Prijsconflict tussen Nestlé en Colruyt, Edeka en Intermarché bijna voorbij? | RetailDetail

Prijsconflict tussen Nestlé en Colruyt, Edeka en Intermarché bijna voorbij?

Prijsconflict tussen Nestlé en Colruyt, Edeka en Intermarché bijna voorbij?
Foto: monticello / Shutterstock.com

Colruyt, Edeka en Intermarché komen dichter bij een akkoord in hun prijsconflict met Nestlé: de Zwitserse foodproducent doet toegevingen in een nieuw voorstel. Ondertussen beginnen de voorraden bij de retailers op te geraken.

 

Gedeeltelijke boycot

Er lijkt stilaan een einde in zicht voor wat Nestlé-topman Ulf Mark Schneider de “agressieve en Europees gecoördineerde actie” van verschillende supermarktketens tegen de merkproducent noemt. De jaarlijkse prijsonderhandelingen tussen zijn bedrijf en Agecore (het samenwerkingsverband van onder andere Colruyt, Edeka en Intermarché) waren begin dit jaar slecht afgelopen: de supermarkten gingen niet akkoord met de nieuwe prijzen van de producent en eisten dat de Zwitserse multinational deze verlaagde. 

 

Nestlé weigerde dat echter te doen, waarna de retailers overgingen tot een (gedeeltelijke) boycot: Colruyt heeft in februari, volgens De Tijd, de bestellingen op pauze gezet, het Duitse Edeka boycot 30% van de Nestlé-verkoop.

 

Toegevingen, maar nog geen akkoord

Het ziet er nu echter naar uit dat Nestlé toch overstag gaat en zijn prijzen wil verlagen: het foodconcern heeft een voorstel gedaan en volgens de Duitse krant Frankfurter Allgemeine is er sprake van een nakend akkoord. Ook Edeka-topman Markus Mosa laat door Reuters optekenen dat er vooruitgang is en dat de retailer het gevecht wil beëindigen. Alleen zijn de toegevingen voor de supermarktketens nog niet voldoende: “Nestlé heeft een voorstel gedaan, maar dat is momenteel nog niet aanvaardbaar”, aldus Mosa. Ook Colruyt laat aan De Tijd weten dat de onderhandelingen de goede richting uitgaan, maar dat er nog geen akkoord is. 

 

Wel geraken de voorraden inmiddels uitgeput, ziet de zakenkrant: bij Colruyt zouden ondertussen minstens 57 Nestlé-producten uit de rekken verdwenen zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lidl breidt huismerkassortiment uit met babyproducten

19/04/2018

Lidl mag stilaan het jasje van discounter inruilen voor dat van een complete retailer. De warenhuisketen ontwikkelt nu ook voor zijn babyassortiment producten van de huismerken Lupilu en Cien, die alvast sterk scoren bij de klanten.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.

Greenyard verzekert verslogistiek voor zelfstandige winkels Carrefour

19/04/2018

Een exclusieve samenwerking tussen Carrefour Belgium en versleverancier Greenyard moet het aanbod verse producten in de kleinere verkooppunten naar een hoger niveau tillen.