Plus en Emté geërgerd over nieuwe definitie kiloknallers

Plus en Emté geërgerd over nieuwe definitie kiloknallers

Plus en Emté ergeren zich aan de nieuwe definitie die Wakker Dier hanteert voor kiloknallers. Natuurvlees, een diervriendelijk vleesconcept van Emté, is op basis van tellingen ook ingedeeld bij de kiloknallers. Misleidend en onjuist, aldus beide formules in Distrifood.

 

Indeling wekt verbazing

Wakker Dier deelt vlees zonder erkend dierenwelzijnskeurmerk dat in een folder wordt vermeld inmiddels ook in als kiloknaller. Deze indeling wekt verbazing bij onder meer Plus. "Wakker Dier geeft het begrip kiloknaller van de ene op de andere dag een andere betekenis, namelijk van vleesaanbiedingen onder de 4,12 euro per kilo, naar vleesaanbiedingen zonder dierenwelzijnskeurmerk. Dit komt de geloofwaardigheid richting de consument niet ten goede", zegt Plus-woordvoerder Debbie Huisman. Volgens Huisman is Plus eind november geïnformeerd over de nieuwe campagne.

 

Ook Natuurvlees, het diervriendelijk vleesconcept  van Emté wordt gerekend tot kiloknaller. Van Natuurvlees is veel te zeggen, maar niet dat het kiloknallervlees is, stelt woordvoerder Wilco Jansen in  Distrifood. "Wakker Dier wil via een telling aantonen dat het niet loopt met de verduurzaming van vlees in de supermarkten. Daarbij focussen ze op keurmerkjes, maar kijken ze niet naar het werkelijke dierenwelzijn." De runderen voor het Natuurvlees-concept worden als grote grazers gehouden voor het beheer van natuurgebieden.

 

Het Ierse rundvlees van Albert Heijn is een ander voorbeeld. Dit vlees heeft niet meer standaard een ster van de Dierenbescherming,  maar is overgegaan naar AH Greenfields. Het vlees is afkomstig van boeren die voldoen aan de eisen van het Ierse Farm Quality Assurance Systeem. Ook dit vlees is onderwerp van kritiek van Wakker Dier. "Als de Ierse runderen bijvoorbeeld toch over roostervloeren lopen, krijgt het vlees geen ster en is het voor ons een kiloknaller wanneer het in een folder voorkomt", zegt Hanneke van Ormondt van Wakker Dier.

 

Ster bepaalt definitie

De woordvoerder van de actiegroep beaamt dat de definitie van een kiloknaller inmiddels ligt bij het wel of niet verkrijgen van een ster van de Dierenbescherming: "Dat is een helder en eerlijk criterium. Wij willen dat supermarkten stoppen met stunten en aanprijzen van vlees zonder erkend keurmerk."

 

Van Ormondt geeft toe dat Emté bij het rundvlees onevenredig hard wordt getroffen. Wakker Dier beweerde onlangs dat uit de folders van AH, Aldi, Dirk, Emté, Jumbo, Lidl en Plus blijkt dat supermarkten vorig jaar 3.566 keer met vlees zonder dierenwelzijnskeurmerk ‘stuntten’. Dit is 40 procent meer dan in 2014.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top