Personeel Antwerpse Albert Heijn ziek van onzekerheid | RetailDetail

Personeel Antwerpse Albert Heijn ziek van onzekerheid

Personeel Antwerpse Albert Heijn ziek van onzekerheid
Shutterstock

De helft van de werknemers van de Albert Heijn aan de Groenplaats in Antwerpen is ziek of afwezig door de onzekerheid die er heerst rond de winkel. Die moet verkocht worden vanwege de fusie, maar dat lukt maar niet.

“Wanhopig en boos”

Bij de bekendmaking van de fusie van Ahold en Delhaize eiste de Belgische Mededingingsautoriteit dat er acht winkels van de hand zouden worden gedaan, waaronder die op de Groenplaats. De zeven andere winkels zijn ondertussen al verkocht, maar het dossier in Antwerpen blijft aanslepen en dat heeft zijn weerslag op het personeel.

 

“De mensen daar worden stilaan wanhopig en zijn boos”, zegt BBTK-secretaris Erik Dirkx tegen Gazet van Antwerpen. “Zij weten niet waaraan of waaraf. Voor de vakantie zei de nationale directie een doorbraak te verwachten voor de zomer. Sindsdien volgde er niets meer. Het wordt dus al minstens september.”

 

De winkel had tot voor kort een zestigtal vaste werknemers in dienst. Daarvan zijn er al een tiental vertrokken en van de rest is de helft ziek of gewoon afwezig. Er zijn in de winkel, die al aan zijn achtste manager in vijf jaar zit, dan ook heel wat interim-medewerkers aan de slag.

 

Langlopend contract

Het probleem voor de verkoop zou draaien rond de hoge huur en het langlopende contract dat Albert Heijn er heeft lopen. “Er moet dus sowieso een nieuwe supermarkt komen, al zouden de bewoners van de appartementen erboven dat liever niet meer hebben.” Daarnaast moet de nieuwe eigenaar al het personeel overnemen tegen dezelfde voorwaarden.

 

Ahold Delhaize zou ondertussen werken aan een oplossing met de Belgische Mededingingsautoriteit, waarbij mogelijk de fusievoorwaarden gewijzigd worden. Zolang de fusie niet officieel afgerond is, moet Ahold Delhaize in België blijven werken met twee aparte directiecomités met elk een eigen commercieel beleid.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.