Pijnlijk foutje bij imagocampagne McDonald’s

Pijnlijk foutje bij imagocampagne McDonald’s

Pijnlijk foutje bij imagocampagne McDonald’s

Een campagne om het ongezonde en té mercantiele imago van zijn Happy Meal wat bij te spijkeren, is in Amerika en Canada uitgedraaid op een miskleun voor McDonald’s. De olijke stappenteller als gadget leek nochtans geen slecht idee.

Stappenteller in plaats van speeltje

Het Happy Meal ligt bij voedings- en gezondheidsspecialisten al langer onder vuur, omdat de fastfoodreus de kleintjes doelbewust lokt met speeltjes en gadgets. McDonald’s zelf mag dan al bij hoog en laag het ‘gevarieerde’ karakter van dat Happy Meal benadrukken (het heeft al fruit toegevoegd en de portie frietjes beperkt), maar de kritiek houdt aan.

 

In een nieuwe poging om het imago van het Happy Meal wat bij te spijkeren, besloot McDonald’s in de Verenigde Staten en Canada om de speeltjes te vervangen door een fitnesstracker. De STEP-iT is een soort van stappenteller in felle kleurtjes, die de kleintjes er met ledlampjes toe aanzet meer te bewegen: hoe sneller ze stappen of lopen, hoe feller de lichtjes flikkeren.

 

Helaas blijkt na enkele dagen dat de bewuste fitnesstrackers huidirritatie kunnen veroorzaken. Na enkele meldingen koos de fastfoodreus het zekere voor het onzekere en zette de campagne meteen stop. “Niets is voor ons belangrijker dan de veiligheid van onze klanten en we zullen dit voorval volop onderzoeken”, aldus de restaurantketen. Maar intussen gaat het verhaal wel de hele wereld rond...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

19/02/2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

Minister De Block wil gezondheidscodes op verpakkingen

19/02/2018

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block bekijkt of het mogelijk is om eenvoudige labels op voedselverpakkingen te plaatsen, waardoor consumenten in een oogopslag kunnen zien of een product gezond is.

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft ermee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij de Zwitsers betere voorwaarden toestaan. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Back to top