Picnic trekt naar regio Leiden

Picnic trekt naar regio Leiden
Picnic

Picnic gaat vanaf september bezorgen in de regio Leiden. De online super brengt hier straks vanuit een distributiehub in Leiden de bestelde boodschappen rond in de omgeving.


Gestaag uitbreiden

Klanten in Leiden, Leiderdorp, Voorschoten, Oegstgeest, Warmond en mogelijk ook Zoeterwoude-Dorp en Zoeterwoude-Rijndijk kunnen dit najaar via de app boodschappen bestellen en deze de volgende dag met een elektrisch bestelautootje aan de deur bezorgd krijgen. Picnic start in het nieuwe bezorggebied met tien wagentjes. Eind dit jaar zullen hier naar verwachting nog twintig bijkomen.
 

Picnic is bezig met een gestage uitbreiding naar stedelijke gebieden in het westen van het land. De online formule begint in augustus in Zoetermeer. Afgelopen voorjaar konden klanten in de regio Den Haag, Scheveningen Voorschoten, Delft, Rijswijk en ook Schiedam, Vlaardingen en Rotterdam-Overschie zich aanmelden voor bestellen en bezorgen. De regio’s in de Randstad worden beleverd vanuit het nieuwe distributiecentrum van Picnic op industrieterrein Laagraven in Utrecht.

Ede en Veenendaal, die ook als nieuw bezorggebied op de agenda staan, zullen vanuit de eerste hub in Nijkerk worden beleverd. Dit jaar gaat de keten naar tien tot vijftien nieuwe steden. De opmars van Picnic, dat in september 2015 in Amersfoort van start ging, is gericht op een landelijke dekking met uiteindelijk in 2020 zeventig hubs in steden en vijf distributiecentra. De onderneming kreeg dit voorjaar een forse impuls voor de toekomstige uitrol door een injectie van 100 miljoen euro van de investeringsfondsen De Hoge Dennen (Kruidvat), Finci (Boni), Hoyberg en NPM Capital.
 

Online klimt na komst Picnic

De komst van de app only super raakt verschillend aan de omzet van supermarkten, blijkt uit recent onderzoek van Veneficus. Picnic heeft in de gemeenten waar ze tot dusver actief is het online marktaandeel flink laten stijgen. De formule kan volgens het onderzoek harder groeien wanneer nieuwe bezorggebieden ook worden geselecteerd aan de hand van potentiële groei van online boodschappen per gemeente.


In de gebieden waar Picnic nog niet actief is, ligt het gemiddeld marktaandeel van online aankopen bij een supermarkt 3,84 procent. Ditzelfde marktaandeel klom in de gemeenten waar Picnic is gestart na november 2016 naar 4,11 procent tegenover 5,16 procent in de gemeenten waar de formule begon voor september 2016.
 

De mate waarin mensen online boodschappen doen hangt sterk af van hun inkomen. Ook doen zij minder boodschappen online wanneer er veel supermarkten in de omgeving zijn en de huishoudens in een gemeente relatief groot zijn. In gebieden met veel een-  en tweepersoonshuishoudens worden meer online boodschappen online besteld, in gemeenten met veel 65+’ers gebeurt dit minder.

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Back to top