Recordjaar voor Domino’s Pizza

Recordjaar voor Domino’s Pizza

De Amerikaanse pizzaketen Domino's Pizza heeft de voorbije twaalf maanden een recordaantal pizza´s verkocht in onder andere België en Nederland. Daardoor ging de nettowinst 40% hoger over het gebroken boekjaar 2014/2015.

Bijna een vijfde meer omzet

Domino's Pizza Enterprises Ltd. (DPE), de masterfranchisenemer die de rechten voor het merk Domino's Pizza bezit in Australië, Nieuw-Zeeland, Japan, Frankrijk en (sinds 2006 ook) België en Nederland, rapporteert over zijn afgelopen boekjaar een omzet van 702 miljoen Australische dollar (ca. 470 miljoen euro), een stijging met 19%.

 

Het operationeel bedrijfsresultaat (ebitda) kwam uit op  128 miljoen dollar (ca. 85 miljoen euro), een groei met ruim 34%, en de nettowinst spurtte liefst 40% hoger dan het jaar voordien om af te klokken op 64 miljoen dollar (ca. 43 miljoen euro). Domino's Pizza dankt die sterke groei naar eigen zeggen aan drie factoren: technologische ontwikkeling, innovatieve marketing en een aanhoudende expansie.

 

Ruim 30% bestellingen online

"Via technologie geven we de klant gemak en volledige controle over het bestel- en afleverproces", zegt André ten Wolde, CEO van Domino's Pizza Benelux. "Van alle online bestellingen - en internet is intussen goed voor zo'n 30% van alle orders - gaat de helft via mobiele apparatuur. Steeds meer mensen bestellen via de mobiele website en via de vernieuwde pizza-app."

 

De eerder dit jaar gelanceerde 'Pizzachef'-app, waarmee de klant zijn zelf samengestelde pizza visueel kan voorstellen, is een marketingsucces. In juni kwam daar ook nog het 'store rating'-systeem bij, waarmee de klant feedback kan geven en zijn ervaringen met Domino's kan delen. De keten zal het systeem de komende maanden voort uitrollen.

 

Bovendien is Domino's op expansiepad: dit voorjaar nog opende de keten in de Benelux haar 200ste vestiging. Daarvan zijn er 166 gevestigd in Nederland en 31 in België (waar het voorbije boekjaar tien nieuwe vestigingen openden). Tegen 2020 moeten er in de hele Benelux nog een honderdtal bijkomen.

 

Domino's Pizza is uitgegroeid tot het grootste pizzabezorg- en afhaalbedrijf ter wereld, met ruim 11.000 vestigingen in meer dan 70 landen. DPE, dat op de beurs van Australië noteert, telt in de zes landen waarin het als masterfranchisenemer actief is ruim 1.500 vestigingen (59 meer dan het jaar voordien) met alles samen zo'n 30.000 medewerkers, goed voor dik 90 miljoen pizza's per jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top