Prijsverschil met buurlanden steeds groter bij supermarkten | RetailDetail

Prijsverschil met buurlanden steeds groter bij supermarkten

Prijsverschil met buurlanden steeds groter bij supermarkten
Shutterstock

De Belgische supermarkten worden steeds duurder ten opzichte van de buurlanden, blijkt uit onderzoek van het Prijzenobservatorium. Wie in Frankrijk, Duitsland of Nederland gaat winkelen, komt al snel 10% goedkoper uit. 

 

Hogere taksen

Het Prijzenobservatorium analyseerde de prijs van 65.000 identieke producten in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk en kwam daarbij tot de conclusie dat de Belgische supermarkten een stuk duurder zijn. In Frankrijk liggen de prijzen gemiddeld 9,1% lager, in Nederland 12,9% en in Duitsland zelfs 13,4%.

 

Die prijsverschillen hebben een aantal oorzaken. Om te beginnen zijn in België over het algemeen de taksen hoger dan in de buurlanden, zoals bijvoorbeeld de accijnzen op sterkedrank. Bovendien zorgt het kleine aantal inwoners er voor dat supermarkten minder van schaalvoordelen kunnen profiteren en dat de prijzen zo hoger blijven.

 

Geen prijzenoorlog

Ook de positie van Colruyt werkt hogere prijzen in de hand. Die garandeert wel steevast de laagste prijs, maar volgt daarbij enkel de concurrentie en is dus geen prijszetter. "Dan moet je vaststellen dat je in ons land geen enkele grote speler hebt die inzet op een lagere prijs", zegt Peter Van Herreweghe van de federale overheidsdienst Economie aan VRT NWS.

 

"Omdat die marktleider Colruyt zo'n efficiënt bedrijf is, omdat die echt lagere kosten hebben dan de concurrentie is er niemand in ons land die echt een prijzenoorlog gaat beginnen, waardoor je merkt dat de prijzen sluimerend verhogen”, aldus retailexpert Gino Van Ossel aan Radio 1. Mogelijk zorgt de fusie van Ahold en Delhaize voor een kleine verandering, maar Van Ossel ziet niet direct een aardverschuiving in de toekomst. "Het zou kunnen dat er door die fusie een kleine kentering komt", aldus Van Ossel. "Maar dramatisch zal die niet zijn. Tenzij er echt een prijzenoorlog met marktleider Colruyt komt."

 

De resultaten van het Prijzenobservatorium moeten ook in de juiste context geplaatst worden, omdat enkel identieke producten werden geanalyseerd. De huismerken vallen er daardoor veelal tussenuit en verse groenten en fruit, die volgens Eurostat goedkoper zijn in België, werden ook niet in de cijfers opgenomen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.