PepsiCo overtreft verwachtingen in eerste kwartaal | RetailDetail

PepsiCo overtreft verwachtingen in eerste kwartaal

PepsiCo overtreft verwachtingen in eerste kwartaal
Shutterstock

In het eerste kwartaal van 2017 is PepsiCo er in geslaagd om de verwachtingen van analisten te overtreffen. De omzet ging er immers met 2% op vooruit naar 12,04 miljard dollar (11 miljard euro), meer dan de verwachte 11,98 miljard dollar.

Drankenverkoop daalt

De nettowinst steeg dan weer met 41% naar 1,32 miljard dollar (1,21 miljard euro). “We slaagden in een solide omzetgroei in het eerste kwartaal, die werd onderlijnd door wereldwijde volumegroei en prijsstijgingen, ondanks moeilijke omstandigheden op de voedingsmiddels- en drankenindustrie in Noord-Amerika”, zegt CEO Indra Nooyi.

 

Ondanks een lichte volumegroei van 1% over de hele groep heen, daalde de verkoop van de dranken van PepsiCo in het eerste kwartaal op zowat alle markten. Enkel in de regio Azië, Midden-Oosten en Noord-Afrika was er sprake van vooruitgang. De verkoop van snacks presteerde op vlak van volume een stuk beter, met groei in vrijwel alle regio’s.

 

Nieuwe strategie werkt

De positieve resultaten van PepsiCo wijzen op het succes van de nieuwe strategie van CEO Nooyi, die flink in de kosten heeft gesneden en heeft besloten om een breder assortiment aan gezonde snacks en drankjes op de markt te brengen.

 

Het toont ook aan dat PepsiCo weinig negatief effect heeft ondervonden van de controversiële reclamecampagne, die na enkele dagen al opnieuw werd ingetrokken. Het stelde toen dat het in de toekomst zal proberen om ver weg te blijven van politieke boodschappen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.