Philadelpia voert belasting op frisdrank in

Philadelpia voert belasting op frisdrank in
http://www.shutterstock.com/nl/pic-288477014/stock-photo-refreshing-bubbly-soda-pop-with-ice-cubes.html?src=2anwZykWwUaMvdNZbGHYAw-1-10

Philadelphia is de eerste grote stad in de Verenigde Staten die een belasting invoert op frisdranken: vanaf volgend jaar zal er ongeveer een halve dollar per liter extra moeten betaald worden. Handelaars en producenten hebben lang gevochten tegen de beslissing.

Producenten dreigen met rechtszaak

Kleine handelaars vrezen immers dat ze heel wat klanten zullen verliezen, omdat die ergens anders hun frisdrank zullen kopen. Ook de frisdrankproducenten zijn niet tevreden met de beslissing: zij dreigen zelfs met een rechtszaak.

 

Philadelphia is zo de eerste stad die er in slaagt om zich voorbij de lobby te wurmen. Een aantal andere steden, zoals New York, hebben eerder al gelijkaardige initiatieven proberen door te voeren, maar die werden op het laatste moment afgewezen door het gelobby van organisaties als de American Beverage Association.

 

Geld nodig om budget sluitend te maken

Oorspronkelijk wees het stadsbestuur er vooral op dat de belasting er kwam in een poging om de gezondheid van de inwoners te verbeteren. Later gaf burgemeester Jim Kenney toe dat de belasting er voornamelijk komt om het budget van Philadelphia aan te vullen. In het eerste jaar moet de taks alvast 91 miljoen dollar (80 miljoen euro) opbrengen. Door aan te geven waarvoor hij het geld wilde gebruiken, zorgde Kenney er uiteindelijk voor dat de belasting toch werd goedgekeurd, ondanks hevige tegenstand.

 

In november wordt er ook in San Francisco, Oakland en Boulder gestemd over een gelijkaardige belasting. Als die steden de belasting ook goedkeuren, dan is dat opnieuw slecht nieuws voor de Amerikaanse frisdrankenproducenten, die hun volume al elf jaar op rij hebben zien dalen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

 

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Back to top