PepsiCo overtreft verwachtingen in eerste kwartaal | RetailDetail

PepsiCo overtreft verwachtingen in eerste kwartaal

PepsiCo overtreft verwachtingen in eerste kwartaal
Shutterstock

In het eerste kwartaal van 2017 is PepsiCo er in geslaagd om de verwachtingen van analisten te overtreffen. De omzet ging er immers met 2% op vooruit naar 12,04 miljard dollar (11 miljard euro), meer dan de verwachte 11,98 miljard dollar.

Drankenverkoop daalt

De nettowinst steeg dan weer met 41% naar 1,32 miljard dollar (1,21 miljard euro). “We slaagden in een solide omzetgroei in het eerste kwartaal, die werd onderlijnd door wereldwijde volumegroei en prijsstijgingen, ondanks moeilijke omstandigheden op de voedingsmiddels- en drankenindustrie in Noord-Amerika”, zegt CEO Indra Nooyi.

 

Ondanks een lichte volumegroei van 1% over de hele groep heen, daalde de verkoop van de dranken van PepsiCo in het eerste kwartaal op zowat alle markten. Enkel in de regio Azië, Midden-Oosten en Noord-Afrika was er sprake van vooruitgang. De verkoop van snacks presteerde op vlak van volume een stuk beter, met groei in vrijwel alle regio’s.

 

Nieuwe strategie werkt

De positieve resultaten van PepsiCo wijzen op het succes van de nieuwe strategie van CEO Nooyi, die flink in de kosten heeft gesneden en heeft besloten om een breder assortiment aan gezonde snacks en drankjes op de markt te brengen.

 

Het toont ook aan dat PepsiCo weinig negatief effect heeft ondervonden van de controversiële reclamecampagne, die na enkele dagen al opnieuw werd ingetrokken. Het stelde toen dat het in de toekomst zal proberen om ver weg te blijven van politieke boodschappen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.