Opinie: Waar blijft die gezondere kassa? | RetailDetail

Opinie: Waar blijft die gezondere kassa?

Opinie: Waar blijft die gezondere kassa?
Foto RetailDetail

Snoepgoed aan de kassa is beursgevoelige informatie. Dat bleek toen we met de RetailDetail Food redactie besloten om eens te polsen hoe het zit met de vele goede voornemens die retailers in het verleden de wereld instuurden.


Geen commentaar


Fabrikanten blijken hier een onderbouwde en genuanceerde visie op te hebben, zelfstandige winkeliers tonen zich bewust van de problematiek, al voelen ze zich niet geroepen om een voortrekkersrol te spelen. Maar hun hoofdkantoren wensen zich van commentaar te onthouden. Officieel wegens “gevoelige informatie” en “binnenkort publiceren we onze financiële resultaten”. 


Het is bepaald geen nieuw gespreksonderwerp, nochtans. Al decennia staat gezondheid hoog op de agenda van retailers en fabrikanten. Al even lang ergeren ouders zich groen en geel aan de verleiding waaraan hun jonge kinderen worden blootgesteld, op het einde van de winkeltrip. Met soms gênante scènes tot gevolg. Je zou verwachten dat hier mooie opportuniteiten voor het grijpen liggen. Waarom zou een gezonder aanbod niet juist voor méér kassa-omzet kunnen zorgen? 
 

Gezonde alternatieven


Wat retailers aan de check-out doen, is gewoon zichtbaar voor iedereen. Daar kun je niet geheim over doen. En we zien dat sommige retailers wel degelijk inspanningen leveren, zonder daarover hoog van de toren te blazen. Carrefour bijvoorbeeld zorgt voor alternatieven aan de kassa, maar communiceert er (voorlopig) niet over. Albert Heijn plaatst meubels met gezondere producten tussen de kassa’s. Lidl is duidelijk over z’n beleid. Ook heel wat zelfstandige ondernemers nemen maatregelen. Internationaal zet de Britse retailer Tesco de toon, en dat al sinds… 1994. Echt voor de hand liggend, toch? 


De terughoudendheid bij onze grote retailers is dan ook een beetje verwonderlijk. Dat ze dit thema onbelangrijk vinden, lijkt me weinig geloofwaardig. De conclusie die zich opdringt is de volgende: achter de schermen, in alle stilte, zijn deze retailers druk bezig met het formuleren van een gezond kassabeleid dat zeer binnenkort landelijk zal worden uitgerold, tot grote vreugde van een meerderheid van de shoppers. En wij waren met onze vragen gewoon wat te vroeg. We mochten het nog even niet weten. Kan gebeuren. Geen probleem. Intussen ben ik al wel heel benieuwd geworden!

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Supermarkt mag concurreren met apotheek

17/07/2018

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block werkt aan een Koninklijk Besluit om de verkoop van medische hulpmiddelen mogelijk te maken in supermarkten. Retailers reageren positief, apothekers zijn kritisch. 

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.