Rémy Cointreau heft het glas op sterk jaar

Rémy Cointreau heft het glas op sterk jaar

Rémy Cointreau heft het glas op sterk jaar

De Franse drankengroep Rémy Cointreau heeft een uitstekend boekjaar achter de rug, met dank aan zijn cognac Rémy Martin en een groeiende populariteit in Amerika en China.

Bijna 1,1 miljard euro omzet

Rémy Cointreau verkocht in zijn gebroken boekjaar (tot eind maart 2017) voor 1,095 miljard euro aan sterkedrank en likeur: een groei met 4,2% tegenover dezelfde periode een jaar eerder. De nettowinst spurtte zelfs 85,7% hoger om af te klokken op 190,3 miljoen euro. Exclusief eenmalige effecten groeide de nettowinst nog altijd met ruim een vijfde (+22,3%) tot 135 miljoen euro.

 

Vooral Maison Rémy Martin, de cognacpoot zeg maar, is goed bezig: de omzet groeide liefst 9,2% tot 707,5 miljoen euro met dank aan “uitmuntende prestaties” in Amerika en Azië. In China spreekt de groep zelfs van een “aanzienlijke versnelling van de privéconsumptie tijdens de tweede helft van het boekjaar”.

 

De andere dranken (denk aan Cointreau, Metaxa of Mount Gay) lieten een zeer bescheiden groei van 0,9% optekenen en zijn goed voor een omzet van 276,3 miljoen euro. Al hoort daar wel een kanttekening bij: de resultaten houden geen rekening met de omzet van Passoa: die likeur werd vorig jaar ondergebracht in een joint venture onder de controle van Lucas Bols.

 

De omzet van de zogeheten ‘partnermerken’ ‑ producten van derden, waarvoor Rémy Cointreau de verkoop verzorgt ‑ ging 67% achteruit en vertegenwoordigt nu nog amper twee miljoen euro. De Fransen verdeelden tot voor kort de champagnes van Piper-Heidesieck en Charles Heidesieck in Frankrijk, België en op luchthavens, maar dat contract is intussen beëindigd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië.