Prijsdruk blijft groot in Nederland | RetailDetail

Prijsdruk blijft groot in Nederland

Prijsdruk blijft groot in Nederland
http://www.shutterstock.com/nl/pic-205681468/stock-photo-london-july-view-of-a-shopping-trolley-and-aisle-at-a-sainsbury-s-supermarket-on-july.html?src=ZYTVmiNSr6xEPjxNvINVuQ-1-1

Volgens retailexpert Kitty Koelemeijer is de race naar de laagste prijs bij Nederlandse supermarkten nog niet afgelopen. Door onderlinge concurrentie, maar ook door de opkomst van discounters en prijsbrekers, blijven de prijzen steeds maar dalen.

Marktaandeel vergaren

Levensmiddelen zijn in Nederland nochtans al goedkoper dan in alle andere 18 landen van de Eurozone, maar toch is de bodem nog niet bereikt: Nederlandse consumenten gaan steevast op zoek naar de beste aanbiedingen en supermarkten spelen daar gretig op in. Supermarkten halen zo al meer dan 20% van hun omzet uit aanbiedingen en bij non-food retailers ligt dat aandeel nog hoger.

 

Voor retailers is het ook niet eenvoudig om zomaar op te houden met het aanbieden van promoties: “De groep consumenten die van winkel switcht als gevolg van aanbiedingen is groot, nog los van de cherry pickers die aanbiedingen nalopen en overal de krenten uit de pap halen”, stelt Koelemeijer bij RTL Z.

 

Ondertussen blijven discounters als Lidl hun marktaandeel uitbreiden en komen ook prijsbrekers als Action en Big Bazar steeds sterker voor de dag. Die laatste gaan vaak nog onder de prijzen van de ketens die steevast uitpakken met een laagsteprijsgarantie.

 

Ook online is er sterke prijsdruk, want daar is het vergaren van marktaandeel nog belangrijker. “Kosten noch moeite worden gespaard om dat te bereiken zolang de investeerders aan boord blijven. Onderdeel van die groeistrategie is het aanvallen van de gevestigde orde daar waar dat het meest oplevert: producten met een hoge omzet en een hoge marge.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.