Peulvruchten doen omzet HAK groeien | RetailDetail

Peulvruchten doen omzet HAK groeien

Peulvruchten doen omzet HAK groeien

Groenteproducent HAK heeft in het voorbije boekjaar een mooi omzetgroei kunnen laten optekenen. Vooral de goede verkoop van peulvruchten zorgde er voor dat de omzet van het bedrijf er met 4 procent op vooruit ging.

“Volledig op koers”

De omzet van HAK groeide met 4% naar 77,5 miljoen euro en ook het volume ging met 4% de hoogte in, naar 114,8 miljoen eenheden. In 2015 investeerde HAK 3,4 miljoen euro, wat 62% meer was dan een jaar eerder. Het operationele resultaat groeide met 27% aan tot 10,1 miljoen euro. HAK wist bovendien zijn bankschuld met 35% terug te dringen naar 12 miljoen euro.

 

“We zitten volledig op de koers die we in 2012 al hebben uitgezet. We groeien met het HAK merk in de Benelux en Duitsland sneller dan de markt. Met peulvruchten was dat in Nederland 13% (markt: 8%) en Duitsland 15% (markt: 11%). Ook onze marktaandelen groeiden niet eerder zo hard”, zegt CEO Timo Hoogeboom.

 

De grootste omzetgroei kwam er in België, waar de omzet met 9% de hoogte in ging. Daardoor steeg ook het marktaandeel er van 18,7 naar 19,7%. In Duitsland was er een omzetgroei van 5% en een lichte stijging van het marktaandeel naar 6%, terwijl ook in Nederland het marktaandeel gevoelig uit te breiden: van 32,6 naar 34%. De omzet in het thuisland steeg dan weer met 3%.

 

De komende jaren wil HAK zich sterk gaan focussen op het uitbouwen van de exportactiviteiten. Het doel is om nog voor 2020 er voor te zorgen dat het aandeel export meer dan de helft van de jaaromzet omvat.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.