Picard Surgelés wil zestig winkels in België

Picard Surgelés wil zestig winkels in België

De Franse diepvriesgroep Picard Surgelés wil tegen 2017 een netwerk van een zestigtal winkels hebben in België. Na het succes van de eerste twee testwinkels is een uitbreiding binnen de diepvrieshongerige Belgische markt niet meer dan logisch voor de Fransen.

Vooral focus op Brussel

De eerste twee testwinkels zijn al open sinds Waterloo (juni) en Sint-Lambrechts-Woluwe (september). Nog voor het jaareinde zal dat aantal verdubbelen. Ook de twee nieuwe winkels zullen in het Brusselse opengaan. In 2013 plant Picard een tiental winkelopeningen, onder meer in Gent en Antwerpen. De nieuwe winkels zorgen meteen voor werkgelegenheid voor 200 mensen.

 

De Franse groep ziet heel wat potentieel in de onze markt: Belgen kopen 50 kilogram diepvriesproducten per jaar, tegenover maar 35 kilogram voor Fransen. Bovendien neemt de Belgische markt nog met 3% à 5% per jaar toe.

 

De verkooppunten van Picard hebben een oppervlakte van zo’n 250 m². Daarmee zijn ze merkelijk kleiner dan die van concurrent O’Cool, die aan meer dan het dubbele zit. Picard geeft toe dat het een eventuele overname heeft overwogen van O’Cool, dat zwaar in financiële problemen zit. Die ging echter uiteindelijk, zoals bekend, niet door.

 

Expansie naar het Noorden

Met de expansie naar België is het uitbreidingsverhaal niet af: in 2013 wil Picard ook actief worden in Zweden. Picard Surgelés is al actief in Frankrijk (meer dan 900 winkels) en Italië (45).

 

Picard Surgelés realiseerde in het boekjaar 2011-2012 een omzet van 1,3 miljard euro met een assortiment aan diepvriesgroenten en – vlees. Naast de klassieke producten heeft de keten ook biologische, zoutvrije en vegetarische schotels in zijn gamma, evenals een aanbod voor baby’s.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top