Picnic trekt naar regio Leiden

Picnic trekt naar regio Leiden
Picnic

Picnic gaat vanaf september bezorgen in de regio Leiden. De online super brengt hier straks vanuit een distributiehub in Leiden de bestelde boodschappen rond in de omgeving.


Gestaag uitbreiden

Klanten in Leiden, Leiderdorp, Voorschoten, Oegstgeest, Warmond en mogelijk ook Zoeterwoude-Dorp en Zoeterwoude-Rijndijk kunnen dit najaar via de app boodschappen bestellen en deze de volgende dag met een elektrisch bestelautootje aan de deur bezorgd krijgen. Picnic start in het nieuwe bezorggebied met tien wagentjes. Eind dit jaar zullen hier naar verwachting nog twintig bijkomen.
 

Picnic is bezig met een gestage uitbreiding naar stedelijke gebieden in het westen van het land. De online formule begint in augustus in Zoetermeer. Afgelopen voorjaar konden klanten in de regio Den Haag, Scheveningen Voorschoten, Delft, Rijswijk en ook Schiedam, Vlaardingen en Rotterdam-Overschie zich aanmelden voor bestellen en bezorgen. De regio’s in de Randstad worden beleverd vanuit het nieuwe distributiecentrum van Picnic op industrieterrein Laagraven in Utrecht.

Ede en Veenendaal, die ook als nieuw bezorggebied op de agenda staan, zullen vanuit de eerste hub in Nijkerk worden beleverd. Dit jaar gaat de keten naar tien tot vijftien nieuwe steden. De opmars van Picnic, dat in september 2015 in Amersfoort van start ging, is gericht op een landelijke dekking met uiteindelijk in 2020 zeventig hubs in steden en vijf distributiecentra. De onderneming kreeg dit voorjaar een forse impuls voor de toekomstige uitrol door een injectie van 100 miljoen euro van de investeringsfondsen De Hoge Dennen (Kruidvat), Finci (Boni), Hoyberg en NPM Capital.
 

Online klimt na komst Picnic

De komst van de app only super raakt verschillend aan de omzet van supermarkten, blijkt uit recent onderzoek van Veneficus. Picnic heeft in de gemeenten waar ze tot dusver actief is het online marktaandeel flink laten stijgen. De formule kan volgens het onderzoek harder groeien wanneer nieuwe bezorggebieden ook worden geselecteerd aan de hand van potentiële groei van online boodschappen per gemeente.


In de gebieden waar Picnic nog niet actief is, ligt het gemiddeld marktaandeel van online aankopen bij een supermarkt 3,84 procent. Ditzelfde marktaandeel klom in de gemeenten waar Picnic is gestart na november 2016 naar 4,11 procent tegenover 5,16 procent in de gemeenten waar de formule begon voor september 2016.
 

De mate waarin mensen online boodschappen doen hangt sterk af van hun inkomen. Ook doen zij minder boodschappen online wanneer er veel supermarkten in de omgeving zijn en de huishoudens in een gemeente relatief groot zijn. In gebieden met veel een-  en tweepersoonshuishoudens worden meer online boodschappen online besteld, in gemeenten met veel 65+’ers gebeurt dit minder.

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Spadel investeert 12,8 miljoen in Spa Monopole

20/09/2017

De groep Spadel gaat 12,8 miljoen euro investeren in de bottelarij in Spa Monopole. Daar komt een volledige nieuwe bottelingslijn om de groei van de gearomatiseerde waters op te vangen. De uitbreiding moet in februari 2018 klaar zijn.

Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Back to top