Plus droeg het meest af aan fairtrade premie | RetailDetail

Plus droeg het meest af aan fairtrade premie

Plus droeg het meest af aan fairtrade premie

Plus droeg vorig jaar ruim 1,2 miljoen dollar af aan fairtrade-premie. Dit is het meest van alle Nederlandse supermarktketens. De verkoop van fairtrade Plus huismerkkoffie was goed voor bijna de helft van de afdracht door Plus. Daarna volgden fairtrade bananen, thee, chocolade, ananas en rozen, blijkt uit onderzoek van Stichting Max Havelaar.

 

Meer huismerkproducten certificeren

Plus stapte zes jaar geleden als eerste Nederlandse supermarkt over op honderd procent fairtrade gecertificeerde bananen. Ook fairtrade gecertificeerde koffie, thee, ananas en sinaasappelsap behoren inmiddels tot het aanbod.

 

Plus werkt de komende jaren samen met Stichting Max Havelaar aan een verdere uitbreiding van het fairtrade assortiment. De formule wil onder andere haar huismerkproducten zo veel mogelijk fairtrade certificeren. Bij deze samenwerking worden ook leveranciers, klanten en lokale ondernemers van Plus betrokken. De intentieverklaring tussen Plus en Stichting Max Havelaar is de meest vergaande samenwerking tussen een supermarktketen en de keurmerkorganisatie tot nu toe.

 

Plus wil als verantwoorde supermarkt klanten bewustere keuzes laten maken. De formule biedt daarom naar eigen zeggen zo veel mogelijk huismerkproducten met fairtrade keurmerk aan. De boerenorganisaties in ontwikkelingslanden ontvangen een eerlijke prijs en een premie voor de fairtrade huismerkproducten die klanten kopen.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken

21/02/2018

Colruyt heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de winkelrekken gehaald. Beide partijen zijn immers niet tot een akkoord gekomen over de prijzen en dus worden de producten tijdelijk niet meer verkocht bij Colruyt.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Back to top