Rechter verbiedt verkoop M&M’s in Zweden

Rechter verbiedt verkoop M&M’s in Zweden

Mars mag zijn razend populaire M&M’s in Zweden niet meer verkopen zolang het de letter ‘m’ nog vermeldt op het kleurige jasje. De Zweedse rechter geeft daarmee gehoor aan een klacht van concurrent Mondelez.

 

De letter ‘m’ als gedeponeerd merk

Mars bijt in het zand in een opmerkelijke rechtszaak die jaren geleden werd aangespannen door het inmiddels tot Mondelez omgedoopte Kraft Foods. Die laatste verkoopt in Zweden onder de merknaam Marabou pindanoten die met chocolade omhuld zijn. Op de verpakking prijkt een grote ‘m’, die als handelsmerk gedeponeerd is in Zweden. Mars Inc., producent van de befaamde M&M’s, pleegt met andere woorden plagiaat door diezelfde ‘m’ op zijn snoepjes af te drukken. De rechter gaf Mondelez gelijk en legt Mars nu een verkoopverbod op in het hele land, op straffe van een boete van omgerekend 250.000 dollar.

 

Het dispuut startte zeven jaar geleden, toen het toenmalige Kraft Foods Sverige concurrent Mars voor de rechter sleepte. Marabou introduceerde zijn snoepjes met de ‘m’ op de verpakking al in 1957 en verkreeg in 1993 een patent op de ‘m’. Mars van zijn kant lanceerde de M&M’s pas in 2009 op de Zweedse markt. Volgens de producent van Marabou had Mars twee jaar vóór de lancering tevergeefs geprobeerd het handelsmerk over te kopen.

 

Mars zou natuurlijk gewoon kunnen overschakelen op de hoofdletter M, zoals het trouwens al doet in zijn bedrijfscommunicatie. Dan zou er geen enkel probleem zijn met het merkenrecht. Maar het bedrijf is dat niet meteen van plan. “We hebben altijd gevonden dat er geen verwarring bestaat”, klinkt het in een mededeling. “We gaan de volgende stappen voor ons merk in Zweden onderzoeken.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Danone wijzigt managementstructuur

19/10/2017

Danone heeft besloten om de managementstructuur aan de top van het bedrijf aan te passen. De functie van voorzitter van de raad van bestuur en die van CEO worden voortaan gecombineerd door huidig CEO Emmanuel Faber.

Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Back to top