Plus groeit online met 40%

Supermarktketen Plus haalde in 2018 bijna 2,5 miljard euro omzet, een groei van 3,8%. De keten is trots dat ze al vijf jaar beter dan de markt presteert en ook online sterk groeit.

 

Groei dankzij e-commerce

Met een omzetgroei van 3.8% naar 2,47 miljard euro doet Plus daarmee voor de vijfde keer op rij beter dan de markt, die volgens Nielsen met 3,3% groeide in 2018. Dankzij de overname van de Emté-supermarkten, groeiden branchegenoten Jumbo en Coop nochtans ook al meer dan de markt vorig jaar.

 

Online groeide de omzet met liefst 40%: inmiddels is het al bij zo goed als alle winkels van de formule mogelijk om online te bestellen. Er zijn daarvoor meer dan 200 afhaalpunten en vanuit zo'n 230 vestigingen wordt er ook binnen de twee uur thuis geleverd. Alle winkels zijn inmiddels ook aangesloten bij de Plus-app, waardoor klanten overal digitaal aan spaarcampagnes kunnen meedoen.

 

Meest verantwoorde supermarkt

Plus sleepte afgelopen jaar ook verschillende prijzen in de wacht. Zo meldt de keten te zijn uitgeroepen tot klantvriendelijkste supermarkt, meest verantwoorde supermarkt, beste wijnsupermarkt en beste vleeswarensupermarkt. “Naast deze landelijke prijzen wisten ook veel ondernemers zich te onderscheiden”, aldus algemeen directeur Duncan Hoy: “Het bewijst dat een krachtige formule, met een sterke lokale doorvertaling, het verschil maakt.”

 

De award voor meest verantwoorde supermarkt van Nederland won Plus voor de vierde keer en ook een prijs voor transparante communicatie – de Kristalprijs – nam de supermarktformule mee naar huis. “Ook het afgelopen jaar is er weer hard gewerkt aan het verduurzamen van het assortiment en de bedrijfsvoering. Zo wordt er stap voor stap steeds minder zout, verzadigd vet en suiker in huismerkproducten gebruikt, worden ongezonde kinderproducten niet meer op kinderooghoogte gepresenteerd en is er een aangescherpt verpakkingsbeleid opgesteld wat de milieu-impact van verpakkingen moet terugdringen”, verklaart Hoy.

 

De keten opende verleden jaar tien nieuwe winkels volgens het recentste winkelconcept, Plus Briljant 2.0. Zo zijn er nu 15 vernieuwde vestigingen en ook in 2019 gaat Plus “onverminderd” door met ombouwen. Het nieuwe concept laat immers “een goede omzetstijging en klantwaardering zien”.