Recordomzet voor BelOrta | RetailDetail

Recordomzet voor BelOrta

Recordomzet voor BelOrta

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

 

Nachtvorst

Tomaten blijven met 150 miljoen kilogram veruit het grootste product van BelOrta. Op de tweede plaats staat de komkommer met 135 miljoen verkochte stuks, al was 2017 een moeilijk jaar voor de groente. Doorheen heel het jaar was er immers steevast voldoende voorraad, wat zorgde voor lagere prijzen.

 

Door de nachtvorst in april en de droogte in juni en juli was het een moeilijk jaar voor verschillende fruitsoorten. Toch steeg het volume bij de peren met 15% naar 70 miljoen kilogram. Bij de appel was er een status quo op 42 miljoen kilogram, nadat de oogst in het najaar werd getroffen door de nachtvorst. Voor het eerst werden er meer dan 10 miljoen kilogram aardbeien verkocht, goed voor een groei van 12%.

 

Tot slot groeide het bio-assortiment licht naar 5,5 miljoen verkocht eenheden en is er in die sector wel een verbreding van het assortiment aan de gang.

 

Nieuwe markten

In 2017 maakte BelOrta werk van de naamsbekendheid in België, door de lancering van een tweede grote marketingcampagne, en ging de zoektocht naar nieuwe markten verder. Zo kwam er in november een handelsovereenkomst met India, maar ook uitbreiding naar andere landen in Azië, Europa, het Midden-Oosten en Noord- en Zuid-Amerika staat op de planning. Deze nieuwe markten moeten de Russische markt vervangen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

19/02/2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

Back to top