PepsiCo overtreft zichzelf na heropening horeca

Shutterstock.com

Voedingsmultinational PepsiCo pakt uit met veel beter dan verwachte kwartaalcijfers: nu restaurants heropenen zit de vraag naar frisdranken sterk in de lift. Tegelijk ziet het bedrijf de kosten stijgen voor ingrediënten, transport en arbeid.

 

Blijven investeren

PepsiCo zag zijn kwartaalomzet stijgen met meer dan 20%: vooral de vraag naar dranken is sterk gestegen, nu op de meeste plaatsen de restaurants weer de deuren hebben geopend. Vorig jaar zag die sector nog een sterke terugval als gevolg van de lockdowns. Ook de snackverkoop deed het goed, enkel de verkoop van ontbijtgranen in Noord-Amerika viel wat terug: tijdens de lockdowns ontbeten consumenten vaker thuis, maar die trend lijkt nu wat te keren.

 

Het bedrijf bleef naar eigen zeggen investeren tijdens de pandemie, en die aanpak werpt vruchten af nu consumenten opnieuw mobieler worden. Wel ziet PepsiCo net als andere voedingsbedrijven ook de kosten stijgen voor ingrediënten, transport en arbeid. De multinational bekijkt de mogelijkheden om de prijzen te verhogen, om de marges te vrijwaren. Dankzij de goede resultaten verhoogt PepsiCo zijn verwachtingen voor dit boekjaar: de omzet zal met 6% stijgen en de winst per aandeel met 11%.