Rechter verbiedt verkoop M&M’s in Zweden | RetailDetail

Rechter verbiedt verkoop M&M’s in Zweden

Rechter verbiedt verkoop M&M’s in Zweden

Mars mag zijn razend populaire M&M’s in Zweden niet meer verkopen zolang het de letter ‘m’ nog vermeldt op het kleurige jasje. De Zweedse rechter geeft daarmee gehoor aan een klacht van concurrent Mondelez.

 

De letter ‘m’ als gedeponeerd merk

Mars bijt in het zand in een opmerkelijke rechtszaak die jaren geleden werd aangespannen door het inmiddels tot Mondelez omgedoopte Kraft Foods. Die laatste verkoopt in Zweden onder de merknaam Marabou pindanoten die met chocolade omhuld zijn. Op de verpakking prijkt een grote ‘m’, die als handelsmerk gedeponeerd is in Zweden. Mars Inc., producent van de befaamde M&M’s, pleegt met andere woorden plagiaat door diezelfde ‘m’ op zijn snoepjes af te drukken. De rechter gaf Mondelez gelijk en legt Mars nu een verkoopverbod op in het hele land, op straffe van een boete van omgerekend 250.000 dollar.

 

Het dispuut startte zeven jaar geleden, toen het toenmalige Kraft Foods Sverige concurrent Mars voor de rechter sleepte. Marabou introduceerde zijn snoepjes met de ‘m’ op de verpakking al in 1957 en verkreeg in 1993 een patent op de ‘m’. Mars van zijn kant lanceerde de M&M’s pas in 2009 op de Zweedse markt. Volgens de producent van Marabou had Mars twee jaar vóór de lancering tevergeefs geprobeerd het handelsmerk over te kopen.

 

Mars zou natuurlijk gewoon kunnen overschakelen op de hoofdletter M, zoals het trouwens al doet in zijn bedrijfscommunicatie. Dan zou er geen enkel probleem zijn met het merkenrecht. Maar het bedrijf is dat niet meteen van plan. “We hebben altijd gevonden dat er geen verwarring bestaat”, klinkt het in een mededeling. “We gaan de volgende stappen voor ons merk in Zweden onderzoeken.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.