Recordjaar voor Lotus dankzij natuurlijke snacks

Recordjaar voor Lotus dankzij natuurlijke snacks

Nadat het in het boekjaar 2016 voor de eerste keer een omzet van meer dan 500 miljoen euro wist te halen, heeft Lotus Bakeries in 2017 opnieuw een recordjaar achter de rug. Daarin groeide de omzet weer met meer dan 3%.

 

Opmars speculaas

De totale omzet van Lotus kwam in 2017 uit op 524 miljoen euro, een groei van 3,3% ten opzichte van de 507 miljoen euro in 2016. Dat heeft het vooral te danken aan een sterke tweede helft van het jaar, waarin de omzet met 6% steeg: in de eerste jaarhelft was dat amper 1%. Die groei komt er ondanks negatieve wisselkoerseffecten, waarbij de positie van de euro weegt op de resultaten in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De groei is ook een stuk kleiner dan in 2016, toen de omzet met meer dan 20% steeg.

 

De omzetgroei komt er vooral dankzij de natuurlijke snacks, zoals Trek en Bear, die met dubbele cijfers groeiden. Ook de verdere internationalisering van de Lotus-speculaas onder de naam Biscoff (de Verenigde Staten zijn ondertussen de grootste markt voor speculaas) en een sterke verkoop van Lotus-wafels in Frankrijk en België droegen bij tot de groeiende omzet.

 

“Na de recordgroei en verwezenlijkingen in 2016, had ik op dit resultaat voor 2017 gehoopt. Het sterkt ons alleen maar in ons geloof dat onze strategie solide is”, aldus CEO Jan Boone. De bedrijfswinst steeg in 2017 met 0,9% naar 89,3 miljoen euro, terwijl de nettowinst met 3,5% steeg naar 64,6 miljoen euro. Lotus Bakeries verwacht in 2018 verder te gaan op het elan van vorig jaar. Zo wordt de verpakking van Lotus Biscoff volledig vernieuwd en komt er een nieuw gamma aan cakes.