RD TV: Reorganisatie in België doet jaarwinst Delhaize halveren

RD TV: Reorganisatie in België doet jaarwinst Delhaize halveren

Delhaize heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van 89 miljoen euro: dat is de helft minder dan in 2013 en een rechtstreeks gevolg van de kosten voor de herstructurering in ons land. RetailDetail legde voor u de persconferentie in beelden vast.

55 miljoen euro kwartaalverlies

Delhaize had de belangrijkste jaarcijfers eind januari al vrijgegeven: de groepsomzet steeg 3,7% tot 21,4 miljard euro, maar bij ons was er een daling met 3% tot 4,9 miljard euro. Delhaize België kreeg vooral in het vierde kwartaal flinke klappen: 6,9% omzetverlies tot 1,3 miljard euro als gevolg van de herhaalde stakingen (die tal van winkels meerdere dagen platlegden) en prijsdalingen.

 

De groep zag zijn marktaandeel in ons land terugvallen met 77 basispunten tot 24,7%. Het is daarmee de vraag geworden of Delhaize nog steeds de tweede grootste supermarktketen van ons land is, en of het in die hoedanigheid inmiddels niet is ingehaald door concurrent Carrefour...

 

Uit de volledige jaarresultaten blijkt dat Delhaize in het vierde kwartaal een nettoverlies van 55 miljoen euro moest slikken. In die periode boekte Delhaize een voorziening van 137 miljoen euro voor de vervroegde pensionering en het vrijwillig vertrek van zowat 1.800 medewerkers. Uiteindelijk houdt de groep over heel 2014 nog een nettowinst over van 89 miljoen euro, de helft minder dan in 2013.

 

Voor 2015 focust de groep op twee kerndomeinen: in de Verenigde Staten zal Delhaize zijn "Easy, Fresh & Affordable"-strategie verder uitrollen in zo'n 160 extra Food Lion-vestigingen en in België zal de groep zijn veelbesproken "transformatieplan" implementeren. Daarnaast zoekt Delhaize ook versnelde groei bij Hannaford en in Zuid-Oost-Europa, zonder daarbij de "operationele efficiëntie en continue investeringsdiscipline uit het oog te verliezen".

 

Bekijk hier de volledige toelichting van de jaar- en kwartaalcijfers door CFO Pierre Bouchut:

{youtube}VXAEeRjBR14{/youtube}

 

"Alle vertrouwen in Transformatieplan"

"In België hebben wij, na enkele moeilijke maanden, een akkoord bereikt met onze sociale partners en zijn wij gestart met het invoeren van de verschillende stappen van het Transformatieplan", blikt topman Frans Muller (bekijk zijn volledige presentatie onderaan) terug op een woelig jaareinde, maar "wij hebben het vertrouwen dat de uitvoering van het Transformatieplan, in combinatie met investeringen in ons commercieel aanbod en ons winkelnetwerk, ons zal toelaten opnieuw een leidende marktpositie in te nemen."

 

De topman sloeg ook een opmerkelijk 'mea culpa': "We realiseren ons dat we in België jaren te weinig hebben geïnvesteerd in ons winkelnetwerk." Daar komt verandering in, zo beloofde Muller: het nieuwe concept dat Delhaize in vier testwinkels (Eeklo, Eigenbrakel, Marcinelle en Wezembeek) uitprobeerde, zal versneld uitgerold worden. Dit jaar alleen al zullen nog 16 winkels gemoderniseerd worden en in de komende twee jaar gaat het vernieuwingstempo de hoogte in.

 

Tegelijk gaat Delhaize België ook zijn marketinginspanningen opschroeven: "Na de aankondiging van de herstructurering zijn we terughoudend geweest in onze communicatie", luidt het, "maar nu gaan we ons marketingbudget optrekken."

 

{youtube}HU4rICOyodo{/youtube}

 

Wissels aan de top en rond de bestuurderstafel

Topman Muller kondigt meteen ook aan een aantal veranderingen aan in de top van het bedrijf. Zo wordt Philippe Dechamps aangesteld als 'General Counsel and Corporate Secretary' op groepsniveau. Dechamps is een beslagen jurist met diploma's aan de VUB, de UCL en Harvard Law School. Hij is al sinds 2008 actief bij Delhaize.

 

Tegelijk maakte Delhaize ook bekend dat Pierre-Olivier Beckers zich niet meer herverkiesbaar zal stellen voor een zitje in de raad van bestuur. Beckers werkte meer dan 30 jaar voor Delhaize en stond van 1999 tot 2013 aan het hoofd van de groep. Ook medebestuurder Didier Smits zet na 19 jaar een stap terug. Wie hen zal vervangen, is nog onduidelijk: "Het bedrijf is in verregaande gesprekken met kandidaat-opvolgers", klinkt het op de hoofdzetel.

 

Bekijk hier ook exclusief de vragenronde na de persconferentie:

{youtube}qohIfO1TcIU{/youtube}

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent z’n stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Colruyt lanceert maaltijdbox

18/10/2017

Colruyt brengt een maaltijdbox voor gezinnen met kinderen op de markt, met alle nodige ingrediënten voor drie maaltijden. De kleinste maaltijdbox kost 52 euro, terwijl een iets grotere 59 euro kost. De keten maakt daarbij geen gebruik van een abonnementsformule.

63 banen op de tocht bij Coca-Cola Belgium

18/10/2017

Coca-Cola is van plan om in België 63 van de 2.200 banen te schrappen. De frisdrankenproducent gaat daarover overleg plegen met de vakbonden, om zo veel mogelijk naakte ontslagen te vermijden.

Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Back to top