Philadelpia voert belasting op frisdrank in | RetailDetail

Philadelpia voert belasting op frisdrank in

Philadelpia voert belasting op frisdrank in
http://www.shutterstock.com/nl/pic-288477014/stock-photo-refreshing-bubbly-soda-pop-with-ice-cubes.html?src=2anwZykWwUaMvdNZbGHYAw-1-10

Philadelphia is de eerste grote stad in de Verenigde Staten die een belasting invoert op frisdranken: vanaf volgend jaar zal er ongeveer een halve dollar per liter extra moeten betaald worden. Handelaars en producenten hebben lang gevochten tegen de beslissing.

Producenten dreigen met rechtszaak

Kleine handelaars vrezen immers dat ze heel wat klanten zullen verliezen, omdat die ergens anders hun frisdrank zullen kopen. Ook de frisdrankproducenten zijn niet tevreden met de beslissing: zij dreigen zelfs met een rechtszaak.

 

Philadelphia is zo de eerste stad die er in slaagt om zich voorbij de lobby te wurmen. Een aantal andere steden, zoals New York, hebben eerder al gelijkaardige initiatieven proberen door te voeren, maar die werden op het laatste moment afgewezen door het gelobby van organisaties als de American Beverage Association.

 

Geld nodig om budget sluitend te maken

Oorspronkelijk wees het stadsbestuur er vooral op dat de belasting er kwam in een poging om de gezondheid van de inwoners te verbeteren. Later gaf burgemeester Jim Kenney toe dat de belasting er voornamelijk komt om het budget van Philadelphia aan te vullen. In het eerste jaar moet de taks alvast 91 miljoen dollar (80 miljoen euro) opbrengen. Door aan te geven waarvoor hij het geld wilde gebruiken, zorgde Kenney er uiteindelijk voor dat de belasting toch werd goedgekeurd, ondanks hevige tegenstand.

 

In november wordt er ook in San Francisco, Oakland en Boulder gestemd over een gelijkaardige belasting. Als die steden de belasting ook goedkeuren, dan is dat opnieuw slecht nieuws voor de Amerikaanse frisdrankenproducenten, die hun volume al elf jaar op rij hebben zien dalen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken

21/02/2018

Colruyt heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de winkelrekken gehaald. Beide partijen zijn immers niet tot een akkoord gekomen over de prijzen en dus worden de producten tijdelijk niet meer verkocht bij Colruyt.

Consolidatie bij Amerikaanse ketens in strijd tegen Amazon

21/02/2018

De Amerikaanse retailer Albertsons heeft zijn sectorgenoot Rite Aid overgenomen, nadat die laatste eerder ook al een flink aantal winkels verkocht had aan Walgreens. De overnames zijn vooral een reactie op de opmars van Amazon en andere online spelers.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Back to top