Overheidsmetingen helpen McDonald’s in zoektocht naar locaties | RetailDetail

Overheidsmetingen helpen McDonald’s in zoektocht naar locaties

Overheidsmetingen helpen McDonald’s in zoektocht naar locaties

Het Agentschap Wegen en Verkeer voert verkeersmetingen uit voor McDonald’s om de fastfoodketen te helpen bij het kiezen van nieuwe locaties. Voor de hamburgertent is het immers belangrijk om juiste informatie over traffiek te hebben. Volgens de krant De Morgen zou McDonald’s 38.000 euro voor de studie veil hebben.

Meetlussen op 32 plaatsen

McDonald’s hoopt dit jaar nog drie nieuwe vestigingen te openen in België. Om precies te weten te komen welke locaties daarvoor het best geschikt zijn, heeft de keten het Agentschap Wegen en Verkeer gevraagd op 32 plaatsen in Vlaanderen meetlussen op de weg aan te brengen, zodat het verkeer er gedurende een periode exact gemeten wordt. Daartoe spant het AWV zwarte kabels over de baan, die elk passerend voertuig registreren.

 

Voor het volledige rapport met een gedetailleerde analyse van de verkeersstromen moet de fastfoodketen 38.000 betalen, maar dat heeft het bedrijf er naar eigen zeggen graag voor over. "Het openen van een nieuwe vestiging is geen nattevingerwerk. Elk restaurant is een gigantische investering. Natuurlijk zijn we dus enkel geïnteresseerd in locaties die rendabel zijn", laat Kristel Muls, woordvoerder voor McDonald's België, optekenen in De Morgen.

 

AWV: Commerciële opdrachten als tijd het toelaat

Het is niet de eerste keer dat het AWV opdrachten van bedrijven aanneemt: eerder maakten Shell en Esso al van de diensten gebruik. Al is het toch vrij uitzonderlijk, aldus Ilse Luypaerts van het AWV: “We hebben eigen tellers in dienst, die 99% van hun tijd metingen uitvoeren voor het agentschap en voor andere overheidsorganisaties. Pas wanneer ze even tijd vrij hebben, kunnen ze andere opdrachten aanvaarden.”

 

Wat wel frequent voorkomt, is dat bedrijven bestaande data bij de overheidsdienst opvragen. Daar rekent het AWV overigens slechts 25 euro per rapport tot tien pagina’s voor aan. Een tip voor andere retailers?

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.