Picnic bouwt nieuw distributiecentrum in Utrecht

Picnic bouwt nieuw distributiecentrum in Utrecht
Picnic

Websupermarkt Picnic start met de bouw van een nieuw distributiecentrum op industrieterrein lage Weide in Utrecht. Dat moet een aanzet geven naar verdere landelijke uitbreiding.

Duurzame bouw

Het nieuwe distributiecentrum van 35.000 m² krijgt een duurzame bouw: warmte van de motoren van de koelcel wordt via een warmtewisselingsinstallatie hergebruikt in onder meer de kantoren. Op het dak ligt 20.000 m² aan zonnepanelen die op piekmomenten 1,9 MW stroom opwekken, gelijk aan het verbruik van 460 huishoudens. Het gebouw kwalificeert voor het duurzaamheidscertificaat Breeam Excellent. “Door zelf te bouwen kunnen we optimaal afstemmen op onze logistieke processen en duurzaamheidseisen”, aldus mede-oprichter Michiel Muller.

 

Het nieuwe distributiecentrum biedt werk aan 500 tot 1000 mensen, nodig vanwege de snelle groei van de websuper. Picnic bezorgt momenteel bij 65.000 klanten in 24 steden, eind vorig jaar waren dat nog maar 24.000 klanten in zes steden. De verdubbeling van het afgelopen half jaar kwam onder meer doordat de formule actief werd in steeds meer steden. “Utrecht is nu de grootste bezorgstad met twee hubs”, vertelt Michiel Muller.

 

De opening van het nieuwe distributiecentrum is voorzien in het voorjaar van 2018. “De twee distributiecentra die we momenteel gebruiken zijn met de huidige groei straks niet meer toereikend”, aldus Muller. “Het naburige distributiecentrum aan de Neutronweg dat we in maart openden, blijft vooralsnog operationeel, net als het eerste distributiecentrum in Nijkerk”, vertelt Frederik Nieuwenhuys, een van de vier initiatiefnemers van Picnic. “We willen in de toekomst uitbreiden naar meer capaciteit in distributiecentra elders in het land”. 

 

De websupermarkt houdt met de logistieke nieuwbouw aan de Fermiweg het groeitempo vast naar landelijke uitbreiding. Picnic, dat in september 2015 in Amersfoort van start ging, is gericht op een landelijke dekking met uiteindelijk in 2020 zeventig hubs in steden en vijf distributiecentra. De onderneming kreeg eind maart een forse impuls voor de toekomstige uitrol met een injectie van 100 miljoen van de investeringsfondsen De Hoge Dennen (Kruidvat), Finci (Boni), Hoyberg en NPM Capital.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top