Pijnlijk foutje bij imagocampagne McDonald’s

Pijnlijk foutje bij imagocampagne McDonald’s

Een campagne om het ongezonde en té mercantiele imago van zijn Happy Meal wat bij te spijkeren, is in Amerika en Canada uitgedraaid op een miskleun voor McDonald’s. De olijke stappenteller als gadget leek nochtans geen slecht idee.

Stappenteller in plaats van speeltje

Het Happy Meal ligt bij voedings- en gezondheidsspecialisten al langer onder vuur, omdat de fastfoodreus de kleintjes doelbewust lokt met speeltjes en gadgets. McDonald’s zelf mag dan al bij hoog en laag het ‘gevarieerde’ karakter van dat Happy Meal benadrukken (het heeft al fruit toegevoegd en de portie frietjes beperkt), maar de kritiek houdt aan.

 

In een nieuwe poging om het imago van het Happy Meal wat bij te spijkeren, besloot McDonald’s in de Verenigde Staten en Canada om de speeltjes te vervangen door een fitnesstracker. De STEP-iT is een soort van stappenteller in felle kleurtjes, die de kleintjes er met ledlampjes toe aanzet meer te bewegen: hoe sneller ze stappen of lopen, hoe feller de lichtjes flikkeren.

 

Helaas blijkt na enkele dagen dat de bewuste fitnesstrackers huidirritatie kunnen veroorzaken. Na enkele meldingen koos de fastfoodreus het zekere voor het onzekere en zette de campagne meteen stop. “Niets is voor ons belangrijker dan de veiligheid van onze klanten en we zullen dit voorval volop onderzoeken”, aldus de restaurantketen. Maar intussen gaat het verhaal wel de hele wereld rond...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top