Op café gaan kost Vlaming 580 euro per jaar | RetailDetail

Op café gaan kost Vlaming 580 euro per jaar

Op café gaan kost Vlaming 580 euro per jaar

Zo'n 30% van de Vlamingen gaat nooit op café, maar de overgrote meerderheid doet dat dus wel. Bijna één op de vijf zelfs minstens één keer per week. Dat kost de caféganger gemiddeld 580 euro per jaar.

Nog altijd 'mannenzaak'

Eén op de vijf Vlamingen (18,5%) gaat minstens één keer per week op café, zo blijkt uit een enquête bij duizend Vlamingen uit het iVox-onderzoekspanel (representatief naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau) en een bevraging bij 40.000 Vlamingen uit het online lezersbestand van Het Nieuwsblad. Bij mannen loopt dat percentage zelfs op tot 25,6% of één op de vier dus. Van de vrouwen gaat slechts 11,3% minstens één keer per week op café. 

 

De Vlamingen die op café gaan, besteden daar gemiddeld 11,2 euro per week, wat neerkomt op zo'n 580 euro per jaar. Ook hier nemen de mannen resoluut het voortouw: zij spenderen gemiddeld 14 euro per week (728 euro per jaar) terwijl dat bij vrouwen maar 8,1 euro per week is (421 euro per jaar). Voor de meest frequente cafégangers - zij die minstens één keer per week op café gaan - lopen de uitgaven op tot 27,4 euro per week, of een kleine 1.430 euro per jaar.

 

"We geven met z'n allen minder geld uit op café dan vroeger, maar er gaan nu eenmaal minder mensen op café", zegt Gert Laurijssen van Foodservice Alliance, die het bestedingsgedrag van de Belg in de foodsector bestudeert. "De café-uitbaters staan dus wel degelijk onder druk. Gelukkig spenderen de mensen die wel nog op café gaan, per bezoek gemiddeld ietsje meer dan vroeger. Maar dat heeft dan weer te maken met de hogere bierprijs."

 

Café moet vooral proper zijn

Ongeveer een kwart van de Vlamingen heeft een eigen stamcafé dat ze 'geregeld' bezoeken. De keuze daarvan blijkt in de eerste plaats een kwestie te zijn van netheid (70,4% van de respondenten), gevolgd door de aanwezigheid van een terras (60,3%) en de vriendelijke bediening (58%). Dan volgen het drankenassortiment (37%), de bereikbaarheid (34,8%) en de mogelijkheid om iets kleins te eten (33,6%).

 

Overigens blijkt driekwart van de Vlamingen het rookverbod op café een goede zaak te vinden. Zelfs één op de drie rokers deelt die mening. De invoering van dat rookverbod heeft ook weinig veranderd aan de cafégewoonten van de Vlaming: 12% gaat iets minder vaak op café, 9% gaat nu net meer, maar voor bijna 80% is er helemaal niets veranderd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.