Peulvruchten doen omzet HAK groeien | RetailDetail

Peulvruchten doen omzet HAK groeien

Peulvruchten doen omzet HAK groeien

Groenteproducent HAK heeft in het voorbije boekjaar een mooi omzetgroei kunnen laten optekenen. Vooral de goede verkoop van peulvruchten zorgde er voor dat de omzet van het bedrijf er met 4 procent op vooruit ging.

“Volledig op koers”

De omzet van HAK groeide met 4% naar 77,5 miljoen euro en ook het volume ging met 4% de hoogte in, naar 114,8 miljoen eenheden. In 2015 investeerde HAK 3,4 miljoen euro, wat 62% meer was dan een jaar eerder. Het operationele resultaat groeide met 27% aan tot 10,1 miljoen euro. HAK wist bovendien zijn bankschuld met 35% terug te dringen naar 12 miljoen euro.

 

“We zitten volledig op de koers die we in 2012 al hebben uitgezet. We groeien met het HAK merk in de Benelux en Duitsland sneller dan de markt. Met peulvruchten was dat in Nederland 13% (markt: 8%) en Duitsland 15% (markt: 11%). Ook onze marktaandelen groeiden niet eerder zo hard”, zegt CEO Timo Hoogeboom.

 

De grootste omzetgroei kwam er in België, waar de omzet met 9% de hoogte in ging. Daardoor steeg ook het marktaandeel er van 18,7 naar 19,7%. In Duitsland was er een omzetgroei van 5% en een lichte stijging van het marktaandeel naar 6%, terwijl ook in Nederland het marktaandeel gevoelig uit te breiden: van 32,6 naar 34%. De omzet in het thuisland steeg dan weer met 3%.

 

De komende jaren wil HAK zich sterk gaan focussen op het uitbouwen van de exportactiviteiten. Het doel is om nog voor 2020 er voor te zorgen dat het aandeel export meer dan de helft van de jaaromzet omvat.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon wil nog zes kassaloze winkels openen

23/02/2018

Er komen na de opening van de eerste Amazon Go-winkel vorige maand nog minstens zes van de hoogtechnologische en kassaloze winkels gemakswinkels bij. Onder meer Los Angeles en Seattle krijgen nieuwe Amazon Go-winkels.

Belgische CEO Le Pain Quotidien verlaat bedrijf

23/02/2018

Vincent Herbert heeft na 17 jaar besloten om zijn functie als CEO van Le Pain Quotidien neer te leggen. Hij wordt opgevolgd door Jerry Gamez, die flink wat ervaring heeft bij fastfoodketen Burger King en Walmart.

Filet Pur: Uw portie speculatieve onzin

23/02/2018

Here we go again: foodretail is in essentie slechts een loopgravenoorlog. Maar wie haalt de consument uit z’n winterdepressie? Hier ligt een ondankbare taak voor het wekelijkse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food!

Ontdek de smaak van morgen op Tavola 2018: 11-12-13 maart 2018 in Kortrijk Xpo

23/02/2018

(publireportage) Delicatessen & hoge kwaliteit maken van Tavola een topevent voor de foodretail,  met 450 marktleiders én ambachtelijke fabrikanten, en veel nieuwigheden. We stellen u graag de winnaars van de Gouden Tavola voor.

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen

22/02/2018

Retail Partners Colruyt Group – de zelfstandigentak van Colruyt Group – werkt voor Spar aan een app waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en afrekenen via hun smartphone.

Back to top