Overname Alpro stuwt winst Danone | RetailDetail

Overname Alpro stuwt winst Danone

Overname Alpro stuwt winst Danone
Shutterstock

In het tweede kwartaal van 2017 is de winst van het Franse zuivelbedrijf Danone flink gestegen en dat heeft het vooral te danken aan de overname van WhiteWave Foods, het moederbedrijf van het Belgische Alpro.

Activia onder druk

Ondanks de hogere winst, blijft de groei van Danone vertragen. De omzet ging er in het tweede kwartaal dan ook met slechts 0,2 procent op vooruit naar 6,7 miljard euro. Het verkochte volume kreeg zelfs een tik en daalde met 2,1 procent.

 

Vooral in Noord-Amerika en Europa blijft Danone het moeilijk hebben. Daar daalde de omzet met 1,5 procent. Zo blijft in Europa het merk Activia onder druk staan, ondanks een herlancering met een nieuwe verpakking en nieuwe producten.

 

“Zoals verwacht is de trage start van het jaar het resultaat van moeilijke omstandigheden in bepaalde opkomende markten en uitdagingen in Europa en Noord-Amerika”, aldus CEO Emmanuel Faber.

 

Alpro doet het wel goed en kende in het tweede kwartaal opnieuw een tweecijferige groei ten opzichte van een jaar eerder. De sojaproducten werden goed verkocht in alle markten waar Alpro actief is, zoals de Benelux, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland.

 

Dankzij de goede prestatie van onder andere Alpro wist Danone de winst in de eerste helft van het jaar toch met 16,3 procent de hoogte in te jagen naar 1,72 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.