Overheidsmetingen helpen McDonald’s in zoektocht naar locaties

Overheidsmetingen helpen McDonald’s in zoektocht naar locaties

Het Agentschap Wegen en Verkeer voert verkeersmetingen uit voor McDonald’s om de fastfoodketen te helpen bij het kiezen van nieuwe locaties. Voor de hamburgertent is het immers belangrijk om juiste informatie over traffiek te hebben. Volgens de krant De Morgen zou McDonald’s 38.000 euro voor de studie veil hebben.

Meetlussen op 32 plaatsen

McDonald’s hoopt dit jaar nog drie nieuwe vestigingen te openen in België. Om precies te weten te komen welke locaties daarvoor het best geschikt zijn, heeft de keten het Agentschap Wegen en Verkeer gevraagd op 32 plaatsen in Vlaanderen meetlussen op de weg aan te brengen, zodat het verkeer er gedurende een periode exact gemeten wordt. Daartoe spant het AWV zwarte kabels over de baan, die elk passerend voertuig registreren.

 

Voor het volledige rapport met een gedetailleerde analyse van de verkeersstromen moet de fastfoodketen 38.000 betalen, maar dat heeft het bedrijf er naar eigen zeggen graag voor over. "Het openen van een nieuwe vestiging is geen nattevingerwerk. Elk restaurant is een gigantische investering. Natuurlijk zijn we dus enkel geïnteresseerd in locaties die rendabel zijn", laat Kristel Muls, woordvoerder voor McDonald's België, optekenen in De Morgen.

 

AWV: Commerciële opdrachten als tijd het toelaat

Het is niet de eerste keer dat het AWV opdrachten van bedrijven aanneemt: eerder maakten Shell en Esso al van de diensten gebruik. Al is het toch vrij uitzonderlijk, aldus Ilse Luypaerts van het AWV: “We hebben eigen tellers in dienst, die 99% van hun tijd metingen uitvoeren voor het agentschap en voor andere overheidsorganisaties. Pas wanneer ze even tijd vrij hebben, kunnen ze andere opdrachten aanvaarden.”

 

Wat wel frequent voorkomt, is dat bedrijven bestaande data bij de overheidsdienst opvragen. Daar rekent het AWV overigens slechts 25 euro per rapport tot tien pagina’s voor aan. Een tip voor andere retailers?

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top