Overheidsmetingen helpen McDonald’s in zoektocht naar locaties

Overheidsmetingen helpen McDonald’s in zoektocht naar locaties

Het Agentschap Wegen en Verkeer voert verkeersmetingen uit voor McDonald’s om de fastfoodketen te helpen bij het kiezen van nieuwe locaties. Voor de hamburgertent is het immers belangrijk om juiste informatie over traffiek te hebben. Volgens de krant De Morgen zou McDonald’s 38.000 euro voor de studie veil hebben.

Meetlussen op 32 plaatsen

McDonald’s hoopt dit jaar nog drie nieuwe vestigingen te openen in België. Om precies te weten te komen welke locaties daarvoor het best geschikt zijn, heeft de keten het Agentschap Wegen en Verkeer gevraagd op 32 plaatsen in Vlaanderen meetlussen op de weg aan te brengen, zodat het verkeer er gedurende een periode exact gemeten wordt. Daartoe spant het AWV zwarte kabels over de baan, die elk passerend voertuig registreren.

 

Voor het volledige rapport met een gedetailleerde analyse van de verkeersstromen moet de fastfoodketen 38.000 betalen, maar dat heeft het bedrijf er naar eigen zeggen graag voor over. "Het openen van een nieuwe vestiging is geen nattevingerwerk. Elk restaurant is een gigantische investering. Natuurlijk zijn we dus enkel geïnteresseerd in locaties die rendabel zijn", laat Kristel Muls, woordvoerder voor McDonald's België, optekenen in De Morgen.

 

AWV: Commerciële opdrachten als tijd het toelaat

Het is niet de eerste keer dat het AWV opdrachten van bedrijven aanneemt: eerder maakten Shell en Esso al van de diensten gebruik. Al is het toch vrij uitzonderlijk, aldus Ilse Luypaerts van het AWV: “We hebben eigen tellers in dienst, die 99% van hun tijd metingen uitvoeren voor het agentschap en voor andere overheidsorganisaties. Pas wanneer ze even tijd vrij hebben, kunnen ze andere opdrachten aanvaarden.”

 

Wat wel frequent voorkomt, is dat bedrijven bestaande data bij de overheidsdienst opvragen. Daar rekent het AWV overigens slechts 25 euro per rapport tot tien pagina’s voor aan. Een tip voor andere retailers?

Tags: