Recordomzet voor BelOrta | RetailDetail

Recordomzet voor BelOrta

Recordomzet voor BelOrta

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

 

Nachtvorst

Tomaten blijven met 150 miljoen kilogram veruit het grootste product van BelOrta. Op de tweede plaats staat de komkommer met 135 miljoen verkochte stuks, al was 2017 een moeilijk jaar voor de groente. Doorheen heel het jaar was er immers steevast voldoende voorraad, wat zorgde voor lagere prijzen.

 

Door de nachtvorst in april en de droogte in juni en juli was het een moeilijk jaar voor verschillende fruitsoorten. Toch steeg het volume bij de peren met 15% naar 70 miljoen kilogram. Bij de appel was er een status quo op 42 miljoen kilogram, nadat de oogst in het najaar werd getroffen door de nachtvorst. Voor het eerst werden er meer dan 10 miljoen kilogram aardbeien verkocht, goed voor een groei van 12%.

 

Tot slot groeide het bio-assortiment licht naar 5,5 miljoen verkocht eenheden en is er in die sector wel een verbreding van het assortiment aan de gang.

 

Nieuwe markten

In 2017 maakte BelOrta werk van de naamsbekendheid in België, door de lancering van een tweede grote marketingcampagne, en ging de zoektocht naar nieuwe markten verder. Zo kwam er in november een handelsovereenkomst met India, maar ook uitbreiding naar andere landen in Azië, Europa, het Midden-Oosten en Noord- en Zuid-Amerika staat op de planning. Deze nieuwe markten moeten de Russische markt vervangen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

19/04/2018

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.

Lidl breidt huismerkassortiment uit met babyproducten

19/04/2018

Lidl mag stilaan het jasje van discounter inruilen voor dat van een complete retailer. De warenhuisketen ontwikkelt nu ook voor zijn babyassortiment producten van de huismerken Lupilu en Cien, die alvast sterk scoren bij de klanten.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.