Recordomzet voor BelOrta | RetailDetail

Recordomzet voor BelOrta

Recordomzet voor BelOrta

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

 

Nachtvorst

Tomaten blijven met 150 miljoen kilogram veruit het grootste product van BelOrta. Op de tweede plaats staat de komkommer met 135 miljoen verkochte stuks, al was 2017 een moeilijk jaar voor de groente. Doorheen heel het jaar was er immers steevast voldoende voorraad, wat zorgde voor lagere prijzen.

 

Door de nachtvorst in april en de droogte in juni en juli was het een moeilijk jaar voor verschillende fruitsoorten. Toch steeg het volume bij de peren met 15% naar 70 miljoen kilogram. Bij de appel was er een status quo op 42 miljoen kilogram, nadat de oogst in het najaar werd getroffen door de nachtvorst. Voor het eerst werden er meer dan 10 miljoen kilogram aardbeien verkocht, goed voor een groei van 12%.

 

Tot slot groeide het bio-assortiment licht naar 5,5 miljoen verkocht eenheden en is er in die sector wel een verbreding van het assortiment aan de gang.

 

Nieuwe markten

In 2017 maakte BelOrta werk van de naamsbekendheid in België, door de lancering van een tweede grote marketingcampagne, en ging de zoektocht naar nieuwe markten verder. Zo kwam er in november een handelsovereenkomst met India, maar ook uitbreiding naar andere landen in Azië, Europa, het Midden-Oosten en Noord- en Zuid-Amerika staat op de planning. Deze nieuwe markten moeten de Russische markt vervangen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.