Ouderen willen prettiger winkelen in supermarkten

Ouderen willen prettiger winkelen in supermarkten
shutterstock

Een derde van de 65-plussers wil dat winkelen in de supermarkt prettiger wordt. Ze wensen bredere gangpaden, hulp bij het inpakken of tillen van zware boodschappen en aanwezigheid van toiletten. Dit blijkt uit onderzoek van ouderenorganisatie KBO onder 850 Nederlandse 65-plussers.

Senioren bezoeken Albert Heijn het meest

Albert Heijn wordt door senioren het meest bezocht (29%), gevolgd door Jumbo (15%), Lidl (11%), Dirk (9%), Plus (6%), Aldi (6%), Dekamarkt (5%), Deen (3%), Hoogvliet (3%), Coop (3%) en Emté (3%). 45% van de senioren vindt het doorgaans gezellig om de supermarkt te bezoeken en 38% vindt het een goed plan van Albert Heijn om in zijn winkels speciaal te gaan letten op de gezondheid en het welzijn van oudere klanten. 33% vindt dit echter net betuttelend.

 

Aldi (4,8) en Dekamarkt (5,2) scoren een onvoldoende op de speciale service voor senioren, zoals het dragen van zware boodschappen en thuisbezorging. Alle supermarkten samen behalen op deze service een 6,4. "Vooral dit onderdeel kan nog worden verbeterd", aldus Manon Vanderkaa, directeur van KBO.

 

Supermarktketen Plus is met een 8,4 het prettigst voor ouderen, gevolgd door Jumbo met 7,9. De respondenten werden gevraagd naar vriendelijkheid van het personeel, speciale service voor senioren, ruimte en bewegwijzering, bereikbaarheid en parkeren, betaalgemak en veiligheid.

 

Wachtrijen meest ergerlijk

Vier van de tien senioren ergeren zich wel eens in de supermarkt, meestal aan de wachtrijen bij de kassa (23%), slecht voorraadbeheer (16%) en andere klanten (10%). Bij die andere klanten is de grootste ergernis het winkelwagentje dat in de weg staat (33%) en voordringen bij de kassa (16%). En een op de tien senioren voelt zich soms opgejaagd in de supermarkt door andere klanten.

 

De supermarkten in Nederland scoren onder de doelgroep 65-plus allemaal een ruime voldoende: op alle onderdelen samen een 7,8 als gemiddeld rapportcijfer. ”Supermarkten nemen een belangrijke positie in, midden in de samenleving. Dagelijks bezoeken ruim 4 miljoen klanten een supermarkt, waaronder veel ouderen”, aldus Vanderkaa.

 

Senioren bezoeken de supermarkt gemiddeld tweeënhalf keer per week. Een derde van de senioren heeft een vaste dag, het meest op vrijdag (24%) en donderdag (20%). Verder hebben vier van de tien 65-plussers een voorkeurstijdstip om naar de supermarkt te gaan, het meest in de ochtend van 10 tot 11 (27%), 9 tot 10 (24%) en van 11 tot 12 (19%).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour blijft marktaandeel verliezen in Frankrijk

13/12/2017

Dat CEO Alexandre Bompard voor een grote uitdaging staat bij Carrefour, werd zopas nog eens bevestigd door de nieuwste cijfers van Kantar Worldpanel. Zijn keten was vorige maand immers de grootste verliezer qua marktaandeel in Frankrijk.

Nederland en België blijven zorgenkindjes voor gescheiden Metro

13/12/2017

De Duitse foodretailgroep Metro zegt in zijn eerste jaar sinds de afsplitsing van zijn non-foodactiviteiten een solide basis voor nieuwe groei te hebben gelegd. De Benelux blijft nochtans een rem op die groei zetten. 

 

70 jobs verdwijnen op hoofdkantoor AB InBev in Leuven

12/12/2017

Op het hoofdkantoor van AB InBev in Leuven verdwijnen zeventig banen, nu de brouwer besloten heeft om zijn wereldwijde aankoopdienst te verhuizen naar Zwitserland. Daar bevond zich ook al de aankoopdienst van SABMiller.

Binnenkort een taks op vlees: wordt vlees de nieuwe tabak?

12/12/2017

Binnen de tien jaar komt er een vleestaks die vleesverbruik moet ontmoedigen, menen onderzoekers en parlementairen van over de hele wereld. De snelle groei van de vleesconsumptie heeft immers ernstige gevolgen voor klimaat en gezondheid.

 

AB InBev opent nieuwe brouwerij in China

12/12/2017

Brouwer AB InBev heeft een nieuwe brouwerij geopend in China, die jaarlijks 1,5 miljoen ton bier kan produceren en daarmee de grootste brouwerij van het bedrijf in Azië is. AB InBev hoopt zo te profiteren van de groeiende middenklasse in China.

Dr. Oetker stort zich op Belgische industriële bakkerij

11/12/2017

De Duitse Oetker Gruppe, bij ons vooral bekend van de diepvriespizza’s van Dr. Oetker, heeft de Belgische industriële bakkerij Diversi Foods overgenomen. Dat is een grote leverancier van diepvriesbrood aan Belgische en Nederlandse supermarktketens.

Back to top