Personeel Antwerpse Albert Heijn ziek van onzekerheid

Personeel Antwerpse Albert Heijn ziek van onzekerheid
Shutterstock

De helft van de werknemers van de Albert Heijn aan de Groenplaats in Antwerpen is ziek of afwezig door de onzekerheid die er heerst rond de winkel. Die moet verkocht worden vanwege de fusie, maar dat lukt maar niet.

“Wanhopig en boos”

Bij de bekendmaking van de fusie van Ahold en Delhaize eiste de Belgische Mededingingsautoriteit dat er acht winkels van de hand zouden worden gedaan, waaronder die op de Groenplaats. De zeven andere winkels zijn ondertussen al verkocht, maar het dossier in Antwerpen blijft aanslepen en dat heeft zijn weerslag op het personeel.

 

“De mensen daar worden stilaan wanhopig en zijn boos”, zegt BBTK-secretaris Erik Dirkx tegen Gazet van Antwerpen. “Zij weten niet waaraan of waaraf. Voor de vakantie zei de nationale directie een doorbraak te verwachten voor de zomer. Sindsdien volgde er niets meer. Het wordt dus al minstens september.”

 

De winkel had tot voor kort een zestigtal vaste werknemers in dienst. Daarvan zijn er al een tiental vertrokken en van de rest is de helft ziek of gewoon afwezig. Er zijn in de winkel, die al aan zijn achtste manager in vijf jaar zit, dan ook heel wat interim-medewerkers aan de slag.

 

Langlopend contract

Het probleem voor de verkoop zou draaien rond de hoge huur en het langlopende contract dat Albert Heijn er heeft lopen. “Er moet dus sowieso een nieuwe supermarkt komen, al zouden de bewoners van de appartementen erboven dat liever niet meer hebben.” Daarnaast moet de nieuwe eigenaar al het personeel overnemen tegen dezelfde voorwaarden.

 

Ahold Delhaize zou ondertussen werken aan een oplossing met de Belgische Mededingingsautoriteit, waarbij mogelijk de fusievoorwaarden gewijzigd worden. Zolang de fusie niet officieel afgerond is, moet Ahold Delhaize in België blijven werken met twee aparte directiecomités met elk een eigen commercieel beleid.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent z’n stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Colruyt lanceert maaltijdbox

18/10/2017

Colruyt brengt een maaltijdbox voor gezinnen met kinderen op de markt, met alle nodige ingrediënten voor drie maaltijden. De kleinste maaltijdbox kost 52 euro, terwijl een iets grotere 59 euro kost. De keten maakt daarbij geen gebruik van een abonnementsformule.

63 banen op de tocht bij Coca-Cola Belgium

18/10/2017

Coca-Cola is van plan om in België 63 van de 2.200 banen te schrappen. De frisdrankenproducent gaat daarover overleg plegen met de vakbonden, om zo veel mogelijk naakte ontslagen te vermijden.

Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Back to top