Powerfood voor senioren vindt nog niet de weg naar supermarkt

Powerfood voor senioren vindt nog niet de weg naar supermarkt
Shutterstock

Uit onderzoek blijkt dat één op de drie 65-plussers die nog thuis wonen ondervoed zijn of een risico op ondervoeding lopen. Daarom is er al speciale verrijkte voeding ontwikkeld, maar die vindt voorlopig zijn weg nog niet naar de supermarkt.

Extra eiwitten en vezels

“Ondervoeding is een groot probleem bij senioren”, zegt onderzoekster Lien Van den Broeck aan De Standaard. Zij werkte mee aan het onderzoek dat de West-Vlaamse hogeschool Vives de afgelopen twee jaar heeft gevoerd in samenwerking met onder meer de KU Leuven. “Als je ouder wordt, vermindert je eetlust. Dus krijg je maar kleinere porties binnen. Toch heb je evenveel nood aan proteïnen en vezels als een jongere volwassene.”

 

Een oplossing voor het probleem is het zogenaamde 'powerfood': voeding die is verrijkt met extra eiwitten en vezels, en zo in kleinere porties toch voldoende voedingsstoffen biedt. Die voeding is echter amper of niet te vinden in de supermarkt, omdat er te weinig vraag naar is. Daarbij komt het probleem naar boven dat senioren zelf niet inzien dat er een probleem is. Volgens de onderzoekers is er dan ook dringend nood aan een bewustmakingscampagne.

 

Nog niet in supermarkt

Die verrijkte voeding is wel al te vinden in rusthuizen of kan aan huis geleverd worden via cateringbedrijven. Zo hebben de Nederlandse producenten Fortified en Huuskes (met het merk Chef Vitaal) al een vrij uitgebreid assortiment kant-en-klaarmaaltijden, maar die zijn dus nog niet te vinden in de supermarkt. Bij de maaltijden worden vitamines, eiwitten en andere stoffen via een extra smaakloos laagje toegevoegd. Bij het opwarmen worden die dan opgenomen door het gerecht.

 

Uit het onderzoek bij 3.300 senioren in België, blijkt dat 7% van zij die nog thuis wonen effectief ondervoed is. Nog eens 29% loopt een "groot risico" op ondervoeding. Toch wordt dat door de bejaarden vaak niet aanzien als een probleem, omdat ze zich nog fit genoeg voelen. “Maar het is een sluipend probleem”, zegt geriater Maurits Vandewoude van de Universiteit Antwerpen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top