Plus Winterswijk kookt vers met eten over datum

Plus Winterswijk kookt vers met eten over datum

Bij de Plus-supermarkt in Winterswijk kookt een kok in de winkelkeuken verse maaltijden met producten over de datum. Dagelijks liggen er zo’n negen kant-en-klare gerechten in de koeling die vier euro kosten. Het assortiment uit eigen keuken trekt inmiddels een vaste groep klanten.

 

Selecteren op datum

Sander-Jan Bats, de kok van de Plus-keuken, verzamelt iedere dag producten uit de winkel die niet lang meer houdbaar zijn of er niet mooi meer uitzien. Deze groenten, vlees en aardappeltjes vult hij aan met andere producten om er de maaltijden mee te bereiden. “De kok selecteert puur op datum. Hij verwerkt voor tachtig, negentig procent verse producten, die tegen de houdbaarheid aanlopen. De rest is houdbare producten, zoals pasta, om de maaltijd compleet te maken”, vertelt bedrijfsleider Erwin Arentsen.

 

De Plus-kok kookt samen met vier dames, die het keukenwerk verzorgen, iedere dag acht à negen verschillende maaltijden. Daaronder zijn enkele favorieten, als stamppotten, rijst- en pastagerechten en Hollandse maaltijden met een gehaktbal. Ook verse rauwkostsalades liggen in het koelmeubel.

 

“De gerechten trekken een brede groep vaste klanten: van jonge alleenstaanden, mensen die weinig tijd hebben tot ouderen die hier voor hun dagelijkse maaltijd komen. Het is een vaste groep van zo’n 100 kopers”, aldus Arentsen.

 

Minder verspillen

De Plus-supermarkt verkoopt steeds meer van de vers bereide gerechten uit eigen keuken. “Dat zijn nu dagelijks tussen de 80 en 100 maaltijden. Maar het grootste voordeel is dat we minder verspillen; we gooien nu veel minder producten weg, die nog prima te verwerken zijn. Het ging om bijna 300.000 euro per jaar. De derving daalde aanzienlijk: van 2 naar 1,5 procent nu”, vertelt de bedrijfsleider.

 

De Plus-supermarkt gaat ook de derving van de broodafdeling aanpakken. Straks zijn er vers belegde broodjes en sandwiches verkrijgbaar.

 

Keuken in vernieuwde winkel

De Plus-supermarkt breidde enkele maanden geleden tijdens de verbouwing uit met een keuken. Deze kreeg een plek bij het versplein achter in de winkel en is speciaal gebouwd om producten uit de winkel vers te kunnen bereiden, vertelt de bedrijfsleider. “De derving van vers was te hoog. Die wilden we op deze manier beperken”.

 

De Plus-formule is al enige tijd actief in het beperken van voedselverspilling. Zo verkopen twaalf Plus-supermarkten in de regio Rotterdam onder de naam OverLekker onder meer tomatensoep en tomatensaus van restproducten. De producten worden bereid bij De Verspillingsfabriek in Veghel, een initiatief van cateraar Hutten.

 

Voedselverspilling is een belangrijk probleem in de Nederlandse foodsector. Jaarlijks verdwijnt er voor 4 tot 5 miljard aan voedsel in de afvalcontainer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die restaurantuitbaters toelaat hun klanten eenvoudig te informeren over de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro aan nieuwe fondsen opgehaald. Een van de investeerders is Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en momenteel voorzitter van het BOIC. 

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Back to top