Overheidsmetingen helpen McDonald’s in zoektocht naar locaties

Overheidsmetingen helpen McDonald’s in zoektocht naar locaties

Het Agentschap Wegen en Verkeer voert verkeersmetingen uit voor McDonald’s om de fastfoodketen te helpen bij het kiezen van nieuwe locaties. Voor de hamburgertent is het immers belangrijk om juiste informatie over traffiek te hebben. Volgens de krant De Morgen zou McDonald’s 38.000 euro voor de studie veil hebben.

Meetlussen op 32 plaatsen

McDonald’s hoopt dit jaar nog drie nieuwe vestigingen te openen in België. Om precies te weten te komen welke locaties daarvoor het best geschikt zijn, heeft de keten het Agentschap Wegen en Verkeer gevraagd op 32 plaatsen in Vlaanderen meetlussen op de weg aan te brengen, zodat het verkeer er gedurende een periode exact gemeten wordt. Daartoe spant het AWV zwarte kabels over de baan, die elk passerend voertuig registreren.

 

Voor het volledige rapport met een gedetailleerde analyse van de verkeersstromen moet de fastfoodketen 38.000 betalen, maar dat heeft het bedrijf er naar eigen zeggen graag voor over. "Het openen van een nieuwe vestiging is geen nattevingerwerk. Elk restaurant is een gigantische investering. Natuurlijk zijn we dus enkel geïnteresseerd in locaties die rendabel zijn", laat Kristel Muls, woordvoerder voor McDonald's België, optekenen in De Morgen.

 

AWV: Commerciële opdrachten als tijd het toelaat

Het is niet de eerste keer dat het AWV opdrachten van bedrijven aanneemt: eerder maakten Shell en Esso al van de diensten gebruik. Al is het toch vrij uitzonderlijk, aldus Ilse Luypaerts van het AWV: “We hebben eigen tellers in dienst, die 99% van hun tijd metingen uitvoeren voor het agentschap en voor andere overheidsorganisaties. Pas wanneer ze even tijd vrij hebben, kunnen ze andere opdrachten aanvaarden.”

 

Wat wel frequent voorkomt, is dat bedrijven bestaande data bij de overheidsdienst opvragen. Daar rekent het AWV overigens slechts 25 euro per rapport tot tien pagina’s voor aan. Een tip voor andere retailers?

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top