Pepsi en AB InBev voeren gespreken rond Vita Coco

Pepsi en AB InBev voeren gespreken rond Vita Coco
Shutterstock

PepsiCo zou momenteel gesprekken voeren met de aandeelhouders van het kokoswater Vita Coco rond een mogelijke overname. Dat is voor bijna de helft in handen van de InBev-families de Spoelberch en de Mévius.

1 miljard dollar

De aandeelhouders van Vita Coco zijn al sinds begin dit jaar op zoek naar een mogelijke overnemer en daarbij werden Coca-Cola en PepsiCo al snel genoemd. Het zou nu die tweede zijn die een bod wil doen op de drankjes, al bieden de Amerikanen minder dan de 1 miljard dollar (900 miljoen euro) waar de aandeelhouders op hopen.

 

PepsiCo heeft met One al een eigen merk van kokoswater, dat samen met Zico van Coca-Cola bijna 20% van de markt in handen heeft. Een overname van Vita Coco zou van PepsiCo echter een duidelijke marktleider maken: de prooi heeft in de Verenigde Staten bijvoorbeeld meer dan 60% van het marktaandeel.

 

Naast Verlinvest is ook Reignwood, dat instaat voor de Aziatische distributie, een belangrijke aandeelhouder. Dat stapte in 2014 in het bedrijf en toen werd Vita Coco gewaardeerd op 664 miljoen dollar (600 miljoen euro). Ook een aantal Amerikaanse beroemdheden bezitten samen een aandeel van 10%: in ruil promoten zij het drankje.

 

Vita Coco is één van de drankjes die onlangs door Verlinvest werden ondergebracht in een aparte holding. Ook Sambazon (producten op basis van de açaibes) en Hint (water met een fruitsmaak) zitten in die holding.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

AB InBev zoekt groei in Australië

26/09/2017

De Leuvense biergroep AB InBev heeft alweer een microbrouwerij overgenomen: ditmaal gaat het om 4 Pines uit Australië. De verkoopsom voor de brouwerij uit Sydney werd niet bekendgemaakt.

Directeur HR verlaat Carrefour Belgium

25/09/2017

Kathleen Van Der Paelt, directeur HR bij Carrefour Belgium, heeft na zeven jaar besloten om het supermarktbedrijf te verlaten. Ze wordt opgevolgd door Sonia Frey, die de voorbije vijf jaar een gelijkaardige functie invulde bij De Lijn.

AD Delhaize Lochristi springt op de kar van cartoontassen

25/09/2017

De AD Delhaize in Lochristi is de eerste Belgische supermarkt die mee op de trein van een Nederlandse hype springt. Daar zijn draagtassen met cartoons die gepersonaliseerd zijn naargelang de locatie een echt verzamelitem geworden.

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Back to top