Plus en Emté geërgerd over nieuwe definitie kiloknallers

Plus en Emté geërgerd over nieuwe definitie kiloknallers

Plus en Emté ergeren zich aan de nieuwe definitie die Wakker Dier hanteert voor kiloknallers. Natuurvlees, een diervriendelijk vleesconcept van Emté, is op basis van tellingen ook ingedeeld bij de kiloknallers. Misleidend en onjuist, aldus beide formules in Distrifood.

 

Indeling wekt verbazing

Wakker Dier deelt vlees zonder erkend dierenwelzijnskeurmerk dat in een folder wordt vermeld inmiddels ook in als kiloknaller. Deze indeling wekt verbazing bij onder meer Plus. "Wakker Dier geeft het begrip kiloknaller van de ene op de andere dag een andere betekenis, namelijk van vleesaanbiedingen onder de 4,12 euro per kilo, naar vleesaanbiedingen zonder dierenwelzijnskeurmerk. Dit komt de geloofwaardigheid richting de consument niet ten goede", zegt Plus-woordvoerder Debbie Huisman. Volgens Huisman is Plus eind november geïnformeerd over de nieuwe campagne.

 

Ook Natuurvlees, het diervriendelijk vleesconcept  van Emté wordt gerekend tot kiloknaller. Van Natuurvlees is veel te zeggen, maar niet dat het kiloknallervlees is, stelt woordvoerder Wilco Jansen in  Distrifood. "Wakker Dier wil via een telling aantonen dat het niet loopt met de verduurzaming van vlees in de supermarkten. Daarbij focussen ze op keurmerkjes, maar kijken ze niet naar het werkelijke dierenwelzijn." De runderen voor het Natuurvlees-concept worden als grote grazers gehouden voor het beheer van natuurgebieden.

 

Het Ierse rundvlees van Albert Heijn is een ander voorbeeld. Dit vlees heeft niet meer standaard een ster van de Dierenbescherming,  maar is overgegaan naar AH Greenfields. Het vlees is afkomstig van boeren die voldoen aan de eisen van het Ierse Farm Quality Assurance Systeem. Ook dit vlees is onderwerp van kritiek van Wakker Dier. "Als de Ierse runderen bijvoorbeeld toch over roostervloeren lopen, krijgt het vlees geen ster en is het voor ons een kiloknaller wanneer het in een folder voorkomt", zegt Hanneke van Ormondt van Wakker Dier.

 

Ster bepaalt definitie

De woordvoerder van de actiegroep beaamt dat de definitie van een kiloknaller inmiddels ligt bij het wel of niet verkrijgen van een ster van de Dierenbescherming: "Dat is een helder en eerlijk criterium. Wij willen dat supermarkten stoppen met stunten en aanprijzen van vlees zonder erkend keurmerk."

 

Van Ormondt geeft toe dat Emté bij het rundvlees onevenredig hard wordt getroffen. Wakker Dier beweerde onlangs dat uit de folders van AH, Aldi, Dirk, Emté, Jumbo, Lidl en Plus blijkt dat supermarkten vorig jaar 3.566 keer met vlees zonder dierenwelzijnskeurmerk ‘stuntten’. Dit is 40 procent meer dan in 2014.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

AB InBev investeert kwart miljard in Nigeria

24/11/2017

Brouwer AB InBev gaat 250 miljoen euro investeren in Nigeria, om er een vierde brouwerij neer te poten. Die brouwerij wordt de op één na grootste van AB InBev in Afrika en moet volgend jaar al de deuren openen.

Aantal drankenhandels voorbije tien jaar met 6% gedaald

24/11/2017

Het aantal drankenhandelaars in België is de voorbije tien jaar met 6% gedaald, blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie FEBED. Het aantal drankenhandels met personeel is daarentegen wel gestegen.

Filet Pur: Sympathieke snoodaards

24/11/2017

De prijzen stijgen, de supermarkt wordt in z’n voortbestaan bedreigd en merkfabrikanten mogen nog altijd de rekening betalen. Ja, foodretailers, het blijven bandieten hoor, zoals blijkt uit dit alweer vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Back to top