Picnic verwacht dit jaar eerste winsten | RetailDetail

Picnic verwacht dit jaar eerste winsten

Picnic verwacht dit jaar eerste winsten

Online supermarkt Picnic verwacht dit jaar voor het eerst winst te maken. Nochtans waren experts er lange tijd van overtuigd dat het bedrijf, dat boodschappen gratis aan huis levert, nooit winstgevend zou zijn.

 

Weinig kosten

Picnic is ervan overtuigd dat het over heel 2017 heen voor een eerste keer winst zal maken. Dit terwijl de bezorgdiensten van de fysieke supermarkten, die vaak wel bezorgkosten vragen, vrijwel allemaal verlieslatend zijn.

 

Volgens Michiel Muller, medeoprichter van Picnic, zijn er enkele eenvoudige redenen waarom het bij Picnic wel kan. “Wij maken geen kosten als het gaat om vastgoed voor winkels, caissières of vakkenvullers”, zegt hij aan Trouw. Daarnaast heeft Picnic vrijwel geen voorraden, wat ook flink kostenbesparend is.

 

“Onze bestelling gaat ’s avonds direct naar al onze leveranciers. Zij bezorgen vanaf zeven uur ’s ochtends alles bij ons distributiecentrum in Nijkerk. Dan wordt alles direct verdeeld over de mandjes voor de klanten. Alleen zaken als scheermesjes, zeep en wasmiddelen hebben we op voorraad.”

 

Goedkopere bezorging

Volgens Muller is ook de manier waarop de boodschappen worden bezorgd veel goedkoper. De bezorgers van Picnic rijden immers niet van klant naar klant, maar rijden rondjes, waardoor ze op verschillende tijdstippen door de straat van een klant komen. “We komen twee tot drie keer per dag langs de straat van de klant. Het blijkt dat mensen het prima vinden om zich aan die tijdstippen aan te passen.”

 

Picnic wil dit jaar niet alleen winst maken, het gaat ook fors uitbreiden. Alles samen moeten er dit jaar tien tot vijftien nieuwe steden toegevoegd worden, waarvan al zeven in april. Dan zullen de elektrische wagentjes van Picnic te vinden zijn in Delft, Rijswijk, Leidschendam, Voorburg, Nootdorp, Delfgauw en Den Hoorn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.