Plus en Emté geërgerd over nieuwe definitie kiloknallers | RetailDetail

Plus en Emté geërgerd over nieuwe definitie kiloknallers

Plus en Emté geërgerd over nieuwe definitie kiloknallers

Plus en Emté ergeren zich aan de nieuwe definitie die Wakker Dier hanteert voor kiloknallers. Natuurvlees, een diervriendelijk vleesconcept van Emté, is op basis van tellingen ook ingedeeld bij de kiloknallers. Misleidend en onjuist, aldus beide formules in Distrifood.

 

Indeling wekt verbazing

Wakker Dier deelt vlees zonder erkend dierenwelzijnskeurmerk dat in een folder wordt vermeld inmiddels ook in als kiloknaller. Deze indeling wekt verbazing bij onder meer Plus. "Wakker Dier geeft het begrip kiloknaller van de ene op de andere dag een andere betekenis, namelijk van vleesaanbiedingen onder de 4,12 euro per kilo, naar vleesaanbiedingen zonder dierenwelzijnskeurmerk. Dit komt de geloofwaardigheid richting de consument niet ten goede", zegt Plus-woordvoerder Debbie Huisman. Volgens Huisman is Plus eind november geïnformeerd over de nieuwe campagne.

 

Ook Natuurvlees, het diervriendelijk vleesconcept  van Emté wordt gerekend tot kiloknaller. Van Natuurvlees is veel te zeggen, maar niet dat het kiloknallervlees is, stelt woordvoerder Wilco Jansen in  Distrifood. "Wakker Dier wil via een telling aantonen dat het niet loopt met de verduurzaming van vlees in de supermarkten. Daarbij focussen ze op keurmerkjes, maar kijken ze niet naar het werkelijke dierenwelzijn." De runderen voor het Natuurvlees-concept worden als grote grazers gehouden voor het beheer van natuurgebieden.

 

Het Ierse rundvlees van Albert Heijn is een ander voorbeeld. Dit vlees heeft niet meer standaard een ster van de Dierenbescherming,  maar is overgegaan naar AH Greenfields. Het vlees is afkomstig van boeren die voldoen aan de eisen van het Ierse Farm Quality Assurance Systeem. Ook dit vlees is onderwerp van kritiek van Wakker Dier. "Als de Ierse runderen bijvoorbeeld toch over roostervloeren lopen, krijgt het vlees geen ster en is het voor ons een kiloknaller wanneer het in een folder voorkomt", zegt Hanneke van Ormondt van Wakker Dier.

 

Ster bepaalt definitie

De woordvoerder van de actiegroep beaamt dat de definitie van een kiloknaller inmiddels ligt bij het wel of niet verkrijgen van een ster van de Dierenbescherming: "Dat is een helder en eerlijk criterium. Wij willen dat supermarkten stoppen met stunten en aanprijzen van vlees zonder erkend keurmerk."

 

Van Ormondt geeft toe dat Emté bij het rundvlees onevenredig hard wordt getroffen. Wakker Dier beweerde onlangs dat uit de folders van AH, Aldi, Dirk, Emté, Jumbo, Lidl en Plus blijkt dat supermarkten vorig jaar 3.566 keer met vlees zonder dierenwelzijnskeurmerk ‘stuntten’. Dit is 40 procent meer dan in 2014.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.