Overname van Danone door Kraft Heinz op komst? | RetailDetail

Overname van Danone door Kraft Heinz op komst?

Overname van Danone door Kraft Heinz op komst?
Shutterstock

Er gaan geruchten de ronde dat Kraft Heinz zijn oog heeft laten vallen op Danone, na het gefaalde overnamebod op Unilever. Een deal tussen beide partijen is echter nog ver weg, menen analisten.

Veel potentieel

Het zijn vooral de aandeelhouders van Kraft Heinz die het bedrijf onder druk zetten om nog eens een overname te doen. De groep mikt immers op grote winsten op korte termijn en daar hoort af en toe een overname bij. Het doel was eigenlijk om Unilever binnen te rijven, maar aangezien die deal is afgesprongen zou nu de blik gevallen zijn op het Franse Danone.

 

Een overname van Danone past  volledig binnen het plaatje van Kraft Heinz: de Franse zuivelproducent beschikt over enkele belangrijke merken in groeimarkten, zorgt voor verdere internationale expansie voor Kraft Heinz en er het brengt heel wat mogelijkheden mee om kosten te besparen. Vooral dat laatste is iets waar Kraft Heinz vaak werk van maakt bij een overname.

 

Maar ook veel problemen

Langs de andere kant zullen er ongetwijfeld enkele problemen opduiken wanneer een Amerikaans bedrijf probeert om een bekend Frans bedrijf in te lijven, vooral als die overnemer bekend staat voor het schrappen van heel wat banen na een overname. Danone zal dan ook ongetwijfeld een aantal moeilijke eisen stellen, zoals het behoud van banen, belangrijke zitjes in de raad van bestuur en een groot deel van de aandelen in de nieuwe groep. Daarnaast zal Kraft Heinz beloftes moeten doen rond het assortiment van Danone, dat gezond en duurzaam moet blijven.

 

Analisten gaan er dan ook van uit dat eventuele onderhandelingen nog moeilijker zullen zijn dan die met Unilever, die uiteindelijk op niets uitdraaiden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.