Op café gaan kost Vlaming 580 euro per jaar

Op café gaan kost Vlaming 580 euro per jaar

Zo'n 30% van de Vlamingen gaat nooit op café, maar de overgrote meerderheid doet dat dus wel. Bijna één op de vijf zelfs minstens één keer per week. Dat kost de caféganger gemiddeld 580 euro per jaar.

Nog altijd 'mannenzaak'

Eén op de vijf Vlamingen (18,5%) gaat minstens één keer per week op café, zo blijkt uit een enquête bij duizend Vlamingen uit het iVox-onderzoekspanel (representatief naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau) en een bevraging bij 40.000 Vlamingen uit het online lezersbestand van Het Nieuwsblad. Bij mannen loopt dat percentage zelfs op tot 25,6% of één op de vier dus. Van de vrouwen gaat slechts 11,3% minstens één keer per week op café. 

 

De Vlamingen die op café gaan, besteden daar gemiddeld 11,2 euro per week, wat neerkomt op zo'n 580 euro per jaar. Ook hier nemen de mannen resoluut het voortouw: zij spenderen gemiddeld 14 euro per week (728 euro per jaar) terwijl dat bij vrouwen maar 8,1 euro per week is (421 euro per jaar). Voor de meest frequente cafégangers - zij die minstens één keer per week op café gaan - lopen de uitgaven op tot 27,4 euro per week, of een kleine 1.430 euro per jaar.

 

"We geven met z'n allen minder geld uit op café dan vroeger, maar er gaan nu eenmaal minder mensen op café", zegt Gert Laurijssen van Foodservice Alliance, die het bestedingsgedrag van de Belg in de foodsector bestudeert. "De café-uitbaters staan dus wel degelijk onder druk. Gelukkig spenderen de mensen die wel nog op café gaan, per bezoek gemiddeld ietsje meer dan vroeger. Maar dat heeft dan weer te maken met de hogere bierprijs."

 

Café moet vooral proper zijn

Ongeveer een kwart van de Vlamingen heeft een eigen stamcafé dat ze 'geregeld' bezoeken. De keuze daarvan blijkt in de eerste plaats een kwestie te zijn van netheid (70,4% van de respondenten), gevolgd door de aanwezigheid van een terras (60,3%) en de vriendelijke bediening (58%). Dan volgen het drankenassortiment (37%), de bereikbaarheid (34,8%) en de mogelijkheid om iets kleins te eten (33,6%).

 

Overigens blijkt driekwart van de Vlamingen het rookverbod op café een goede zaak te vinden. Zelfs één op de drie rokers deelt die mening. De invoering van dat rookverbod heeft ook weinig veranderd aan de cafégewoonten van de Vlaming: 12% gaat iets minder vaak op café, 9% gaat nu net meer, maar voor bijna 80% is er helemaal niets veranderd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


AB InBev investeert kwart miljard in Nigeria

24/11/2017

Brouwer AB InBev gaat 250 miljoen euro investeren in Nigeria, om er een vierde brouwerij neer te poten. Die brouwerij wordt de op één na grootste van AB InBev in Afrika en moet volgend jaar al de deuren openen.

Aantal drankenhandels voorbije tien jaar met 6% gedaald

24/11/2017

Het aantal drankenhandelaars in België is de voorbije tien jaar met 6% gedaald, blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie FEBED. Het aantal drankenhandels met personeel is daarentegen wel gestegen.

Filet Pur: Sympathieke snoodaards

24/11/2017

De prijzen stijgen, de supermarkt wordt in z’n voortbestaan bedreigd en merkfabrikanten mogen nog altijd de rekening betalen. Ja, foodretailers, het blijven bandieten hoor, zoals blijkt uit dit alweer vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Back to top