Plus Winterswijk kookt vers met eten over datum

Plus Winterswijk kookt vers met eten over datum

Bij de Plus-supermarkt in Winterswijk kookt een kok in de winkelkeuken verse maaltijden met producten over de datum. Dagelijks liggen er zo’n negen kant-en-klare gerechten in de koeling die vier euro kosten. Het assortiment uit eigen keuken trekt inmiddels een vaste groep klanten.

 

Selecteren op datum

Sander-Jan Bats, de kok van de Plus-keuken, verzamelt iedere dag producten uit de winkel die niet lang meer houdbaar zijn of er niet mooi meer uitzien. Deze groenten, vlees en aardappeltjes vult hij aan met andere producten om er de maaltijden mee te bereiden. “De kok selecteert puur op datum. Hij verwerkt voor tachtig, negentig procent verse producten, die tegen de houdbaarheid aanlopen. De rest is houdbare producten, zoals pasta, om de maaltijd compleet te maken”, vertelt bedrijfsleider Erwin Arentsen.

 

De Plus-kok kookt samen met vier dames, die het keukenwerk verzorgen, iedere dag acht à negen verschillende maaltijden. Daaronder zijn enkele favorieten, als stamppotten, rijst- en pastagerechten en Hollandse maaltijden met een gehaktbal. Ook verse rauwkostsalades liggen in het koelmeubel.

 

“De gerechten trekken een brede groep vaste klanten: van jonge alleenstaanden, mensen die weinig tijd hebben tot ouderen die hier voor hun dagelijkse maaltijd komen. Het is een vaste groep van zo’n 100 kopers”, aldus Arentsen.

 

Minder verspillen

De Plus-supermarkt verkoopt steeds meer van de vers bereide gerechten uit eigen keuken. “Dat zijn nu dagelijks tussen de 80 en 100 maaltijden. Maar het grootste voordeel is dat we minder verspillen; we gooien nu veel minder producten weg, die nog prima te verwerken zijn. Het ging om bijna 300.000 euro per jaar. De derving daalde aanzienlijk: van 2 naar 1,5 procent nu”, vertelt de bedrijfsleider.

 

De Plus-supermarkt gaat ook de derving van de broodafdeling aanpakken. Straks zijn er vers belegde broodjes en sandwiches verkrijgbaar.

 

Keuken in vernieuwde winkel

De Plus-supermarkt breidde enkele maanden geleden tijdens de verbouwing uit met een keuken. Deze kreeg een plek bij het versplein achter in de winkel en is speciaal gebouwd om producten uit de winkel vers te kunnen bereiden, vertelt de bedrijfsleider. “De derving van vers was te hoog. Die wilden we op deze manier beperken”.

 

De Plus-formule is al enige tijd actief in het beperken van voedselverspilling. Zo verkopen twaalf Plus-supermarkten in de regio Rotterdam onder de naam OverLekker onder meer tomatensoep en tomatensaus van restproducten. De producten worden bereid bij De Verspillingsfabriek in Veghel, een initiatief van cateraar Hutten.

 

Voedselverspilling is een belangrijk probleem in de Nederlandse foodsector. Jaarlijks verdwijnt er voor 4 tot 5 miljard aan voedsel in de afvalcontainer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top