Recordjaar voor Lotus dankzij natuurlijke snacks | RetailDetail

Recordjaar voor Lotus dankzij natuurlijke snacks

Recordjaar voor Lotus dankzij natuurlijke snacks
Shutterstock

Nadat het in het boekjaar 2016 voor de eerste keer een omzet van meer dan 500 miljoen euro wist te halen, heeft Lotus Bakeries in 2017 opnieuw een recordjaar achter de rug. Daarin groeide de omzet weer met meer dan 3%.

 

Opmars speculaas

De totale omzet van Lotus kwam in 2017 uit op 524 miljoen euro, een groei van 3,3% ten opzichte van de 507 miljoen euro in 2016. Dat heeft het vooral te danken aan een sterke tweede helft van het jaar, waarin de omzet met 6% steeg: in de eerste jaarhelft was dat amper 1%. Die groei komt er ondanks negatieve wisselkoerseffecten, waarbij de positie van de euro weegt op de resultaten in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De groei is ook een stuk kleiner dan in 2016, toen de omzet met meer dan 20% steeg.

 

De omzetgroei komt er vooral dankzij de natuurlijke snacks, zoals Trek en Bear, die met dubbele cijfers groeiden. Ook de verdere internationalisering van de Lotus-speculaas onder de naam Biscoff (de Verenigde Staten zijn ondertussen de grootste markt voor speculaas) en een sterke verkoop van Lotus-wafels in Frankrijk en België droegen bij tot de groeiende omzet.

 

“Na de recordgroei en verwezenlijkingen in 2016, had ik op dit resultaat voor 2017 gehoopt. Het sterkt ons alleen maar in ons geloof dat onze strategie solide is”, aldus CEO Jan Boone. De bedrijfswinst steeg in 2017 met 0,9% naar 89,3 miljoen euro, terwijl de nettowinst met 3,5% steeg naar 64,6 miljoen euro. Lotus Bakeries verwacht in 2018 verder te gaan op het elan van vorig jaar. Zo wordt de verpakking van Lotus Biscoff volledig vernieuwd en komt er een nieuw gamma aan cakes.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.