Opinie: Waar blijft die gezondere kassa? | RetailDetail

Opinie: Waar blijft die gezondere kassa?

Opinie: Waar blijft die gezondere kassa?
Foto RetailDetail

Snoepgoed aan de kassa is beursgevoelige informatie. Dat bleek toen we met de RetailDetail Food redactie besloten om eens te polsen hoe het zit met de vele goede voornemens die retailers in het verleden de wereld instuurden.


Geen commentaar


Fabrikanten blijken hier een onderbouwde en genuanceerde visie op te hebben, zelfstandige winkeliers tonen zich bewust van de problematiek, al voelen ze zich niet geroepen om een voortrekkersrol te spelen. Maar hun hoofdkantoren wensen zich van commentaar te onthouden. Officieel wegens “gevoelige informatie” en “binnenkort publiceren we onze financiële resultaten”. 


Het is bepaald geen nieuw gespreksonderwerp, nochtans. Al decennia staat gezondheid hoog op de agenda van retailers en fabrikanten. Al even lang ergeren ouders zich groen en geel aan de verleiding waaraan hun jonge kinderen worden blootgesteld, op het einde van de winkeltrip. Met soms gênante scènes tot gevolg. Je zou verwachten dat hier mooie opportuniteiten voor het grijpen liggen. Waarom zou een gezonder aanbod niet juist voor méér kassa-omzet kunnen zorgen? 
 

Gezonde alternatieven


Wat retailers aan de check-out doen, is gewoon zichtbaar voor iedereen. Daar kun je niet geheim over doen. En we zien dat sommige retailers wel degelijk inspanningen leveren, zonder daarover hoog van de toren te blazen. Carrefour bijvoorbeeld zorgt voor alternatieven aan de kassa, maar communiceert er (voorlopig) niet over. Albert Heijn plaatst meubels met gezondere producten tussen de kassa’s. Lidl is duidelijk over z’n beleid. Ook heel wat zelfstandige ondernemers nemen maatregelen. Internationaal zet de Britse retailer Tesco de toon, en dat al sinds… 1994. Echt voor de hand liggend, toch? 


De terughoudendheid bij onze grote retailers is dan ook een beetje verwonderlijk. Dat ze dit thema onbelangrijk vinden, lijkt me weinig geloofwaardig. De conclusie die zich opdringt is de volgende: achter de schermen, in alle stilte, zijn deze retailers druk bezig met het formuleren van een gezond kassabeleid dat zeer binnenkort landelijk zal worden uitgerold, tot grote vreugde van een meerderheid van de shoppers. En wij waren met onze vragen gewoon wat te vroeg. We mochten het nog even niet weten. Kan gebeuren. Geen probleem. Intussen ben ik al wel heel benieuwd geworden!

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.