Recordcijfers voor fairtradeproducten | RetailDetail

Recordcijfers voor fairtradeproducten

Recordcijfers voor fairtradeproducten

In 2015 realiseerde Fairtrade Belgium een groei met 10,9% in ons land, in de tweede jaarhelft bedroeg de groei zelfs 14,7%. Meer mensen kochten fairtradeproducten en ze kochten die ook vaker, waardoor het volume per koper toenam. 

Bananen en koffie

In totaal werden er 14.567 ton fairtradeproducten verkocht in 2015, goed voor een omzet van 61,4 miljoen euro in de retail (cijfers: GfK). Samen met het cijfer voor de out-of-homemarkt bedraagt de totale omzet in 2015 zelfs 115.5 miljoen euro. De sterke groei in de tweede jaarhelft is te danken aan investeringen in activatie, geeft afscheidnemend directeur Lily Deforce aan: zo was er een bananencampagne waarbij Fairtrade voor het eerst op televisie verscheen. 50.000 Belgen die geïnteresseerd zijn in duurzaamheid kregen ook kortingbonnen toegestuurd: “Deze actie gaan we nu herhalen.” 

 

Fairtradebananen groeiden vorig jaar met 12,6% in volume en 13,2% in waarde, terwijl de totale bananenmarkt met slechts 2,5% toenam. Daardoor bereikten fairtradebananen een marktaandeel van 9,6% in volume. Ook koffie groeit sterk, met 11,1% in volume en zelfs 34,2% in waarde, dankzij de toenemende populariteit van koffiecapsules. Fairtradechocolade groeide met 15,9% (13,8% in waarde), wat mooi is gezien de daling met 2,5% van de chocoladecategorie. In chocolade blijft fairtrade echter nog klein, met een volumeaandeel van 0,4%. 

 

Stijgende penetratie

De penetratie van het totale fairtradeaanbod evolueerde tussen 2007 en 2015 van 24% naar 53%. In dezelfde periode steeg het aantal Belgische licentiehouders van 39 naar 95 en groeide het zakencijfer van 52 miljoen naar 115 miljoen euro. Buitenlandse merken inbegrepen zijn momenteel 160 merken actief op de Belgische markt. Het volume bananen verdubbelde, het volume suiker verdrievoudigde, cacao groeide met 68% en koffie met 41%. 

 

Kortom, Lily Deforce kan terugkijken op een mooi parcours. Op 1 juni zal ze haar functie na 8,5 jaar overdragen aan haar opvolger. In een interview met RetailDetail vertelt ze hoe de groei van Fairtrade Belgium te danken is aan een focus op een aantal kerncategorieën en een intense samenwerking met de retailsector. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken

21/02/2018

Colruyt heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de winkelrekken gehaald. Beide partijen zijn immers niet tot een akkoord gekomen over de prijzen en dus worden de producten tijdelijk niet meer verkocht bij Colruyt.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Back to top