Recordjaar voor Domino’s Pizza | RetailDetail

Recordjaar voor Domino’s Pizza

Recordjaar voor Domino’s Pizza

De Amerikaanse pizzaketen Domino's Pizza heeft de voorbije twaalf maanden een recordaantal pizza´s verkocht in onder andere België en Nederland. Daardoor ging de nettowinst 40% hoger over het gebroken boekjaar 2014/2015.

Bijna een vijfde meer omzet

Domino's Pizza Enterprises Ltd. (DPE), de masterfranchisenemer die de rechten voor het merk Domino's Pizza bezit in Australië, Nieuw-Zeeland, Japan, Frankrijk en (sinds 2006 ook) België en Nederland, rapporteert over zijn afgelopen boekjaar een omzet van 702 miljoen Australische dollar (ca. 470 miljoen euro), een stijging met 19%.

 

Het operationeel bedrijfsresultaat (ebitda) kwam uit op  128 miljoen dollar (ca. 85 miljoen euro), een groei met ruim 34%, en de nettowinst spurtte liefst 40% hoger dan het jaar voordien om af te klokken op 64 miljoen dollar (ca. 43 miljoen euro). Domino's Pizza dankt die sterke groei naar eigen zeggen aan drie factoren: technologische ontwikkeling, innovatieve marketing en een aanhoudende expansie.

 

Ruim 30% bestellingen online

"Via technologie geven we de klant gemak en volledige controle over het bestel- en afleverproces", zegt André ten Wolde, CEO van Domino's Pizza Benelux. "Van alle online bestellingen - en internet is intussen goed voor zo'n 30% van alle orders - gaat de helft via mobiele apparatuur. Steeds meer mensen bestellen via de mobiele website en via de vernieuwde pizza-app."

 

De eerder dit jaar gelanceerde 'Pizzachef'-app, waarmee de klant zijn zelf samengestelde pizza visueel kan voorstellen, is een marketingsucces. In juni kwam daar ook nog het 'store rating'-systeem bij, waarmee de klant feedback kan geven en zijn ervaringen met Domino's kan delen. De keten zal het systeem de komende maanden voort uitrollen.

 

Bovendien is Domino's op expansiepad: dit voorjaar nog opende de keten in de Benelux haar 200ste vestiging. Daarvan zijn er 166 gevestigd in Nederland en 31 in België (waar het voorbije boekjaar tien nieuwe vestigingen openden). Tegen 2020 moeten er in de hele Benelux nog een honderdtal bijkomen.

 

Domino's Pizza is uitgegroeid tot het grootste pizzabezorg- en afhaalbedrijf ter wereld, met ruim 11.000 vestigingen in meer dan 70 landen. DPE, dat op de beurs van Australië noteert, telt in de zes landen waarin het als masterfranchisenemer actief is ruim 1.500 vestigingen (59 meer dan het jaar voordien) met alles samen zo'n 30.000 medewerkers, goed voor dik 90 miljoen pizza's per jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".