Recordcijfers voor fairtradeproducten | RetailDetail

Recordcijfers voor fairtradeproducten

Recordcijfers voor fairtradeproducten

In 2015 realiseerde Fairtrade Belgium een groei met 10,9% in ons land, in de tweede jaarhelft bedroeg de groei zelfs 14,7%. Meer mensen kochten fairtradeproducten en ze kochten die ook vaker, waardoor het volume per koper toenam. 

Bananen en koffie

In totaal werden er 14.567 ton fairtradeproducten verkocht in 2015, goed voor een omzet van 61,4 miljoen euro in de retail (cijfers: GfK). Samen met het cijfer voor de out-of-homemarkt bedraagt de totale omzet in 2015 zelfs 115.5 miljoen euro. De sterke groei in de tweede jaarhelft is te danken aan investeringen in activatie, geeft afscheidnemend directeur Lily Deforce aan: zo was er een bananencampagne waarbij Fairtrade voor het eerst op televisie verscheen. 50.000 Belgen die geïnteresseerd zijn in duurzaamheid kregen ook kortingbonnen toegestuurd: “Deze actie gaan we nu herhalen.” 

 

Fairtradebananen groeiden vorig jaar met 12,6% in volume en 13,2% in waarde, terwijl de totale bananenmarkt met slechts 2,5% toenam. Daardoor bereikten fairtradebananen een marktaandeel van 9,6% in volume. Ook koffie groeit sterk, met 11,1% in volume en zelfs 34,2% in waarde, dankzij de toenemende populariteit van koffiecapsules. Fairtradechocolade groeide met 15,9% (13,8% in waarde), wat mooi is gezien de daling met 2,5% van de chocoladecategorie. In chocolade blijft fairtrade echter nog klein, met een volumeaandeel van 0,4%. 

 

Stijgende penetratie

De penetratie van het totale fairtradeaanbod evolueerde tussen 2007 en 2015 van 24% naar 53%. In dezelfde periode steeg het aantal Belgische licentiehouders van 39 naar 95 en groeide het zakencijfer van 52 miljoen naar 115 miljoen euro. Buitenlandse merken inbegrepen zijn momenteel 160 merken actief op de Belgische markt. Het volume bananen verdubbelde, het volume suiker verdrievoudigde, cacao groeide met 68% en koffie met 41%. 

 

Kortom, Lily Deforce kan terugkijken op een mooi parcours. Op 1 juni zal ze haar functie na 8,5 jaar overdragen aan haar opvolger. In een interview met RetailDetail vertelt ze hoe de groei van Fairtrade Belgium te danken is aan een focus op een aantal kerncategorieën en een intense samenwerking met de retailsector. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".