Plantaardige revolutie op til bij Unilever

Hellmann's vegan mayo
Shutterstock.com

Unilever wil binnen vijf tot zeven jaar minstens 1 miljard euro omzet realiseren met plantaardige alternatieven voor vlees en zuivel. De multinational verwacht een explosieve groei van de markt.

 

Prille begin

Unilever lanceert een nieuwe ‘Future Foods’ strategie die focust op klimaat en gezondheid. Een plantaardige ommezwaai is daarin een belangrijk luik. Vandaag draait de multinational ongeveer 200 miljoen euro omzet met vegan producten zoals de vleesvervangers van de Vegetarische Slager, de vegan Magnum of plantaardige mayonaise van Hellmann’s, maar dat moet dus gauw veel meer worden.
 

“Ik denk dat we aan het prille begin staan voor marktgroei van vlees- en zuivelalternatieven,” zegt Hanneke Faber, die de fooddivisie van Unilever leidt. “Vandaag zijn ze nog miniem in vergelijking met de totale vlees- en zuivelmarkten. In de meeste ontwikkelde landen gaat het om 5% van vlees en zuivel – sommige voorspellingen zeggen dat het naar 50 procent kan gaan,” vertelt ze aan Financial Times. Hoewel er veel concurrentie is op de markt, zegt het bedrijf er klaar voor te zijn. Een jaar geleden haalde Unilever een belangrijk contract binnen om plantaardige burgers van de Vegetarische Slager te leveren aan de Europese vestigingen van Burger King.

 

Soja en algen

Unilever staat open voor overnames maar wil toch vooral op eigen kracht groeien in deze marktsegmenten. Het bedrijf legt de focus op vleesvervangers, melkvrije ijsjes en plantaardige mayonaise. Melkvervangers – een markt waarin rivaal Danone sterk staat – vallen dus buiten de ambities. Voor vleesvervangers zet de multinational in op soja als belangrijkste ingrediënt, maar ook algen zullen in de toekomst een belangrijker rol gaan spelen.
 

Unilever formuleert nog enkele bijkomende klimaatambities: zo wil het concern voedselverspilling halveren tegen 2025 en neemt het bedrijf ook maatregelen om tegen 2023 ontbossing in de bevoorradingsketen tegen te gaan. Ook maakt het bedrijf zijn voedingsproducten gezonder door het gehalte suiker en zout te verlagen en sommige porties te verkleinen.