Pijnlijk foutje bij imagocampagne McDonald’s

Pijnlijk foutje bij imagocampagne McDonald’s

Een campagne om het ongezonde en té mercantiele imago van zijn Happy Meal wat bij te spijkeren, is in Amerika en Canada uitgedraaid op een miskleun voor McDonald’s. De olijke stappenteller als gadget leek nochtans geen slecht idee.

Stappenteller in plaats van speeltje

Het Happy Meal ligt bij voedings- en gezondheidsspecialisten al langer onder vuur, omdat de fastfoodreus de kleintjes doelbewust lokt met speeltjes en gadgets. McDonald’s zelf mag dan al bij hoog en laag het ‘gevarieerde’ karakter van dat Happy Meal benadrukken (het heeft al fruit toegevoegd en de portie frietjes beperkt), maar de kritiek houdt aan.

 

In een nieuwe poging om het imago van het Happy Meal wat bij te spijkeren, besloot McDonald’s in de Verenigde Staten en Canada om de speeltjes te vervangen door een fitnesstracker. De STEP-iT is een soort van stappenteller in felle kleurtjes, die de kleintjes er met ledlampjes toe aanzet meer te bewegen: hoe sneller ze stappen of lopen, hoe feller de lichtjes flikkeren.

 

Helaas blijkt na enkele dagen dat de bewuste fitnesstrackers huidirritatie kunnen veroorzaken. Na enkele meldingen koos de fastfoodreus het zekere voor het onzekere en zette de campagne meteen stop. “Niets is voor ons belangrijker dan de veiligheid van onze klanten en we zullen dit voorval volop onderzoeken”, aldus de restaurantketen. Maar intussen gaat het verhaal wel de hele wereld rond...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een soufflé van windeieren

18/08/2017

De excuses raken op bij Delhaize, en het geduld is op bij Dick Boer, zo leerden we afgelopen week. Nee, het is daar niet bepaald koek en ei. Maar elders ook niet. Hier is het zonnige nieuwsoverzicht van RetailDetail Food! 

Twaalfde groeikwartaal op rij voor Walmart

17/08/2017

’s Werelds grootste supermarktketen, het Amerikaanse Walmart, heeft het voorbije kwartaal de analistenverwachtingen overtroffen en legt voor het twaalfde kwartaal op rij mooie groeicijfers voor. Motor was de sterke groei online.

FrieslandCampina doet vruchtendranken van de hand

17/08/2017

Zuivelbedrijf FrieslandCampina heeft zijn vruchtendrankdivisie, waartoe onder andere het merk Appelsientje behoort, van de hand gedaan. Die komt nu in handen van het Nederlandse investeringsbedrijf Standard Investment.

Dick Boer: “Delhaize zal een beetje van zijn vrijheid kwijtraken”

17/08/2017

Een jaar na de fusie van Ahold met Delhaize blikt topman Dick Boer in de Nederlandse zakenkrant FD terug op het voorbije jaar. “We hebben ongelooflijk veel bereikt”, zegt de Nederlander, maar “Delhaize zal een beetje van zijn vrijheid kwijtraken.”

Nieuwe bouwaanvraag voor Lidl in Berchem

17/08/2017

Lidl heeft een aangepaste bouwaanvraag ingediend bij de stad voor een filiaal in Berchem, maar de buurtbewoners blijven vierkant tegen. Berchem is overigens niet het enige Antwerpse project dat Lidl maar niet rond krijgt.

Albert Heijn haalt kazen uit de rekken na dispuut

16/08/2017

Albert Heijn heeft een aantal kazen uit de winkelrekken gehaald na een dispuut met de leverancier. Daardoor zullen de merken Leerdammer, Boursin, La Vache qui rit en Port Salut alvast tijdelijk niet meer te vinden zijn in de winkels.

Back to top