen stamcafé dat ze 'geregeld' bezoeken. De keuze daarvan blijkt in de eerste plaats een kwestie te zijn van netheid (70,4% van de respondenten), gevolgd door de aanwezigheid van een terras (60,3%) en de vriendelijke bediening (58%). Dan volgen het drankenassortiment (37%), de bereikbaarheid (34,8%) en de mogelijkheid om iets kleins te eten (33,6%).

 

Overigens blijkt driekwart van de Vlamingen het rookverbod op café een goede zaak te vinden. Zelfs één op de drie rokers deelt die mening. De invoering van dat rookverbod heeft ook weinig veranderd aan de cafégewoonten van de Vlaming: 12% gaat iets minder vaak op café, 9% gaat nu net meer, maar voor bijna 80% is er helemaal niets veranderd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top