Recordjaar voor Lotus dankzij natuurlijke snacks | RetailDetail

Recordjaar voor Lotus dankzij natuurlijke snacks

Recordjaar voor Lotus dankzij natuurlijke snacks
Shutterstock

Nadat het in het boekjaar 2016 voor de eerste keer een omzet van meer dan 500 miljoen euro wist te halen, heeft Lotus Bakeries in 2017 opnieuw een recordjaar achter de rug. Daarin groeide de omzet weer met meer dan 3%.

 

Opmars speculaas

De totale omzet van Lotus kwam in 2017 uit op 524 miljoen euro, een groei van 3,3% ten opzichte van de 507 miljoen euro in 2016. Dat heeft het vooral te danken aan een sterke tweede helft van het jaar, waarin de omzet met 6% steeg: in de eerste jaarhelft was dat amper 1%. Die groei komt er ondanks negatieve wisselkoerseffecten, waarbij de positie van de euro weegt op de resultaten in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De groei is ook een stuk kleiner dan in 2016, toen de omzet met meer dan 20% steeg.

 

De omzetgroei komt er vooral dankzij de natuurlijke snacks, zoals Trek en Bear, die met dubbele cijfers groeiden. Ook de verdere internationalisering van de Lotus-speculaas onder de naam Biscoff (de Verenigde Staten zijn ondertussen de grootste markt voor speculaas) en een sterke verkoop van Lotus-wafels in Frankrijk en België droegen bij tot de groeiende omzet.

 

“Na de recordgroei en verwezenlijkingen in 2016, had ik op dit resultaat voor 2017 gehoopt. Het sterkt ons alleen maar in ons geloof dat onze strategie solide is”, aldus CEO Jan Boone. De bedrijfswinst steeg in 2017 met 0,9% naar 89,3 miljoen euro, terwijl de nettowinst met 3,5% steeg naar 64,6 miljoen euro. Lotus Bakeries verwacht in 2018 verder te gaan op het elan van vorig jaar. Zo wordt de verpakking van Lotus Biscoff volledig vernieuwd en komt er een nieuw gamma aan cakes.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.