Recordjaar voor Domino’s Pizza

Recordjaar voor Domino’s Pizza

De Amerikaanse pizzaketen Domino's Pizza heeft de voorbije twaalf maanden een recordaantal pizza´s verkocht in onder andere België en Nederland. Daardoor ging de nettowinst 40% hoger over het gebroken boekjaar 2014/2015.

Bijna een vijfde meer omzet

Domino's Pizza Enterprises Ltd. (DPE), de masterfranchisenemer die de rechten voor het merk Domino's Pizza bezit in Australië, Nieuw-Zeeland, Japan, Frankrijk en (sinds 2006 ook) België en Nederland, rapporteert over zijn afgelopen boekjaar een omzet van 702 miljoen Australische dollar (ca. 470 miljoen euro), een stijging met 19%.

 

Het operationeel bedrijfsresultaat (ebitda) kwam uit op  128 miljoen dollar (ca. 85 miljoen euro), een groei met ruim 34%, en de nettowinst spurtte liefst 40% hoger dan het jaar voordien om af te klokken op 64 miljoen dollar (ca. 43 miljoen euro). Domino's Pizza dankt die sterke groei naar eigen zeggen aan drie factoren: technologische ontwikkeling, innovatieve marketing en een aanhoudende expansie.

 

Ruim 30% bestellingen online

"Via technologie geven we de klant gemak en volledige controle over het bestel- en afleverproces", zegt André ten Wolde, CEO van Domino's Pizza Benelux. "Van alle online bestellingen - en internet is intussen goed voor zo'n 30% van alle orders - gaat de helft via mobiele apparatuur. Steeds meer mensen bestellen via de mobiele website en via de vernieuwde pizza-app."

 

De eerder dit jaar gelanceerde 'Pizzachef'-app, waarmee de klant zijn zelf samengestelde pizza visueel kan voorstellen, is een marketingsucces. In juni kwam daar ook nog het 'store rating'-systeem bij, waarmee de klant feedback kan geven en zijn ervaringen met Domino's kan delen. De keten zal het systeem de komende maanden voort uitrollen.

 

Bovendien is Domino's op expansiepad: dit voorjaar nog opende de keten in de Benelux haar 200ste vestiging. Daarvan zijn er 166 gevestigd in Nederland en 31 in België (waar het voorbije boekjaar tien nieuwe vestigingen openden). Tegen 2020 moeten er in de hele Benelux nog een honderdtal bijkomen.

 

Domino's Pizza is uitgegroeid tot het grootste pizzabezorg- en afhaalbedrijf ter wereld, met ruim 11.000 vestigingen in meer dan 70 landen. DPE, dat op de beurs van Australië noteert, telt in de zes landen waarin het als masterfranchisenemer actief is ruim 1.500 vestigingen (59 meer dan het jaar voordien) met alles samen zo'n 30.000 medewerkers, goed voor dik 90 miljoen pizza's per jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top