PepsiCo ontwikkelt ‘vrouwvriendelijke’ variant op Doritos | RetailDetail

PepsiCo ontwikkelt ‘vrouwvriendelijke’ variant op Doritos

PepsiCo ontwikkelt ‘vrouwvriendelijke’ variant op Doritos
Foto: Sean Locke Photography / Shutterstock.com

PepsiCo zit in het oog van een socialemediastorm omdat het ‘vrouwvriendelijke’ Doritos op de markt gaat brengen. Binnenkort lanceert het een aantal nieuwe producten die in een handtas passen, minder kraken en niet plakken.

 

"Vrouwen willen hun vingers niet aflikken"

Vrouwen zouden minder genieten van Doritos-chips omdat die te luid kraken en dames hun vingers niet willen aflikken. Dat zegt CEO Indra Nooyi van PepsiCo, waar ook Lay’s en Doritos deel van uitmaken. Op korte termijn zal Doritos een aantal varianten lanceren die zogezegd ‘vrouwvriendelijk’ zijn.  

 

Mannen, en dan vooral jonge mannen, houden ervan om als ze aan de bodem van een zakje Doritos komen hun vingers gretig af te likken en de laatste kruimels in hun mond te gieten, aldus Nooyi in een radiogesprek met Freakonomics Radio. Vrouwen willen dat ook, maar doen het niet: ze houden niet van de kraakgeluiden in het openbaar, gieten niet graag en willen hun vingers niet opvallend aflikken.

 

Daarom brengt PepsiCo weldra chips voor vrouwen op de markt, die anders ontworpen en verpakt zijn. Zo zullen de nieuwe producten minder kraken, een volle smaak afgeven zonder dat het aan de vingers blijft plakken en die in een handtas passen. “Want vrouwen hebben heel graag een snack in hun handtas”, klinkt het.

 

Storm aan reacties op sociale media

De uitspraak is deel van een veel langer radio-interview waarin Indra Nooyi het onder andere heeft over de uitdagingen waar PepsiCo voor staat nu consumenten zich steeds meer naar gezondheidsproducten richten en haar ervaringen als topvrouw, maar is op sociale en traditionele media een eigen leven gaan leiden.

 

Indra Nooyi – nota bene steevast hoog genoteerd in de lijst van meest invloedrijke (zaken)vrouwen van Forbes – haalt zich de woede op de hals van tal van vrouwenverenigingen, maar ook de pers en sociale media nemen de chips nu al op de korrel als genderstereotiep, overbodig en zelfs vrouwonvriendelijk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.