Powerfood voor senioren vindt nog niet de weg naar supermarkt

Powerfood voor senioren vindt nog niet de weg naar supermarkt
Shutterstock

Uit onderzoek blijkt dat één op de drie 65-plussers die nog thuis wonen ondervoed zijn of een risico op ondervoeding lopen. Daarom is er al speciale verrijkte voeding ontwikkeld, maar die vindt voorlopig zijn weg nog niet naar de supermarkt.

Extra eiwitten en vezels

“Ondervoeding is een groot probleem bij senioren”, zegt onderzoekster Lien Van den Broeck aan De Standaard. Zij werkte mee aan het onderzoek dat de West-Vlaamse hogeschool Vives de afgelopen twee jaar heeft gevoerd in samenwerking met onder meer de KU Leuven. “Als je ouder wordt, vermindert je eetlust. Dus krijg je maar kleinere porties binnen. Toch heb je evenveel nood aan proteïnen en vezels als een jongere volwassene.”

 

Een oplossing voor het probleem is het zogenaamde 'powerfood': voeding die is verrijkt met extra eiwitten en vezels, en zo in kleinere porties toch voldoende voedingsstoffen biedt. Die voeding is echter amper of niet te vinden in de supermarkt, omdat er te weinig vraag naar is. Daarbij komt het probleem naar boven dat senioren zelf niet inzien dat er een probleem is. Volgens de onderzoekers is er dan ook dringend nood aan een bewustmakingscampagne.

 

Nog niet in supermarkt

Die verrijkte voeding is wel al te vinden in rusthuizen of kan aan huis geleverd worden via cateringbedrijven. Zo hebben de Nederlandse producenten Fortified en Huuskes (met het merk Chef Vitaal) al een vrij uitgebreid assortiment kant-en-klaarmaaltijden, maar die zijn dus nog niet te vinden in de supermarkt. Bij de maaltijden worden vitamines, eiwitten en andere stoffen via een extra smaakloos laagje toegevoegd. Bij het opwarmen worden die dan opgenomen door het gerecht.

 

Uit het onderzoek bij 3.300 senioren in België, blijkt dat 7% van zij die nog thuis wonen effectief ondervoed is. Nog eens 29% loopt een "groot risico" op ondervoeding. Toch wordt dat door de bejaarden vaak niet aanzien als een probleem, omdat ze zich nog fit genoeg voelen. “Maar het is een sluipend probleem”, zegt geriater Maurits Vandewoude van de Universiteit Antwerpen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top