Pijnlijk foutje bij imagocampagne McDonald’s

Pijnlijk foutje bij imagocampagne McDonald’s

Pijnlijk foutje bij imagocampagne McDonald’s

Een campagne om het ongezonde en té mercantiele imago van zijn Happy Meal wat bij te spijkeren, is in Amerika en Canada uitgedraaid op een miskleun voor McDonald’s. De olijke stappenteller als gadget leek nochtans geen slecht idee.

Stappenteller in plaats van speeltje

Het Happy Meal ligt bij voedings- en gezondheidsspecialisten al langer onder vuur, omdat de fastfoodreus de kleintjes doelbewust lokt met speeltjes en gadgets. McDonald’s zelf mag dan al bij hoog en laag het ‘gevarieerde’ karakter van dat Happy Meal benadrukken (het heeft al fruit toegevoegd en de portie frietjes beperkt), maar de kritiek houdt aan.

 

In een nieuwe poging om het imago van het Happy Meal wat bij te spijkeren, besloot McDonald’s in de Verenigde Staten en Canada om de speeltjes te vervangen door een fitnesstracker. De STEP-iT is een soort van stappenteller in felle kleurtjes, die de kleintjes er met ledlampjes toe aanzet meer te bewegen: hoe sneller ze stappen of lopen, hoe feller de lichtjes flikkeren.

 

Helaas blijkt na enkele dagen dat de bewuste fitnesstrackers huidirritatie kunnen veroorzaken. Na enkele meldingen koos de fastfoodreus het zekere voor het onzekere en zette de campagne meteen stop. “Niets is voor ons belangrijker dan de veiligheid van onze klanten en we zullen dit voorval volop onderzoeken”, aldus de restaurantketen. Maar intussen gaat het verhaal wel de hele wereld rond...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.