Organische groei Nestlé op laagste peil sinds 2009

Organische groei Nestlé op laagste peil sinds 2009

Het Zwitserse voedingsconcern Nestlé is in het voorbije halfjaar blijven groeien, maar dat kost steeds meer moeite. "De organische groei was bescheiden', moet de Belgische CEO Paul Bulcke (foto) toegeven. "Een gevolg van een lagere prijszetting, aangezien we de lagere grondstoffenkosten doorrekenden nu de klant steeds prijsbewuster wordt."

Maar 4,1% organische groei

Nestlé boekte in de eerste jaarhelft een omzet van 45,2 miljard Zwitserse frank, omgerekend zo'n 36,75 miljard euro. Dat is 5,3% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder.

 

Dat mooie cijfer wordt echter overstemd door de organische groei die met 4,1% niet alleen bleef steken op zijn laagste niveau sinds het crisisjaar 2009, maar ook een half procent lager ligt dan de 4,6% waar de analisten op hadden gerekend. Ter info: in het eerste kwartaal bedroeg de organische groei nog 4,3%.

 

De bedrijfswinst klokte af op 6,8 miljard frank (zo'n 5,5 miljard euro), een stijging met 6,8%. De nettowinst steeg 3,7% tot 5,1 miljard frank (circa 4,1 miljard euro). Tegenover een fors lagere grondstoffenfactuur stonden hogere marketingkosten en prijsdalingen, want de consument koopt in deze crisistijden "almaar prijsbewuster", klinkt het in het Zwitserse Vevey.

 

Europa zorgenkindje

Vooral Europa baart Nestlé zorgen: de organische groei viel er terug tot hooguit een half procent en de winstmarge zakte 10 basispunten tot 14,9%. "In Europa zijn de consumenten zeer prijsgevoelig en we hebben daar rekening mee gehouden", zegt Paul Bulcke. "We hebben tegelijk onze investeringen in onze merken en in innovatie opgedreven, waardoor we marktaandeel hebben gewonnen."

 

Dat Europa wel degelijk het zorgenkindje is, bewijzen de prestaties van de andere regio's. In de groeilanden in Azië, Oceanië en Afrika, bedroeg de organische omzetgroei 5% en steeg de winstmarge 20 basispunten tot 19,1%. In de beide Amerika's bedroeg de organische groei 5% en steeg de winstmarge zelfs 30 basispunten, tot 17,8%.

 

5% omzetgroei voor heel 2013

Opmerkelijk is dat Nestlé in geen enkele zone zijn langetermijndoel van "een kleine 10%" groei haalt, zelfs niet in de zogeheten groeilanden. Paul Bulcke & Co stellen hun groeiprognose voor het hele jaar dan ook lichtjes bij: ze rekenen nu op ongeveer 5% omzetgroei voor heel 2013. Tot nu toe was de voedingsreus altijd uitgegaan van een groei tussen de 5 en 6%.

 

De voedingsreus blijft intussen wel volop investeren. Zo komen er een nieuwe fabriek voor huisdierenvoeding in Polen, koffiebranderijen in China, Vietnam, Spanje en Duitsland, zuivelfabrieken in China en de Dominicaanse republiek, een drankfabriek in Maleisië en een flessenwaterbottelarij in het Verenigd Koninkrijk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top