Organische groei Nestlé op laagste peil sinds 2009

Organische groei Nestlé op laagste peil sinds 2009

Het Zwitserse voedingsconcern Nestlé is in het voorbije halfjaar blijven groeien, maar dat kost steeds meer moeite. "De organische groei was bescheiden', moet de Belgische CEO Paul Bulcke (foto) toegeven. "Een gevolg van een lagere prijszetting, aangezien we de lagere grondstoffenkosten doorrekenden nu de klant steeds prijsbewuster wordt."

Maar 4,1% organische groei

Nestlé boekte in de eerste jaarhelft een omzet van 45,2 miljard Zwitserse frank, omgerekend zo'n 36,75 miljard euro. Dat is 5,3% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder.

 

Dat mooie cijfer wordt echter overstemd door de organische groei die met 4,1% niet alleen bleef steken op zijn laagste niveau sinds het crisisjaar 2009, maar ook een half procent lager ligt dan de 4,6% waar de analisten op hadden gerekend. Ter info: in het eerste kwartaal bedroeg de organische groei nog 4,3%.

 

De bedrijfswinst klokte af op 6,8 miljard frank (zo'n 5,5 miljard euro), een stijging met 6,8%. De nettowinst steeg 3,7% tot 5,1 miljard frank (circa 4,1 miljard euro). Tegenover een fors lagere grondstoffenfactuur stonden hogere marketingkosten en prijsdalingen, want de consument koopt in deze crisistijden "almaar prijsbewuster", klinkt het in het Zwitserse Vevey.

 

Europa zorgenkindje

Vooral Europa baart Nestlé zorgen: de organische groei viel er terug tot hooguit een half procent en de winstmarge zakte 10 basispunten tot 14,9%. "In Europa zijn de consumenten zeer prijsgevoelig en we hebben daar rekening mee gehouden", zegt Paul Bulcke. "We hebben tegelijk onze investeringen in onze merken en in innovatie opgedreven, waardoor we marktaandeel hebben gewonnen."

 

Dat Europa wel degelijk het zorgenkindje is, bewijzen de prestaties van de andere regio's. In de groeilanden in Azië, Oceanië en Afrika, bedroeg de organische omzetgroei 5% en steeg de winstmarge 20 basispunten tot 19,1%. In de beide Amerika's bedroeg de organische groei 5% en steeg de winstmarge zelfs 30 basispunten, tot 17,8%.

 

5% omzetgroei voor heel 2013

Opmerkelijk is dat Nestlé in geen enkele zone zijn langetermijndoel van "een kleine 10%" groei haalt, zelfs niet in de zogeheten groeilanden. Paul Bulcke & Co stellen hun groeiprognose voor het hele jaar dan ook lichtjes bij: ze rekenen nu op ongeveer 5% omzetgroei voor heel 2013. Tot nu toe was de voedingsreus altijd uitgegaan van een groei tussen de 5 en 6%.

 

De voedingsreus blijft intussen wel volop investeren. Zo komen er een nieuwe fabriek voor huisdierenvoeding in Polen, koffiebranderijen in China, Vietnam, Spanje en Duitsland, zuivelfabrieken in China en de Dominicaanse republiek, een drankfabriek in Maleisië en een flessenwaterbottelarij in het Verenigd Koninkrijk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top