Organische groei Nestlé op laagste peil sinds 2009

Organische groei Nestlé op laagste peil sinds 2009

Het Zwitserse voedingsconcern Nestlé is in het voorbije halfjaar blijven groeien, maar dat kost steeds meer moeite. "De organische groei was bescheiden', moet de Belgische CEO Paul Bulcke (foto) toegeven. "Een gevolg van een lagere prijszetting, aangezien we de lagere grondstoffenkosten doorrekenden nu de klant steeds prijsbewuster wordt."

Maar 4,1% organische groei

Nestlé boekte in de eerste jaarhelft een omzet van 45,2 miljard Zwitserse frank, omgerekend zo'n 36,75 miljard euro. Dat is 5,3% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder.

 

Dat mooie cijfer wordt echter overstemd door de organische groei die met 4,1% niet alleen bleef steken op zijn laagste niveau sinds het crisisjaar 2009, maar ook een half procent lager ligt dan de 4,6% waar de analisten op hadden gerekend. Ter info: in het eerste kwartaal bedroeg de organische groei nog 4,3%.

 

De bedrijfswinst klokte af op 6,8 miljard frank (zo'n 5,5 miljard euro), een stijging met 6,8%. De nettowinst steeg 3,7% tot 5,1 miljard frank (circa 4,1 miljard euro). Tegenover een fors lagere grondstoffenfactuur stonden hogere marketingkosten en prijsdalingen, want de consument koopt in deze crisistijden "almaar prijsbewuster", klinkt het in het Zwitserse Vevey.

 

Europa zorgenkindje

Vooral Europa baart Nestlé zorgen: de organische groei viel er terug tot hooguit een half procent en de winstmarge zakte 10 basispunten tot 14,9%. "In Europa zijn de consumenten zeer prijsgevoelig en we hebben daar rekening mee gehouden", zegt Paul Bulcke. "We hebben tegelijk onze investeringen in onze merken en in innovatie opgedreven, waardoor we marktaandeel hebben gewonnen."

 

Dat Europa wel degelijk het zorgenkindje is, bewijzen de prestaties van de andere regio's. In de groeilanden in Azië, Oceanië en Afrika, bedroeg de organische omzetgroei 5% en steeg de winstmarge 20 basispunten tot 19,1%. In de beide Amerika's bedroeg de organische groei 5% en steeg de winstmarge zelfs 30 basispunten, tot 17,8%.

 

5% omzetgroei voor heel 2013

Opmerkelijk is dat Nestlé in geen enkele zone zijn langetermijndoel van "een kleine 10%" groei haalt, zelfs niet in de zogeheten groeilanden. Paul Bulcke & Co stellen hun groeiprognose voor het hele jaar dan ook lichtjes bij: ze rekenen nu op ongeveer 5% omzetgroei voor heel 2013. Tot nu toe was de voedingsreus altijd uitgegaan van een groei tussen de 5 en 6%.

 

De voedingsreus blijft intussen wel volop investeren. Zo komen er een nieuwe fabriek voor huisdierenvoeding in Polen, koffiebranderijen in China, Vietnam, Spanje en Duitsland, zuivelfabrieken in China en de Dominicaanse republiek, een drankfabriek in Maleisië en een flessenwaterbottelarij in het Verenigd Koninkrijk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour schrapt duizenden jobs ten voordele van e-commerce

23/01/2018

De Franse hypermarktgroep Carrefour gaat enkele duizenden werknemers op straat zetten, kondigde CEO Alexandre Bompard vandaag aan. Dankzij een nieuw transformatieplan, met nadruk op e-commerce, wil Carrefour "wereldleider in voedseltransitie" worden.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Back to top