Overheidsmetingen helpen McDonald’s in zoektocht naar locaties | RetailDetail

Overheidsmetingen helpen McDonald’s in zoektocht naar locaties

Overheidsmetingen helpen McDonald’s in zoektocht naar locaties

Het Agentschap Wegen en Verkeer voert verkeersmetingen uit voor McDonald’s om de fastfoodketen te helpen bij het kiezen van nieuwe locaties. Voor de hamburgertent is het immers belangrijk om juiste informatie over traffiek te hebben. Volgens de krant De Morgen zou McDonald’s 38.000 euro voor de studie veil hebben.

Meetlussen op 32 plaatsen

McDonald’s hoopt dit jaar nog drie nieuwe vestigingen te openen in België. Om precies te weten te komen welke locaties daarvoor het best geschikt zijn, heeft de keten het Agentschap Wegen en Verkeer gevraagd op 32 plaatsen in Vlaanderen meetlussen op de weg aan te brengen, zodat het verkeer er gedurende een periode exact gemeten wordt. Daartoe spant het AWV zwarte kabels over de baan, die elk passerend voertuig registreren.

 

Voor het volledige rapport met een gedetailleerde analyse van de verkeersstromen moet de fastfoodketen 38.000 betalen, maar dat heeft het bedrijf er naar eigen zeggen graag voor over. "Het openen van een nieuwe vestiging is geen nattevingerwerk. Elk restaurant is een gigantische investering. Natuurlijk zijn we dus enkel geïnteresseerd in locaties die rendabel zijn", laat Kristel Muls, woordvoerder voor McDonald's België, optekenen in De Morgen.

 

AWV: Commerciële opdrachten als tijd het toelaat

Het is niet de eerste keer dat het AWV opdrachten van bedrijven aanneemt: eerder maakten Shell en Esso al van de diensten gebruik. Al is het toch vrij uitzonderlijk, aldus Ilse Luypaerts van het AWV: “We hebben eigen tellers in dienst, die 99% van hun tijd metingen uitvoeren voor het agentschap en voor andere overheidsorganisaties. Pas wanneer ze even tijd vrij hebben, kunnen ze andere opdrachten aanvaarden.”

 

Wat wel frequent voorkomt, is dat bedrijven bestaande data bij de overheidsdienst opvragen. Daar rekent het AWV overigens slechts 25 euro per rapport tot tien pagina’s voor aan. Een tip voor andere retailers?

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Concurrentiewaakhond eist uitleg rond comeback Albert Heijn in Lokeren

09/08/2018

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Ahold Delhaize om informatie gevraagd nu dochter Albert Heijn nog dit jaar een winkel in Lokeren zal openen. Eerder moest het supermarktconcern zijn vestiging daar immers sluiten om groen licht te krijgen voor de megafusie.