Powerfood voor senioren vindt nog niet de weg naar supermarkt | RetailDetail

Powerfood voor senioren vindt nog niet de weg naar supermarkt

Powerfood voor senioren vindt nog niet de weg naar supermarkt
Shutterstock

Uit onderzoek blijkt dat één op de drie 65-plussers die nog thuis wonen ondervoed zijn of een risico op ondervoeding lopen. Daarom is er al speciale verrijkte voeding ontwikkeld, maar die vindt voorlopig zijn weg nog niet naar de supermarkt.

Extra eiwitten en vezels

“Ondervoeding is een groot probleem bij senioren”, zegt onderzoekster Lien Van den Broeck aan De Standaard. Zij werkte mee aan het onderzoek dat de West-Vlaamse hogeschool Vives de afgelopen twee jaar heeft gevoerd in samenwerking met onder meer de KU Leuven. “Als je ouder wordt, vermindert je eetlust. Dus krijg je maar kleinere porties binnen. Toch heb je evenveel nood aan proteïnen en vezels als een jongere volwassene.”

 

Een oplossing voor het probleem is het zogenaamde 'powerfood': voeding die is verrijkt met extra eiwitten en vezels, en zo in kleinere porties toch voldoende voedingsstoffen biedt. Die voeding is echter amper of niet te vinden in de supermarkt, omdat er te weinig vraag naar is. Daarbij komt het probleem naar boven dat senioren zelf niet inzien dat er een probleem is. Volgens de onderzoekers is er dan ook dringend nood aan een bewustmakingscampagne.

 

Nog niet in supermarkt

Die verrijkte voeding is wel al te vinden in rusthuizen of kan aan huis geleverd worden via cateringbedrijven. Zo hebben de Nederlandse producenten Fortified en Huuskes (met het merk Chef Vitaal) al een vrij uitgebreid assortiment kant-en-klaarmaaltijden, maar die zijn dus nog niet te vinden in de supermarkt. Bij de maaltijden worden vitamines, eiwitten en andere stoffen via een extra smaakloos laagje toegevoegd. Bij het opwarmen worden die dan opgenomen door het gerecht.

 

Uit het onderzoek bij 3.300 senioren in België, blijkt dat 7% van zij die nog thuis wonen effectief ondervoed is. Nog eens 29% loopt een "groot risico" op ondervoeding. Toch wordt dat door de bejaarden vaak niet aanzien als een probleem, omdat ze zich nog fit genoeg voelen. “Maar het is een sluipend probleem”, zegt geriater Maurits Vandewoude van de Universiteit Antwerpen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.