Pepsi en AB InBev voeren gespreken rond Vita Coco

Pepsi en AB InBev voeren gespreken rond Vita Coco
Shutterstock

PepsiCo zou momenteel gesprekken voeren met de aandeelhouders van het kokoswater Vita Coco rond een mogelijke overname. Dat is voor bijna de helft in handen van de InBev-families de Spoelberch en de Mévius.

1 miljard dollar

De aandeelhouders van Vita Coco zijn al sinds begin dit jaar op zoek naar een mogelijke overnemer en daarbij werden Coca-Cola en PepsiCo al snel genoemd. Het zou nu die tweede zijn die een bod wil doen op de drankjes, al bieden de Amerikanen minder dan de 1 miljard dollar (900 miljoen euro) waar de aandeelhouders op hopen.

 

PepsiCo heeft met One al een eigen merk van kokoswater, dat samen met Zico van Coca-Cola bijna 20% van de markt in handen heeft. Een overname van Vita Coco zou van PepsiCo echter een duidelijke marktleider maken: de prooi heeft in de Verenigde Staten bijvoorbeeld meer dan 60% van het marktaandeel.

 

Naast Verlinvest is ook Reignwood, dat instaat voor de Aziatische distributie, een belangrijke aandeelhouder. Dat stapte in 2014 in het bedrijf en toen werd Vita Coco gewaardeerd op 664 miljoen dollar (600 miljoen euro). Ook een aantal Amerikaanse beroemdheden bezitten samen een aandeel van 10%: in ruil promoten zij het drankje.

 

Vita Coco is één van de drankjes die onlangs door Verlinvest werden ondergebracht in een aparte holding. Ook Sambazon (producten op basis van de açaibes) en Hint (water met een fruitsmaak) zitten in die holding.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een soufflé van windeieren

18/08/2017

De excuses raken op bij Delhaize, en het geduld is op bij Dick Boer, zo leerden we afgelopen week. Nee, het is daar niet bepaald koek en ei. Maar elders ook niet. Hier is het zonnige nieuwsoverzicht van RetailDetail Food! 

Twaalfde groeikwartaal op rij voor Walmart

17/08/2017

’s Werelds grootste supermarktketen, het Amerikaanse Walmart, heeft het voorbije kwartaal de analistenverwachtingen overtroffen en legt voor het twaalfde kwartaal op rij mooie groeicijfers voor. Motor was de sterke groei online.

FrieslandCampina doet vruchtendranken van de hand

17/08/2017

Zuivelbedrijf FrieslandCampina heeft zijn vruchtendrankdivisie, waartoe onder andere het merk Appelsientje behoort, van de hand gedaan. Die komt nu in handen van het Nederlandse investeringsbedrijf Standard Investment.

Dick Boer: “Delhaize zal een beetje van zijn vrijheid kwijtraken”

17/08/2017

Een jaar na de fusie van Ahold met Delhaize blikt topman Dick Boer in de Nederlandse zakenkrant FD terug op het voorbije jaar. “We hebben ongelooflijk veel bereikt”, zegt de Nederlander, maar “Delhaize zal een beetje van zijn vrijheid kwijtraken.”

Nieuwe bouwaanvraag voor Lidl in Berchem

17/08/2017

Lidl heeft een aangepaste bouwaanvraag ingediend bij de stad voor een filiaal in Berchem, maar de buurtbewoners blijven vierkant tegen. Berchem is overigens niet het enige Antwerpse project dat Lidl maar niet rond krijgt.

Albert Heijn haalt kazen uit de rekken na dispuut

16/08/2017

Albert Heijn heeft een aantal kazen uit de winkelrekken gehaald na een dispuut met de leverancier. Daardoor zullen de merken Leerdammer, Boursin, La Vache qui rit en Port Salut alvast tijdelijk niet meer te vinden zijn in de winkels.

Back to top