Picnic haalde bijna 100 miljoen euro omzet in 2017 | RetailDetail

Picnic strandt net voor kaap 100 miljoen euro omzet

Picnic strandt net voor kaap 100 miljoen euro omzet
Picnic

Online supermarkt Picnic heeft in 2017 de omzet weten te verdrievoudigen naar net geen honderd miljoen euro. Ondertussen heeft het bedrijf al meer dan 90.000 klanten. Dit jaar wil het de omzet nog eens maal drie doen.

 

“Vanaf het begin perfect zijn”

Picnic beschikt momenteel over een marktaandeel van ongeveer 1%, maar het komende boekjaar moet weer forse groei bieden. Om dat te ondersteunen gaat er eind deze maand alvast een nieuw distributiecentrum open in Diemen, dat even groot is als die van Utrecht en Nijkerk samen. 

 

Eind februari boort Picnic met Rotterdam ook een nieuwe markt aan. Na Amersfoort, Utrecht, Leiden, Delft, Den Haag, Ede en Almere alweer de achtste regio waar de supermarkt aan huis gaat leveren. De wachtrij is in Rotterdam intussen al opgelopen naar meer dan 7.000 klanten. Die wachtrij zal stelselmatig afgebouwd worden, om iedereen een zo goed mogelijke service aan te bieden.

 

“Je kunt niet iedereen direct toelaten, want dan gaat het mis. Je kunt klanten beter laten weten dat ze een paar weken moeten wachten, zodat we ze dan perfecte service kunnen bieden: op tijd en compleet leveren. En als je één keer uit de rij bent, kom je er niet meer in. Het moet vanaf het begin perfect zijn. Als een klant vanaf dag één superservice krijgt, gaat die nooit meer weg”, zegt medeoprichter Michiel Muller aan het AD.

 

Om die groei aan te houden, wist Picnic eerder al honderd miljoen euro groeikapitaal te vergaren. “Groei vereist investeringen en biedt enorme uitdagingen in de organisatie. We moeten voortdurend nieuwe mensen aannemen en trainen, nieuwe autootjes laten maken, nieuwe hubs en distributiehallen openen. Het draait om één ding: we moeten alles precies op tijd door de pijplijn krijgen en perfecte service leveren”, aldus Muller.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.