Picnic haalde bijna 100 miljoen euro omzet in 2017 | RetailDetail

Picnic strandt net voor kaap 100 miljoen euro omzet

Picnic strandt net voor kaap 100 miljoen euro omzet
Picnic

Online supermarkt Picnic heeft in 2017 de omzet weten te verdrievoudigen naar net geen honderd miljoen euro. Ondertussen heeft het bedrijf al meer dan 90.000 klanten. Dit jaar wil het de omzet nog eens maal drie doen.

 

“Vanaf het begin perfect zijn”

Picnic beschikt momenteel over een marktaandeel van ongeveer 1%, maar het komende boekjaar moet weer forse groei bieden. Om dat te ondersteunen gaat er eind deze maand alvast een nieuw distributiecentrum open in Diemen, dat even groot is als die van Utrecht en Nijkerk samen. 

 

Eind februari boort Picnic met Rotterdam ook een nieuwe markt aan. Na Amersfoort, Utrecht, Leiden, Delft, Den Haag, Ede en Almere alweer de achtste regio waar de supermarkt aan huis gaat leveren. De wachtrij is in Rotterdam intussen al opgelopen naar meer dan 7.000 klanten. Die wachtrij zal stelselmatig afgebouwd worden, om iedereen een zo goed mogelijke service aan te bieden.

 

“Je kunt niet iedereen direct toelaten, want dan gaat het mis. Je kunt klanten beter laten weten dat ze een paar weken moeten wachten, zodat we ze dan perfecte service kunnen bieden: op tijd en compleet leveren. En als je één keer uit de rij bent, kom je er niet meer in. Het moet vanaf het begin perfect zijn. Als een klant vanaf dag één superservice krijgt, gaat die nooit meer weg”, zegt medeoprichter Michiel Muller aan het AD.

 

Om die groei aan te houden, wist Picnic eerder al honderd miljoen euro groeikapitaal te vergaren. “Groei vereist investeringen en biedt enorme uitdagingen in de organisatie. We moeten voortdurend nieuwe mensen aannemen en trainen, nieuwe autootjes laten maken, nieuwe hubs en distributiehallen openen. Het draait om één ding: we moeten alles precies op tijd door de pijplijn krijgen en perfecte service leveren”, aldus Muller.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.