Picard Surgelés wil zestig winkels in België

Picard Surgelés wil zestig winkels in België

De Franse diepvriesgroep Picard Surgelés wil tegen 2017 een netwerk van een zestigtal winkels hebben in België. Na het succes van de eerste twee testwinkels is een uitbreiding binnen de diepvrieshongerige Belgische markt niet meer dan logisch voor de Fransen.

Vooral focus op Brussel

De eerste twee testwinkels zijn al open sinds Waterloo (juni) en Sint-Lambrechts-Woluwe (september). Nog voor het jaareinde zal dat aantal verdubbelen. Ook de twee nieuwe winkels zullen in het Brusselse opengaan. In 2013 plant Picard een tiental winkelopeningen, onder meer in Gent en Antwerpen. De nieuwe winkels zorgen meteen voor werkgelegenheid voor 200 mensen.

 

De Franse groep ziet heel wat potentieel in de onze markt: Belgen kopen 50 kilogram diepvriesproducten per jaar, tegenover maar 35 kilogram voor Fransen. Bovendien neemt de Belgische markt nog met 3% à 5% per jaar toe.

 

De verkooppunten van Picard hebben een oppervlakte van zo’n 250 m². Daarmee zijn ze merkelijk kleiner dan die van concurrent O’Cool, die aan meer dan het dubbele zit. Picard geeft toe dat het een eventuele overname heeft overwogen van O’Cool, dat zwaar in financiële problemen zit. Die ging echter uiteindelijk, zoals bekend, niet door.

 

Expansie naar het Noorden

Met de expansie naar België is het uitbreidingsverhaal niet af: in 2013 wil Picard ook actief worden in Zweden. Picard Surgelés is al actief in Frankrijk (meer dan 900 winkels) en Italië (45).

 

Picard Surgelés realiseerde in het boekjaar 2011-2012 een omzet van 1,3 miljard euro met een assortiment aan diepvriesgroenten en – vlees. Naast de klassieke producten heeft de keten ook biologische, zoutvrije en vegetarische schotels in zijn gamma, evenals een aanbod voor baby’s.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top