Plus en Milieu Centraal gaan samen tegen verspillen | RetailDetail

Plus en Milieu Centraal gaan samen tegen verspillen

Plus en Milieu Centraal gaan samen tegen verspillen

Plus en Milieu Centraal gaan samenwerken om voedselverspilling te verminderen. In de inspiratiemagazines van Plus staan tips en ideeën. Verder werken bijna alle Plus ondernemers samen met een lokale Voedselbank. Plus Winterswijk kookt maaltijden in de winkel.

Goed eten gooi je niet weg

Het zijn enkele initiatieven van de supermarktketen om goed met eten om te gaan. Plus is op zowel landelijk als op lokale schaal actief in het tegengaan van voedselverspilling. Debbie Huisman, MVO specialist bij Plus: “Pasta is een van de meest verspilde producten. Samen met Heinz helpen we consumenten om op maat te koken door een spaghettimeter van Joseph Joseph weg te geven." 
 

Niet alleen landelijk intensiveerde Plus een samenwerking met Voedselbanken Nederland, ook bijna alle ondernemers werken samen met een lokale voedselbank. "En de Plus supermarkten in Winterswijk koken zelfs in de supermarkt met voedsel dat bijna over de datum gaat. Het loopt storm voor deze maaltijden.”
 

Onder het motto 'Goed eten gooi je niet weg' zet de formule zich nu samen met Milieu Centraal in tegen verspillen. De voorlichtingsorganisatie geeft hierover praktische tips en adviezen. “Slimmer inkopen is er één van. Je kunt ook onze Weggooitest doen om na te gaan hoeveel voedsel je eigenlijk weggooit”, zegt Mariken Stolk, communicatieadviseur Duurzame Voeding bij Milieu Centraal. Voedselverspilling is nog steeds een groot probleem. Jaarlijks wordt er in Nederland 135 kilo per persoon aan voedsel weggegooid.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.