Plus groeit opnieuw sneller dan de markt | RetailDetail

Plus groeit opnieuw sneller dan de markt

Plus groeit opnieuw sneller dan de markt
WikiMedia

Supermarktketen Plus is in 2017 opnieuw sneller gegroeid dan de markt. De omzet steeg met meer dan 5%, terwijl de volledige sector met 3,4% groeide. De nettowinst groeide zelfs met een kwart.

 

“Succesvol jaar”

De consumentenomzet van Plus steeg in 2017 met 5,5% van 2,264 miljard euro naar 2,388 miljard euro. Daarbij ging ook het marktaandeel licht omhoog, van 6,24 naar 6,37%. Het operationeel resultaat steeg dan weer met 13,1% naar 55,6 miljoen euro en de nettowinst steeg van 8,4 miljoen naar 10,3 miljoen euro. Plus opende in 2017 slechts twee nieuwe winkels, maar vergrootte daarnaast negentien vestigingen en zes supermarkten kregen een nieuwe locatie. Drie vestigingen werden gesloten. De totale winkeloppervlakte steeg zo met 18.266 m².

 

“2017 was opnieuw een succesvol jaar voor Plus. De omzetgroei overtrof ook dit jaar royaal de marktgroei en ook ons operationeel resultaat steeg fors. Plus is in 2017 weer sterker en beter geworden door verder te investeren in formuleontwikkeling, e-commerce, nieuwe ICT-systemen en een volledig gemechaniseerd distributiecentrum dat in 2020 haar deuren opent”, aldus algemeen directeur Jan Brouwer.

 

Het bedrijf blijft ook verder investeren in verantwoord ondernemen, waarvoor het opnieuw beloond werd. Het werd immers voor het derde jaar op rij verkozen tot de Meest Verantwoorde Supermarkt van Nederland. “We zijn supertrots op deze resultaten.”

 

De supermarktketen verwacht in 2018 verder te gaan op de huidige weg: “Plus ligt op koers met de uitvoering van haar strategie en zal deze in 2018 continueren. Dit betekent het voortdurend innoveren van de Plus-formule en het verder uitbouwen van de e-commerce en omnichannelactiviteiten.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Waarom de telefoon haast nooit meer rinkelt bij Domino’s

27/04/2018

Zin in pizza? Jongeren bestellen die bij voorkeur met een app. En binnenkort roepen ze hun bestelling wel naar Alexa. Technologie is één van de succesfactoren voor pizzaketen Domino’s, die binnen enkele jaren 200 vestigingen wil in ons land.

Hogere omzet GrandVision door overnames

26/04/2018

GrandVision sluit het eerste kwartaal van 2018 af met een omzetgroei van 8%, die het bedrijf wel grotendeels dankt aan overnames. De optiekketen ziet haar operationele winst wel lichtjes dalen ten opzichte van een jaar eerder.

Bio-Planet opent eerste stadswinkel in Antwerpen

26/04/2018

Ook Bio-Planet springt nu op de kar van de stadswinkel. De bioketen van Colruyt Group opent binnenkort haar eerste winkel in het hartje van Antwerpen en brengt zo haar bioproducten meer binnen het bereik van mensen zonder wagen.

Spontane stakingen bij 79 Belgische supermarkten Lidl

26/04/2018

Over het hele land braken woensdag spontane stakingen uit bij Lidl. De medewerkers noemen de werkdruk te hoog en legden het werk neer nadat overleg met de directie op niks uitliep. 79 winkels hielden de deuren dicht. 

Met Shukr mikt Tiense Suiker op Arabische gemeenschap

26/04/2018

De Tiense Suikerraffinaderij speelt met een nieuw merk in op de toenemende diversiteit in de samenleving: Shukr wordt in eerste instantie gelanceerd in het gespecialiseerde kanaal van de etnische winkels. Mogelijk volgen supermarkten later.

Gucci groeit bijna 50% dankzij 90’s revival

25/04/2018

De Franse luxegroep Kering heeft er een sterk eerste kwartaal op zitten: de omzet steeg met 36,5%. Vooral Gucci kon profiteren van de jaren negentig-revival bij jongeren: het luxemerk is ‘hot’ bij tieners en zag de omzet liefst 48,7% stijgen.