Recordomzet voor Jumbo in 2017 | RetailDetail

Recordomzet voor Jumbo in 2017

Recordomzet voor Jumbo in 2017
Shutterstock

Supermarktketen Jumbo heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan zeven miljard euro. Die omzet ging er niet enkel dankzij nieuwe winkels op vooruit, want de vergelijkbare omzetgroei bij bestaande winkels steeg ook met 4,2%.

19% marktaandeel

De consumentenomzet steeg met 5% naar 7,010 miljard euro, wat goed was voor een marktaandeel van ruim 19%. Het aantal vestigingen van Jumbo steeg vorig jaar licht naar 585 winkels, maar het grootste deel van de groei kan worden toegeschreven aan reeds bestaande supermarkten. Jumbo opende in 2017 drie vestigingen van het stadsconcept Jumbo City en wil er daar dit jaar minstens nog eens tien bijdoen. In 2018 zullen naar verwachting ook drie nieuwe vestigingen van Jumbo Foodmarkt openen, in Utrecht, Leidschendam en Tilburg. Zestig supermarkten worden dan weer vernieuwd.

 

Op logistiek vlak moeten in het eerste kwartaal de werken starten voor de eerste fase van het nieuwe distributiecentrum in Nieuwegein, dat 200.000 m² groot zal worden. Het eerste deel, goed voor 45.000 m², moet in het voorjaar van 2020 gereed zijn.

 

Ook groei bij La Place

Ook bij La Place zijn de cijfers voor 2017 bijzonder positief: daar steeg de omzet met 34,1% naar 123,3 miljoen euro, terwijl de vergelijkbare omzet er met 5,2% op vooruit ging. Het aantal vestigingen van de restaurantketen groeide van 59 naar 92, waaronder inmiddels elf locaties buiten Nederland. Ook dit jaar wil Jumbo minstens dertig nieuwe vestigingen van La Place openen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zalmprijzen verdrievoudigd door vraag uit Azië

28/05/2018

De zalmprijzen stijgen fors: zalm uit Noorwegen is in de afgelopen vijf jaar liefst drie maal duurder geworden. Vooral de groeiende vraag uit Azië zorgt daarvoor, al hadden ook de kwekers tegenslagen.

Zo verhoogt Wouter Kolk de snelheid van innovatie bij Albert Heijn

28/05/2018

Albert Heijn moet sneller innoveren om over dertig jaar nog relevant te zijn, meent topman Wouter Kolk. Een bezorgdienst voor warme maaltijden en een dashboard dat klanten toont hoe gezond ze boodschappen doen, zitten in de pijplijn.

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.