OPINIE: Prijsverschil Colruyt en Collect & Go geen slimme zet | RetailDetail

OPINIE: Prijsverschil Colruyt en Collect & Go geen slimme zet

OPINIE: Prijsverschil Colruyt en Collect & Go geen slimme zet

"Klanten bij de afhaaldienst Collect & Go voor dezelfde producten meer laten betalen dan in de offline Colruyt-winkels is geen goed idee", stellen onderzoekers van de KU Leuven in onderstaand opiniestuk.

Misvatting

Uit recent onderzoek van Kristina Melis, Els Breugelmans & Lien Lamey van de onderzoeksgroep Marketing van de KU Leuven, blijkt dat klanten net meer gaan besteden als de prijzen van de online en de offline winkel op elkaar zijn afgestemd.

 

Colruyt maakt dan ook een misvatting door te denken dat gewone winkels en webwinkels twee aparte zaken zijn. Dat klopt niet, toch zeker niet in de ogen van de klant! Op het moment dat een klant beslist om voor het eerst online te gaan kopen, is hij/zij geneigd om bij zijn favoriete winkel te blijven. Maar dan verwacht die klant wel dezelfde prijs en hetzelfde assortiment als in zijn favoriete fysieke winkel.

 

Een kwestie van vertrouwen

Consumenten die beginnen met online boodschappen percipiëren dit doorgaans als ‘risicovol’. Het onlinekanaal is een nieuw kanaal waar ze de gebruiken niet van kennen. Bovendien moeten ze vertrouwen krijgen in de praktijken van een online supermarkt (bijvoorbeeld hebben groenten en fruit dezelfde verse staat als in de offline supermarkt). Om deze reden klampen consumenten zich, in het beginstadium, vast aan hun vertrouwde offline winkel om online aankopen te doen.

 

De meeste klanten maken eigenlijk geen onderscheid tussen het online en offlinekanaal. Het is dan ook niet vreemd dat een betere afstemming van onlineprijzen en het assortiment met die van de offline winkel het aankoopgedrag positief beïnvloedt. Dit verhoogt namelijk de vertrouwdheid en verlaagt het risico van het online winkelen bij die winkelketen. Bovendien vereenvoudigt dit het beslissingsproces doordat consumenten zich kunnen beroepen op voorgaande kennis omtrent prijs en assortiment.

 

Uitgaven verschuiven

We bestudeerden de wijzigingen in aankoopgedrag bij consumenten die de stap zetten van de fysieke naar de online supermarkt. Daarvoor namen we 7907 klanten van de vier grootste supermarktketens van het Verenigd Koninkrijk onder de loep. We zagen dat consumenten die online gaan, vaker naar hun vertrouwde fysieke winkel gaan én meer beginnen te besteden bij die keten. Deze klanten verschuiven een groter deel van hun totale supermarktuitgaven naar de online bezochte winkelketen, in het nadeel van de concurrerende supermarkten. 

 

De stap naar online winkelen impliceert een serieuze verandering in het habituele winkelgedrag en resulteert in het herbekijken van het uitgavepatroon. Gemiddeld stijgt het aandeel van de uitgaven toegewezen aan die winkelketen met 4%. Ketens die zorgen voor integratie tussen hun online en fysieke winkels, en die dus dezelfde prijs en hetzelfde assortiment aanbieden, blijken zelfs nog succesvoller.

 

Klanten die online kopen worden niet afgeschrikt door de servicekost (bij Collect & Go 5.5 €) die tegenover de onlineservice staat, maar hen meer laten betalen voor dezelfde producten is dus geen verstandige zet.


Kristina Melis, Els Breugelmans & Lien Lamey
Onderzoeksgroep Marketing KU Leuven

Bronnen: 
Melis, K., Campo, K., Lamey, L., & Breugelmans, E. (2016) “A Bigger Slice of the Multichannel Grocery Pie: When Does Consumers' Online Channel Use Expand Retailers' Share of Wallet?”, Forthcoming in Journal of Retailing (2016), DOI: 10.1016/j.jretai.2016.05.001.

Melis, K., Campo, K., Breugelmans, E. & Lamey, L. (2015) “Multi-channel Grocery Shopping: The Dynamic Impact of Online Shopping Experience on Online Store Choice”, Journal of Retailing, 91 (2), 272-288.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".