PostNL heeft eigen online supermarkt Stockit | RetailDetail

PostNL heeft eigen online supermarkt Stockit

PostNL heeft eigen online supermarkt Stockit
Facebook

PostNL is gestart met een eigen online supermarkt onder de naam Stockit. Daarmee brengt het een aantal basisproducten gratis aan huis. De dienst wordt momenteel uitgetest in Amsterdam en Breda.

Leveringen 7 op 7

In het systeem van Stockit moeten klanten eerst aangeven welke producten ze in principe wekelijks willen ontvangen. Het gaat daarbij over basisproducten die herhaaldelijk worden aangekocht, zoals toiletpapier, frisdrank, afwasmiddel of droge voeding. Die producten worden zeven op zeven, tussen 8u en 22u, gratis aan huis geleverd.

 

Na de eerste levering wordt in de eerste maand voorgesteld om alle producten elke week aan te vullen. Voor elke levering krijgt de klant dan ook een suggestielijst met de producten die kunnen worden geleverd. Tot 24 uur voor de levering kan dat lijstje aangepast worden. Daarbij geldt er ook geen minimum bestelbedrag. Na de eerste maand zegt Stockit voldoende geleerd te hebben over de wensen van de klant, om het lijstje op voorhand al gedeeltelijk te filteren, zodat de klant daar zelf minder aanpassingen moet doen.

 

Voor de communicatie met de klant werkt Stockit voornamelijk via WhatsApp. Zo krijgt de klant na de levering via WhatsApp een bericht met een iDEAL-link, om de betaling uit te voeren. Ook om iets te wijzigen of om de dienst te pauzeren of stop te zetten, kan de klant gewoon een bericht via de app sturen.

 

Concurrent van Picnic

Door rechtstreeks bij de producent in te kopen en het ontbreken van eigen winkels kan Stockit heel wat kosten besparen en de prijs laag houden. Klanten krijgen ook kortingen als ze meerdere producten kopen van hetzelfde merk en bij iedere 5 euro die er wordt besteed.

 

Stockit lijkt zo een forse concurrent te worden van die andere online supermarkt Picnic. Ook die houdt de kosten laag om zo ook de prijzen laag te houden en is momenteel bezig aan een stevige expansie in Nederland. Omdat PostNL op vlak van leveringen al heel wat ervaring heeft, is het mogelijk dat Stockit na een geslaagde testfase in Amsterdam en Breda sneller weet uit te breiden dan Picnic. Het ontbreken van verse voeding in het assortiment van Stockit spreekt dan weer in het voordeel van Picnic.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.