Opinie: Grotere zorgen om Colruyt dan om Ahold Delhaize

Opinie: Grotere zorgen om Colruyt dan om Ahold Delhaize
Jef Colruyt - Dick Boer

Zowel Ahold Delhaize als Colruyt kregen ferme klappen op de beurs: beleggers lijken het vertrouwen in supermarktaandelen helemaal kwijt. Maar de ene retailer is de andere niet: Ahold Delhaize lijkt er bovenop te komen, Colruyt heeft zorgen. 

Prijsoorlog

De oorzaken voor de koersval zijn niet dezelfde voor beide ketens. Voor Ahold Delhaize speelt in de eerste plaats de situatie op de Amerikaanse markt, goed voor twee derden van de omzet. De komst van Lidl heeft er geleid tot een ware prijzenoorlog, waarbij Aldi en Walmart zich niet onbetuigd laten. Investeerders vrezen dat de marges daardoor ook bij de fusiegroep onder druk zullen komen te staan. De genadeslag werd toegebracht door Amazon, dat met de overname van Whole Foods de hele sector op zijn kop zette.  

 

Plots leken alle traditionele supermarktketens aangeschoten wild, omdat ze onvoldoende zouden innoveren terwijl een technologiespeler de spelregels verandert. Voeding leek lang aan de e-commercedreiging te kunnen ontsnappen. Maar als Amazon zich komt moeien, is de speeltijd over, zo luidt de consensus. Al kan men daar toch kanttekeningen bij maken: die fameuze kassaloze Amazon Go winkel bijvoorbeeld geraakt maar niet operationeel… zo onfeilbaar is Amazon dus niet. 

 

Overnameprooi

Stilaan lijkt realiteitszin dan ook weer de bovenhand te nemen: berichten over de dood van de supermarkt zijn sterk overdreven. ING vindt de uitverkoop van Ahold Delhaize-aandelen "buiten proportie": de groep heeft volgens de bank een leidende marktpositie met grote omvang en laat solide operationele uitvoering zien. De fusiegroep kan profiteren van synergievoordelen bovendien. Kopen dus, zeggen de analisten, al wordt het koersdoel wel verlaagd. 

 

Ook John Beijer, directeur van Beursfoon, behoudt het vertrouwen en stelt dat de huidige dip een mooie gelegenheid biedt om te kopen. Bovendien gokken sommigen op het feit dat er in de VS een nieuwe consolidatieronde aankomt, waarbij Ahold Delhaize – of toch het Amerikaanse deel ervan – een interessante overnameprooi kan worden. Dat zou voor de beleggers een leuke premie kunnen inhouden. Het aandeel herstelt nu dan ook van de zware klappen.
 

Slinkende marges

Bij Colruyt spelen andere elementen: de discounter is geen wereldspeler, en dat is een sterkte en een zwakte tegelijk. Een sterkte omdat niemand de Belgische consument beter kent dan Colruyt. En België is klein, dus de kans dat Amazon er een prioriteit van maakt, is onbestaande. Deze markt zal nog wel eventjes in de relatieve luwte blijven. 

 

Maar het is ook een zwakte, want Colruyt is een grote vis in een kleine bokaal, waardoor het groeipotentieel miniem is geworden. De Franse activiteiten overtuigen niet echt en op de Belgische markt ondervindt de retailer steeds fellere concurrentie van veel grotere internationale spelers met superieure koopkracht. Met slimme promoties en grote investeringen in communicatie ondergraven Aldi, Lidl en Ahold Delhaize het laagsteprijzenmodel van Colruyt, dat hierdoor de marges ziet slinken. 

 

Uitgeholde prijsgarantie

De houdbaarheid van de Colruyt-strategie wordt nu openlijk in vraag gesteld. Een verdere groei van e-commerce zal daar geen goed aan doen, want hoe kan Colruyt reageren op de lagere foodprijzen in buitenlandse webshops? Kijk maar naar het prijsniveau bij amazon.fr. De laagsteprijsgarantie heeft lang goed gewerkt in de beschermde markt die België was, maar met toenemende grensaankopen (off- en online) wordt die garantie uitgehold. Een analyse die hard moet aankomen in Halle. 

 

Wat Colruyt betreft klinken de kenners dan ook veel minder enthousiast. De groeivooruitzichten zijn dubieus, het aandeel is te duur. Een meerderheid van de beursanalisten hanteert nu een verkoopadvies voor het Colruyt-aandeel, meldt De Tijd, en slechts één beurshuis, Morgan Stanley, is nog positief. Zorgwekkend. Of is dat een understatement?

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top