Picnic bouwt nieuw distributiecentrum in Utrecht

Picnic bouwt nieuw distributiecentrum in Utrecht
Picnic

Websupermarkt Picnic start met de bouw van een nieuw distributiecentrum op industrieterrein lage Weide in Utrecht. Dat moet een aanzet geven naar verdere landelijke uitbreiding.

Duurzame bouw

Het nieuwe distributiecentrum van 35.000 m² krijgt een duurzame bouw: warmte van de motoren van de koelcel wordt via een warmtewisselingsinstallatie hergebruikt in onder meer de kantoren. Op het dak ligt 20.000 m² aan zonnepanelen die op piekmomenten 1,9 MW stroom opwekken, gelijk aan het verbruik van 460 huishoudens. Het gebouw kwalificeert voor het duurzaamheidscertificaat Breeam Excellent. “Door zelf te bouwen kunnen we optimaal afstemmen op onze logistieke processen en duurzaamheidseisen”, aldus mede-oprichter Michiel Muller.

 

Het nieuwe distributiecentrum biedt werk aan 500 tot 1000 mensen, nodig vanwege de snelle groei van de websuper. Picnic bezorgt momenteel bij 65.000 klanten in 24 steden, eind vorig jaar waren dat nog maar 24.000 klanten in zes steden. De verdubbeling van het afgelopen half jaar kwam onder meer doordat de formule actief werd in steeds meer steden. “Utrecht is nu de grootste bezorgstad met twee hubs”, vertelt Michiel Muller.

 

De opening van het nieuwe distributiecentrum is voorzien in het voorjaar van 2018. “De twee distributiecentra die we momenteel gebruiken zijn met de huidige groei straks niet meer toereikend”, aldus Muller. “Het naburige distributiecentrum aan de Neutronweg dat we in maart openden, blijft vooralsnog operationeel, net als het eerste distributiecentrum in Nijkerk”, vertelt Frederik Nieuwenhuys, een van de vier initiatiefnemers van Picnic. “We willen in de toekomst uitbreiden naar meer capaciteit in distributiecentra elders in het land”. 

 

De websupermarkt houdt met de logistieke nieuwbouw aan de Fermiweg het groeitempo vast naar landelijke uitbreiding. Picnic, dat in september 2015 in Amersfoort van start ging, is gericht op een landelijke dekking met uiteindelijk in 2020 zeventig hubs in steden en vijf distributiecentra. De onderneming kreeg eind maart een forse impuls voor de toekomstige uitrol met een injectie van 100 miljoen van de investeringsfondsen De Hoge Dennen (Kruidvat), Finci (Boni), Hoyberg en NPM Capital.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top