Plus droeg het meest af aan fairtrade premie

Plus droeg het meest af aan fairtrade premie

Plus droeg vorig jaar ruim 1,2 miljoen dollar af aan fairtrade-premie. Dit is het meest van alle Nederlandse supermarktketens. De verkoop van fairtrade Plus huismerkkoffie was goed voor bijna de helft van de afdracht door Plus. Daarna volgden fairtrade bananen, thee, chocolade, ananas en rozen, blijkt uit onderzoek van Stichting Max Havelaar.

 

Meer huismerkproducten certificeren

Plus stapte zes jaar geleden als eerste Nederlandse supermarkt over op honderd procent fairtrade gecertificeerde bananen. Ook fairtrade gecertificeerde koffie, thee, ananas en sinaasappelsap behoren inmiddels tot het aanbod.

 

Plus werkt de komende jaren samen met Stichting Max Havelaar aan een verdere uitbreiding van het fairtrade assortiment. De formule wil onder andere haar huismerkproducten zo veel mogelijk fairtrade certificeren. Bij deze samenwerking worden ook leveranciers, klanten en lokale ondernemers van Plus betrokken. De intentieverklaring tussen Plus en Stichting Max Havelaar is de meest vergaande samenwerking tussen een supermarktketen en de keurmerkorganisatie tot nu toe.

 

Plus wil als verantwoorde supermarkt klanten bewustere keuzes laten maken. De formule biedt daarom naar eigen zeggen zo veel mogelijk huismerkproducten met fairtrade keurmerk aan. De boerenorganisaties in ontwikkelingslanden ontvangen een eerlijke prijs en een premie voor de fairtrade huismerkproducten die klanten kopen.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top