Philadelpia voert belasting op frisdrank in | RetailDetail

Philadelpia voert belasting op frisdrank in

Philadelpia voert belasting op frisdrank in
http://www.shutterstock.com/nl/pic-288477014/stock-photo-refreshing-bubbly-soda-pop-with-ice-cubes.html?src=2anwZykWwUaMvdNZbGHYAw-1-10

Philadelphia is de eerste grote stad in de Verenigde Staten die een belasting invoert op frisdranken: vanaf volgend jaar zal er ongeveer een halve dollar per liter extra moeten betaald worden. Handelaars en producenten hebben lang gevochten tegen de beslissing.

Producenten dreigen met rechtszaak

Kleine handelaars vrezen immers dat ze heel wat klanten zullen verliezen, omdat die ergens anders hun frisdrank zullen kopen. Ook de frisdrankproducenten zijn niet tevreden met de beslissing: zij dreigen zelfs met een rechtszaak.

 

Philadelphia is zo de eerste stad die er in slaagt om zich voorbij de lobby te wurmen. Een aantal andere steden, zoals New York, hebben eerder al gelijkaardige initiatieven proberen door te voeren, maar die werden op het laatste moment afgewezen door het gelobby van organisaties als de American Beverage Association.

 

Geld nodig om budget sluitend te maken

Oorspronkelijk wees het stadsbestuur er vooral op dat de belasting er kwam in een poging om de gezondheid van de inwoners te verbeteren. Later gaf burgemeester Jim Kenney toe dat de belasting er voornamelijk komt om het budget van Philadelphia aan te vullen. In het eerste jaar moet de taks alvast 91 miljoen dollar (80 miljoen euro) opbrengen. Door aan te geven waarvoor hij het geld wilde gebruiken, zorgde Kenney er uiteindelijk voor dat de belasting toch werd goedgekeurd, ondanks hevige tegenstand.

 

In november wordt er ook in San Francisco, Oakland en Boulder gestemd over een gelijkaardige belasting. Als die steden de belasting ook goedkeuren, dan is dat opnieuw slecht nieuws voor de Amerikaanse frisdrankenproducenten, die hun volume al elf jaar op rij hebben zien dalen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.