RD TV: Reorganisatie in België doet jaarwinst Delhaize halveren

RD TV: Reorganisatie in België doet jaarwinst Delhaize halveren

Delhaize heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van 89 miljoen euro: dat is de helft minder dan in 2013 en een rechtstreeks gevolg van de kosten voor de herstructurering in ons land. RetailDetail legde voor u de persconferentie in beelden vast.

55 miljoen euro kwartaalverlies

Delhaize had de belangrijkste jaarcijfers eind januari al vrijgegeven: de groepsomzet steeg 3,7% tot 21,4 miljard euro, maar bij ons was er een daling met 3% tot 4,9 miljard euro. Delhaize België kreeg vooral in het vierde kwartaal flinke klappen: 6,9% omzetverlies tot 1,3 miljard euro als gevolg van de herhaalde stakingen (die tal van winkels meerdere dagen platlegden) en prijsdalingen.

 

De groep zag zijn marktaandeel in ons land terugvallen met 77 basispunten tot 24,7%. Het is daarmee de vraag geworden of Delhaize nog steeds de tweede grootste supermarktketen van ons land is, en of het in die hoedanigheid inmiddels niet is ingehaald door concurrent Carrefour...

 

Uit de volledige jaarresultaten blijkt dat Delhaize in het vierde kwartaal een nettoverlies van 55 miljoen euro moest slikken. In die periode boekte Delhaize een voorziening van 137 miljoen euro voor de vervroegde pensionering en het vrijwillig vertrek van zowat 1.800 medewerkers. Uiteindelijk houdt de groep over heel 2014 nog een nettowinst over van 89 miljoen euro, de helft minder dan in 2013.

 

Voor 2015 focust de groep op twee kerndomeinen: in de Verenigde Staten zal Delhaize zijn "Easy, Fresh & Affordable"-strategie verder uitrollen in zo'n 160 extra Food Lion-vestigingen en in België zal de groep zijn veelbesproken "transformatieplan" implementeren. Daarnaast zoekt Delhaize ook versnelde groei bij Hannaford en in Zuid-Oost-Europa, zonder daarbij de "operationele efficiëntie en continue investeringsdiscipline uit het oog te verliezen".

 

Bekijk hier de volledige toelichting van de jaar- en kwartaalcijfers door CFO Pierre Bouchut:

{youtube}VXAEeRjBR14{/youtube}

 

"Alle vertrouwen in Transformatieplan"

"In België hebben wij, na enkele moeilijke maanden, een akkoord bereikt met onze sociale partners en zijn wij gestart met het invoeren van de verschillende stappen van het Transformatieplan", blikt topman Frans Muller (bekijk zijn volledige presentatie onderaan) terug op een woelig jaareinde, maar "wij hebben het vertrouwen dat de uitvoering van het Transformatieplan, in combinatie met investeringen in ons commercieel aanbod en ons winkelnetwerk, ons zal toelaten opnieuw een leidende marktpositie in te nemen."

 

De topman sloeg ook een opmerkelijk 'mea culpa': "We realiseren ons dat we in België jaren te weinig hebben geïnvesteerd in ons winkelnetwerk." Daar komt verandering in, zo beloofde Muller: het nieuwe concept dat Delhaize in vier testwinkels (Eeklo, Eigenbrakel, Marcinelle en Wezembeek) uitprobeerde, zal versneld uitgerold worden. Dit jaar alleen al zullen nog 16 winkels gemoderniseerd worden en in de komende twee jaar gaat het vernieuwingstempo de hoogte in.

 

Tegelijk gaat Delhaize België ook zijn marketinginspanningen opschroeven: "Na de aankondiging van de herstructurering zijn we terughoudend geweest in onze communicatie", luidt het, "maar nu gaan we ons marketingbudget optrekken."

 

{youtube}HU4rICOyodo{/youtube}

 

Wissels aan de top en rond de bestuurderstafel

Topman Muller kondigt meteen ook aan een aantal veranderingen aan in de top van het bedrijf. Zo wordt Philippe Dechamps aangesteld als 'General Counsel and Corporate Secretary' op groepsniveau. Dechamps is een beslagen jurist met diploma's aan de VUB, de UCL en Harvard Law School. Hij is al sinds 2008 actief bij Delhaize.

 

Tegelijk maakte Delhaize ook bekend dat Pierre-Olivier Beckers zich niet meer herverkiesbaar zal stellen voor een zitje in de raad van bestuur. Beckers werkte meer dan 30 jaar voor Delhaize en stond van 1999 tot 2013 aan het hoofd van de groep. Ook medebestuurder Didier Smits zet na 19 jaar een stap terug. Wie hen zal vervangen, is nog onduidelijk: "Het bedrijf is in verregaande gesprekken met kandidaat-opvolgers", klinkt het op de hoofdzetel.

 

Bekijk hier ook exclusief de vragenronde na de persconferentie:

{youtube}qohIfO1TcIU{/youtube}

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dr. Oetker stort zich op Belgische industriële bakkerij

11/12/2017

De Duitse Oetker Gruppe, bij ons vooral bekend van de diepvriespizza’s van Dr. Oekter, heeft de Belgische industriële bakkerij Diversi Foods overgenomen. Dat is een grote leverancier van diepvriesbrood aan Belgische en Nederlandse supermarktketens.

Ahold en Delhaize nu ook in de Verenigde Staten één

08/12/2017

De eenmaking van Ahold en Delhaize gaat verder: in januari worden ook Ahold USA en Delhaize America samengevoegd. Zo wil het Belgisch-Nederlandse fusiebedrijf verder in de kosten snijden.

Machtsstrijd binnen familie Aldi Nord eindelijk ten einde

08/12/2017

De jarenlange machtsstrijd bij Aldi Nord, het deel van Aldi waarvan ook in België en Nederland winkels te vinden zijn, is ten einde gekomen na een uitspraak van de rechtbank. De invloed van de oprichtersfamilie wordt hierdoor beperkt.

Vakbonden Carrefour leven in angst voor transformatieplan

08/12/2017

Bij supermarktbedrijf Carrefour hebben ze de komende maanden en jaren heel wat werk voor de boeg om een herstructurering tot een goed einde te brengen. De vakbonden kijken ondertussen met een bang hart naar de toekomst.

Filet Pur: Een lege doos, vol gebakken lucht

08/12/2017

Dat de supermarkt niet meer is dan een vuilnisbak voor mislukkelingen, dat leerden we deze week, onder andere. De Sint bracht wel meer opwindend fmcg-nieuws, zoals blijkt uit dit vakkundig afgekruide nieuwsoverzicht van RetailDetail Food.

Vijf supermarkttrends voor 2018

08/12/2017

De internationale supermarktonderzoeksorganisatie IGD identificeert de vijf trends die de foodretailmarkt zullen bepalen in de komende twaalf maanden.

Back to top