Picard Surgelés wil zestig winkels in België | RetailDetail

Picard Surgelés wil zestig winkels in België

Picard Surgelés wil zestig winkels in België

De Franse diepvriesgroep Picard Surgelés wil tegen 2017 een netwerk van een zestigtal winkels hebben in België. Na het succes van de eerste twee testwinkels is een uitbreiding binnen de diepvrieshongerige Belgische markt niet meer dan logisch voor de Fransen.

Vooral focus op Brussel

De eerste twee testwinkels zijn al open sinds Waterloo (juni) en Sint-Lambrechts-Woluwe (september). Nog voor het jaareinde zal dat aantal verdubbelen. Ook de twee nieuwe winkels zullen in het Brusselse opengaan. In 2013 plant Picard een tiental winkelopeningen, onder meer in Gent en Antwerpen. De nieuwe winkels zorgen meteen voor werkgelegenheid voor 200 mensen.

 

De Franse groep ziet heel wat potentieel in de onze markt: Belgen kopen 50 kilogram diepvriesproducten per jaar, tegenover maar 35 kilogram voor Fransen. Bovendien neemt de Belgische markt nog met 3% à 5% per jaar toe.

 

De verkooppunten van Picard hebben een oppervlakte van zo’n 250 m². Daarmee zijn ze merkelijk kleiner dan die van concurrent O’Cool, die aan meer dan het dubbele zit. Picard geeft toe dat het een eventuele overname heeft overwogen van O’Cool, dat zwaar in financiële problemen zit. Die ging echter uiteindelijk, zoals bekend, niet door.

 

Expansie naar het Noorden

Met de expansie naar België is het uitbreidingsverhaal niet af: in 2013 wil Picard ook actief worden in Zweden. Picard Surgelés is al actief in Frankrijk (meer dan 900 winkels) en Italië (45).

 

Picard Surgelés realiseerde in het boekjaar 2011-2012 een omzet van 1,3 miljard euro met een assortiment aan diepvriesgroenten en – vlees. Naast de klassieke producten heeft de keten ook biologische, zoutvrije en vegetarische schotels in zijn gamma, evenals een aanbod voor baby’s.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als Duitsland en het VK liggen er mooie groeikansen.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.