Ouderen willen prettiger winkelen in supermarkten | RetailDetail

Ouderen willen prettiger winkelen in supermarkten

Ouderen willen prettiger winkelen in supermarkten
shutterstock

Een derde van de 65-plussers wil dat winkelen in de supermarkt prettiger wordt. Ze wensen bredere gangpaden, hulp bij het inpakken of tillen van zware boodschappen en aanwezigheid van toiletten. Dit blijkt uit onderzoek van ouderenorganisatie KBO onder 850 Nederlandse 65-plussers.

Senioren bezoeken Albert Heijn het meest

Albert Heijn wordt door senioren het meest bezocht (29%), gevolgd door Jumbo (15%), Lidl (11%), Dirk (9%), Plus (6%), Aldi (6%), Dekamarkt (5%), Deen (3%), Hoogvliet (3%), Coop (3%) en Emté (3%). 45% van de senioren vindt het doorgaans gezellig om de supermarkt te bezoeken en 38% vindt het een goed plan van Albert Heijn om in zijn winkels speciaal te gaan letten op de gezondheid en het welzijn van oudere klanten. 33% vindt dit echter net betuttelend.

 

Aldi (4,8) en Dekamarkt (5,2) scoren een onvoldoende op de speciale service voor senioren, zoals het dragen van zware boodschappen en thuisbezorging. Alle supermarkten samen behalen op deze service een 6,4. "Vooral dit onderdeel kan nog worden verbeterd", aldus Manon Vanderkaa, directeur van KBO.

 

Supermarktketen Plus is met een 8,4 het prettigst voor ouderen, gevolgd door Jumbo met 7,9. De respondenten werden gevraagd naar vriendelijkheid van het personeel, speciale service voor senioren, ruimte en bewegwijzering, bereikbaarheid en parkeren, betaalgemak en veiligheid.

 

Wachtrijen meest ergerlijk

Vier van de tien senioren ergeren zich wel eens in de supermarkt, meestal aan de wachtrijen bij de kassa (23%), slecht voorraadbeheer (16%) en andere klanten (10%). Bij die andere klanten is de grootste ergernis het winkelwagentje dat in de weg staat (33%) en voordringen bij de kassa (16%). En een op de tien senioren voelt zich soms opgejaagd in de supermarkt door andere klanten.

 

De supermarkten in Nederland scoren onder de doelgroep 65-plus allemaal een ruime voldoende: op alle onderdelen samen een 7,8 als gemiddeld rapportcijfer. ”Supermarkten nemen een belangrijke positie in, midden in de samenleving. Dagelijks bezoeken ruim 4 miljoen klanten een supermarkt, waaronder veel ouderen”, aldus Vanderkaa.

 

Senioren bezoeken de supermarkt gemiddeld tweeënhalf keer per week. Een derde van de senioren heeft een vaste dag, het meest op vrijdag (24%) en donderdag (20%). Verder hebben vier van de tien 65-plussers een voorkeurstijdstip om naar de supermarkt te gaan, het meest in de ochtend van 10 tot 11 (27%), 9 tot 10 (24%) en van 11 tot 12 (19%).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

19/02/2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

Back to top