Picnic bouwt nieuw distributiecentrum in Utrecht | RetailDetail

Picnic bouwt nieuw distributiecentrum in Utrecht

Picnic bouwt nieuw distributiecentrum in Utrecht
Picnic

Websupermarkt Picnic start met de bouw van een nieuw distributiecentrum op industrieterrein lage Weide in Utrecht. Dat moet een aanzet geven naar verdere landelijke uitbreiding.

Duurzame bouw

Het nieuwe distributiecentrum van 35.000 m² krijgt een duurzame bouw: warmte van de motoren van de koelcel wordt via een warmtewisselingsinstallatie hergebruikt in onder meer de kantoren. Op het dak ligt 20.000 m² aan zonnepanelen die op piekmomenten 1,9 MW stroom opwekken, gelijk aan het verbruik van 460 huishoudens. Het gebouw kwalificeert voor het duurzaamheidscertificaat Breeam Excellent. “Door zelf te bouwen kunnen we optimaal afstemmen op onze logistieke processen en duurzaamheidseisen”, aldus mede-oprichter Michiel Muller.

 

Het nieuwe distributiecentrum biedt werk aan 500 tot 1000 mensen, nodig vanwege de snelle groei van de websuper. Picnic bezorgt momenteel bij 65.000 klanten in 24 steden, eind vorig jaar waren dat nog maar 24.000 klanten in zes steden. De verdubbeling van het afgelopen half jaar kwam onder meer doordat de formule actief werd in steeds meer steden. “Utrecht is nu de grootste bezorgstad met twee hubs”, vertelt Michiel Muller.

 

De opening van het nieuwe distributiecentrum is voorzien in het voorjaar van 2018. “De twee distributiecentra die we momenteel gebruiken zijn met de huidige groei straks niet meer toereikend”, aldus Muller. “Het naburige distributiecentrum aan de Neutronweg dat we in maart openden, blijft vooralsnog operationeel, net als het eerste distributiecentrum in Nijkerk”, vertelt Frederik Nieuwenhuys, een van de vier initiatiefnemers van Picnic. “We willen in de toekomst uitbreiden naar meer capaciteit in distributiecentra elders in het land”. 

 

De websupermarkt houdt met de logistieke nieuwbouw aan de Fermiweg het groeitempo vast naar landelijke uitbreiding. Picnic, dat in september 2015 in Amersfoort van start ging, is gericht op een landelijke dekking met uiteindelijk in 2020 zeventig hubs in steden en vijf distributiecentra. De onderneming kreeg eind maart een forse impuls voor de toekomstige uitrol met een injectie van 100 miljoen van de investeringsfondsen De Hoge Dennen (Kruidvat), Finci (Boni), Hoyberg en NPM Capital.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Filet Pur: Met een buik vol angsten

15/06/2018

Waarin we onthullen wie de échte baas is van Carrefour Belgium, waarom gezond eten niet zo gezond is, hoe alcohol ons opbeurt en wat Jumbo nu eigenlijk van plan is. Niet geheel doorbakken hoor, dit weekoverzicht van RetailDetail Food!