Rechter verbiedt verkoop M&M’s in Zweden | RetailDetail

Rechter verbiedt verkoop M&M’s in Zweden

Rechter verbiedt verkoop M&M’s in Zweden

Mars mag zijn razend populaire M&M’s in Zweden niet meer verkopen zolang het de letter ‘m’ nog vermeldt op het kleurige jasje. De Zweedse rechter geeft daarmee gehoor aan een klacht van concurrent Mondelez.

 

De letter ‘m’ als gedeponeerd merk

Mars bijt in het zand in een opmerkelijke rechtszaak die jaren geleden werd aangespannen door het inmiddels tot Mondelez omgedoopte Kraft Foods. Die laatste verkoopt in Zweden onder de merknaam Marabou pindanoten die met chocolade omhuld zijn. Op de verpakking prijkt een grote ‘m’, die als handelsmerk gedeponeerd is in Zweden. Mars Inc., producent van de befaamde M&M’s, pleegt met andere woorden plagiaat door diezelfde ‘m’ op zijn snoepjes af te drukken. De rechter gaf Mondelez gelijk en legt Mars nu een verkoopverbod op in het hele land, op straffe van een boete van omgerekend 250.000 dollar.

 

Het dispuut startte zeven jaar geleden, toen het toenmalige Kraft Foods Sverige concurrent Mars voor de rechter sleepte. Marabou introduceerde zijn snoepjes met de ‘m’ op de verpakking al in 1957 en verkreeg in 1993 een patent op de ‘m’. Mars van zijn kant lanceerde de M&M’s pas in 2009 op de Zweedse markt. Volgens de producent van Marabou had Mars twee jaar vóór de lancering tevergeefs geprobeerd het handelsmerk over te kopen.

 

Mars zou natuurlijk gewoon kunnen overschakelen op de hoofdletter M, zoals het trouwens al doet in zijn bedrijfscommunicatie. Dan zou er geen enkel probleem zijn met het merkenrecht. Maar het bedrijf is dat niet meteen van plan. “We hebben altijd gevonden dat er geen verwarring bestaat”, klinkt het in een mededeling. “We gaan de volgende stappen voor ons merk in Zweden onderzoeken.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft er mee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij ze betere voorwaarden krijgen. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Filet Pur: Er staat een olifant aan de kassa

16/02/2018

Hoe de Spaanse voedingsindustrie zich van haar mooiste zijde laat kennen, waarom de foodconcurrentie naar ongekende hoogten stijgt en tegen wanneer de job van kassamedewerker verdwijnt? Dat vertelt het ongezouten weekoverzicht van RetailDetail Food!

Aldi richt de blik op Italië

16/02/2018

Aldi is klaar om vanaf volgende maand ook de Italiaanse markt te veroveren: dan opent het in een klap tien nieuwe winkels in het Zuid-Europese land. Het bouwde ook een eerste distributiecentrum nabij Verona.

Back to top