Peulvruchten doen omzet HAK groeien

Peulvruchten doen omzet HAK groeien

Groenteproducent HAK heeft in het voorbije boekjaar een mooi omzetgroei kunnen laten optekenen. Vooral de goede verkoop van peulvruchten zorgde er voor dat de omzet van het bedrijf er met 4 procent op vooruit ging.

“Volledig op koers”

De omzet van HAK groeide met 4% naar 77,5 miljoen euro en ook het volume ging met 4% de hoogte in, naar 114,8 miljoen eenheden. In 2015 investeerde HAK 3,4 miljoen euro, wat 62% meer was dan een jaar eerder. Het operationele resultaat groeide met 27% aan tot 10,1 miljoen euro. HAK wist bovendien zijn bankschuld met 35% terug te dringen naar 12 miljoen euro.

 

“We zitten volledig op de koers die we in 2012 al hebben uitgezet. We groeien met het HAK merk in de Benelux en Duitsland sneller dan de markt. Met peulvruchten was dat in Nederland 13% (markt: 8%) en Duitsland 15% (markt: 11%). Ook onze marktaandelen groeiden niet eerder zo hard”, zegt CEO Timo Hoogeboom.

 

De grootste omzetgroei kwam er in België, waar de omzet met 9% de hoogte in ging. Daardoor steeg ook het marktaandeel er van 18,7 naar 19,7%. In Duitsland was er een omzetgroei van 5% en een lichte stijging van het marktaandeel naar 6%, terwijl ook in Nederland het marktaandeel gevoelig uit te breiden: van 32,6 naar 34%. De omzet in het thuisland steeg dan weer met 3%.

 

De komende jaren wil HAK zich sterk gaan focussen op het uitbouwen van de exportactiviteiten. Het doel is om nog voor 2020 er voor te zorgen dat het aandeel export meer dan de helft van de jaaromzet omvat.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Back to top