Overname van Danone door Kraft Heinz op komst?

Overname van Danone door Kraft Heinz op komst?
Shutterstock

Er gaan geruchten de ronde dat Kraft Heinz zijn oog heeft laten vallen op Danone, na het gefaalde overnamebod op Unilever. Een deal tussen beide partijen is echter nog ver weg, menen analisten.

Veel potentieel

Het zijn vooral de aandeelhouders van Kraft Heinz die het bedrijf onder druk zetten om nog eens een overname te doen. De groep mikt immers op grote winsten op korte termijn en daar hoort af en toe een overname bij. Het doel was eigenlijk om Unilever binnen te rijven, maar aangezien die deal is afgesprongen zou nu de blik gevallen zijn op het Franse Danone.

 

Een overname van Danone past  volledig binnen het plaatje van Kraft Heinz: de Franse zuivelproducent beschikt over enkele belangrijke merken in groeimarkten, zorgt voor verdere internationale expansie voor Kraft Heinz en er het brengt heel wat mogelijkheden mee om kosten te besparen. Vooral dat laatste is iets waar Kraft Heinz vaak werk van maakt bij een overname.

 

Maar ook veel problemen

Langs de andere kant zullen er ongetwijfeld enkele problemen opduiken wanneer een Amerikaans bedrijf probeert om een bekend Frans bedrijf in te lijven, vooral als die overnemer bekend staat voor het schrappen van heel wat banen na een overname. Danone zal dan ook ongetwijfeld een aantal moeilijke eisen stellen, zoals het behoud van banen, belangrijke zitjes in de raad van bestuur en een groot deel van de aandelen in de nieuwe groep. Daarnaast zal Kraft Heinz beloftes moeten doen rond het assortiment van Danone, dat gezond en duurzaam moet blijven.

 

Analisten gaan er dan ook van uit dat eventuele onderhandelingen nog moeilijker zullen zijn dan die met Unilever, die uiteindelijk op niets uitdraaiden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Carrefour Market Groenplaats levert binnen uur aan huis

21/09/2017

De Carrefour Market aan de Groenplaats in Antwerpen is in een volledig nieuw jasje gestoken, met aandacht voor milieu en doorstroming. Bijzonder is dat de winkel voortaan binnen het uur aan huis levert bij zijn klanten.

DHZ-reus Kingfisher heeft het knap lastig

21/09/2017

Kingfisher, Europa’s grootste doe-het-zelfgroep, heeft het voorbije halfjaar meer winst geboekt dan de analisten hadden verwacht. Tot daar het goede nieuws, want het zwakke pond vertekent de omzet en de slechte prestaties van de Franse dochters gooien roet in het eten.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Carrefour Express ziet brood in ‘blurring’

21/09/2017

De proximiteitsformule van Carrefour verkent de mogelijkheden van ‘food to go’ en consumptie ter plaatse. De nieuwste generatie winkels voegt diensten en restauratie toe: het onderscheid tussen retail en horeca vervaagt.

Back to top