Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks
Shutterstock

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

 

Aangespoord door Ikea

De Amerikaanse fabrikant van onder meer Pepsi Cola, Lays en Quaker mag hiervoor de vlot lopende verkoop van de snacks bedanken. De verkoop van suikerhoudende frisdranken loopt de laatste tijd minder vlot, nu consumenten steeds vaker voor gezondere alternatieven kiezen. Daarom verving IKEA al de frisdranken door fruitwater in alle vestigingen. Om in te spelen op deze trend, zal Pepsico nieuwe, gezondere producten op de markt brengen.

 

In totaal steeg de omzet naar 16,09 miljard dollar (14 miljard euro) dankzij een sterke prestatie in Europa en Zuid-Afrika (+11%), terwijl de nettowinst daalde naar 1,82 miljard dollar (1,5 miljard euro). Volgens Indra Nooyi, CEO van de multinational sinds 2006, boekte het bedrijf voornamelijk op internationaal vlak een groei. In landen die economisch opkomen scoort het bedrijf goed met de frisdranken Pepsi en 7UP en de chips van het merk Lays. PepsiCo behoudt dan ook de verwachtingen voor het hele jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Delhaize schrapt partners voor Pluskaart

12/07/2018

Delhaize-klanten gaan wat minder punten kunnen sprokkelen met hun Pluskaart, want de samenwerking met de andere retailers waar klanten punten konden verzamelen en bonnen inwisselen (DI, Planet Parfum, Q8 en Tom&Co) wordt stopgezet.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.