Quorn-topman: “Meeste vleesvervangers van povere kwaliteit” | RetailDetail

Quorn-topman: “Meeste vleesvervangers van povere kwaliteit”

Quorn-topman: “Meeste vleesvervangers van povere kwaliteit”
Foto: Quorn

Toenemend gezondheidsbewustzijn veroorzaakt wereldwijd een stijging van de verkoop van vleesalternatieven. Maar de meeste vleesvervangers zijn van een minderwaardige kwaliteit, vindt Kevin Brennan, CEO van Quorn

Toenemende concurrentie

De vraag naar vleesalternatieven blijft groeien en consumenten worden daarbij vooral gedreven door gezondheidskwesties. Dat zegt de topman van Quorn in een interview met Foodnavigator. Volgens hem is de vleesconsumptie onnodig hoog en ongunstig voor de volksgezondheid: “Vooral jongere en hoger opgeleide consumenten reduceren nu hun vleesverbruik. Ze willen niet noodzakelijk vlees opgeven, maar wel een gezonder eetpatroon aanhouden.” Hoewel de milieu-impact van het vleesverbruik veel aandacht krijgt in de media, blijft die een beperkte zorg voor de meeste mensen, al neemt het bewustzijn wel toe. 

 

De groeiende vraag naar vegetarische producten heeft ook het aantal concurrenten sterk doen toenemen. Daardoor wordt het moeilijker om schapruimte te veroveren of te behouden. “Maar de meesten van hen maken vrij belabberde producten,” vindt Brennan. Mycoproteïne, de bouwsteen van Quorn, is het best in staat om de smaak en textuur van vlees te evenaren, en er is nog verbetering mogelijk. Het fermentatieproces is eenvoudig en de fabrikant voegt enkel natuurlijke smaakstoffen toe. 

 

Langetermijnvisie

Quorn wil een aantrekkelijke leverancier blijven door te investeren in het merk en in de categorie. “Wij zijn één van de weinige fabrikanten die zwaar investeren in marketing en categoriemanagement, in plaats van enkel te trachten om snel veel geld te verdienen, zoals vele anderen in deze categorie. Wij investeren met een langetermijnvisie. We kijken naar de volgende tien tot twintig jaar, niet naar hoeveel we het volgende kwartaal of het volgende jaar gaan verdienen.” Dat is de investeringsfilosofie van eigenaar Monde Nissin: als de volumes stijgen, zal de winst dat op termijn ook doen. Om dezelfde reden wil het bedrijf de prijzen niet verhogen en neemt het vrede met lagere marges. 

 

Quorn investeert 15% van zijn netto-omzet in marketing en besteedt 12 miljoen euro per jaar aan onderzoek en ontwikkeling. De focus van het innovatieteam ligt op het verbeteren van de smaak en de textuur van bestaande producten. Anderzijds blijft het bedrijf ook het productaanbod uitbreiden, bijvoorbeeld in de richting van ontbijtproducten, charcuterie-alternatieven, worsten… Naast een kernassortiment van producten die overal in de smaak vallen, ontwikkelt de fabrikant producten die aangepast zijn aan lokale smaakvoorkeuren. Vandaag realiseert Quorn het gros van de omzet in westerse landen, maar het bedrijf ziet groot potentieel in Azië en in de rest van de wereld. “We zien een trend naar ‘meat-free’ van Sydney tot Santiago.” 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten.