Organische groei Nestlé op laagste peil sinds 2009 | RetailDetail

Organische groei Nestlé op laagste peil sinds 2009

Organische groei Nestlé op laagste peil sinds 2009

Het Zwitserse voedingsconcern Nestlé is in het voorbije halfjaar blijven groeien, maar dat kost steeds meer moeite. "De organische groei was bescheiden', moet de Belgische CEO Paul Bulcke (foto) toegeven. "Een gevolg van een lagere prijszetting, aangezien we de lagere grondstoffenkosten doorrekenden nu de klant steeds prijsbewuster wordt."

Maar 4,1% organische groei

Nestlé boekte in de eerste jaarhelft een omzet van 45,2 miljard Zwitserse frank, omgerekend zo'n 36,75 miljard euro. Dat is 5,3% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder.

 

Dat mooie cijfer wordt echter overstemd door de organische groei die met 4,1% niet alleen bleef steken op zijn laagste niveau sinds het crisisjaar 2009, maar ook een half procent lager ligt dan de 4,6% waar de analisten op hadden gerekend. Ter info: in het eerste kwartaal bedroeg de organische groei nog 4,3%.

 

De bedrijfswinst klokte af op 6,8 miljard frank (zo'n 5,5 miljard euro), een stijging met 6,8%. De nettowinst steeg 3,7% tot 5,1 miljard frank (circa 4,1 miljard euro). Tegenover een fors lagere grondstoffenfactuur stonden hogere marketingkosten en prijsdalingen, want de consument koopt in deze crisistijden "almaar prijsbewuster", klinkt het in het Zwitserse Vevey.

 

Europa zorgenkindje

Vooral Europa baart Nestlé zorgen: de organische groei viel er terug tot hooguit een half procent en de winstmarge zakte 10 basispunten tot 14,9%. "In Europa zijn de consumenten zeer prijsgevoelig en we hebben daar rekening mee gehouden", zegt Paul Bulcke. "We hebben tegelijk onze investeringen in onze merken en in innovatie opgedreven, waardoor we marktaandeel hebben gewonnen."

 

Dat Europa wel degelijk het zorgenkindje is, bewijzen de prestaties van de andere regio's. In de groeilanden in Azië, Oceanië en Afrika, bedroeg de organische omzetgroei 5% en steeg de winstmarge 20 basispunten tot 19,1%. In de beide Amerika's bedroeg de organische groei 5% en steeg de winstmarge zelfs 30 basispunten, tot 17,8%.

 

5% omzetgroei voor heel 2013

Opmerkelijk is dat Nestlé in geen enkele zone zijn langetermijndoel van "een kleine 10%" groei haalt, zelfs niet in de zogeheten groeilanden. Paul Bulcke & Co stellen hun groeiprognose voor het hele jaar dan ook lichtjes bij: ze rekenen nu op ongeveer 5% omzetgroei voor heel 2013. Tot nu toe was de voedingsreus altijd uitgegaan van een groei tussen de 5 en 6%.

 

De voedingsreus blijft intussen wel volop investeren. Zo komen er een nieuwe fabriek voor huisdierenvoeding in Polen, koffiebranderijen in China, Vietnam, Spanje en Duitsland, zuivelfabrieken in China en de Dominicaanse republiek, een drankfabriek in Maleisië en een flessenwaterbottelarij in het Verenigd Koninkrijk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.