Reckitt Benckiser bekijkt opties rond voedingstak | RetailDetail

Reckitt Benckiser bekijkt opties rond voedingstak

Reckitt Benckiser bekijkt opties rond voedingstak

Consumentenbedrijf Reckitt Benckiser denkt aan een verkoop van zijn voedingstak, die bestaat uit de sauzen van French’s Foods. Het geld van de mogelijke verkoop zal gebruikt worden om de aankoop van kindervoedingsproducent Mead Jonhson Nutrition mee te financieren.

2 miljard pond

French’s Foods haalde in 2016 een omzet van 411 miljoen pond (483 miljoen euro), wat goed is voor 4 procent van de totale omzet van het bedrijf. Reckitt Benckiser beschouwt de voedingstak dan ook als niet-essentieel en bekijkt daarom de opties rond een mogelijke verkoop.

 

De verkoop moet ongeveer 2 miljard pond (2,35 miljard euro) opbrengen en dat geld zal gebruikt worden om de aankoop van Mead Jonhson Nutrition voor een stuk mee te financieren. Reckitt Benckiser legde onlangs 16,6 miljard dollar (15,6 miljard euro) neer voor dat bedrijf.

 

French’s Foods presteerde het voorbije jaar nochtans niet slecht. De vergelijkbare omzet groeide met 5 procent ten opzichte van 2015, waarmee het beter deed dan het marktgemiddelde, en de aangepaste bedrijfswinst kwam uit op 118 miljoen pond (139 miljoen euro).

 

Het nieuws van de mogelijke verkoop komt slechts enkele weken nadat ook Unilever liet verstaan op zoek te zijn naar een overnemer voor een aantal voedingsmerken, zoals Becel. Onder andere Kraft Heinz, maar ook een aantal investeringsmaatschappijen zouden daarbij al interesse hebben getoond. Zo lijkt er binnen de voedingsmarkt een grote verschuiving op til te staan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.