Overname Alpro stuwt winst Danone

Overname Alpro stuwt winst Danone
Shutterstock

In het tweede kwartaal van 2017 is de winst van het Franse zuivelbedrijf Danone flink gestegen en dat heeft het vooral te danken aan de overname van WhiteWave Foods, het moederbedrijf van het Belgische Alpro.

Activia onder druk

Ondanks de hogere winst, blijft de groei van Danone vertragen. De omzet ging er in het tweede kwartaal dan ook met slechts 0,2 procent op vooruit naar 6,7 miljard euro. Het verkochte volume kreeg zelfs een tik en daalde met 2,1 procent.

 

Vooral in Noord-Amerika en Europa blijft Danone het moeilijk hebben. Daar daalde de omzet met 1,5 procent. Zo blijft in Europa het merk Activia onder druk staan, ondanks een herlancering met een nieuwe verpakking en nieuwe producten.

 

“Zoals verwacht is de trage start van het jaar het resultaat van moeilijke omstandigheden in bepaalde opkomende markten en uitdagingen in Europa en Noord-Amerika”, aldus CEO Emmanuel Faber.

 

Alpro doet het wel goed en kende in het tweede kwartaal opnieuw een tweecijferige groei ten opzichte van een jaar eerder. De sojaproducten werden goed verkocht in alle markten waar Alpro actief is, zoals de Benelux, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland.

 

Dankzij de goede prestatie van onder andere Alpro wist Danone de winst in de eerste helft van het jaar toch met 16,3 procent de hoogte in te jagen naar 1,72 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Back to top