Refresco komt in Frans-Canadese handen

Refresco komt in Frans-Canadese handen

Refresco komt in Frans-Canadese handen
© Refresco / Richard Sinon

De Rotterdamse sap- en frisdrankbottelaar Refresco komt in handen van PAI Partners. Dat Franse investeringsfonds legt samen met British Columbia Investment Management 20 euro per aandeel op tafel, wat de overnameprijs op 1,62 miljard euro brengt.

Derde keer, goede keer

Het is de Fransen dan toch gelukt de hand te leggen op Refresco: PAI aast immers al langer op Europa's grootste producent van frisdranken en vruchtensappen, die onder meer levert aan Aldi, Lidl en andere supermarkten (onder huismerk). In 2015 bood de investeringsmaatschappij naar verluidt 1,5 miljard euro voor de bottelaar, maar eigenaar 3i gaf toen nog de voorkeur aan een beursgang.

 

In april van dit jaar bracht PAI een bod uit van 1,4 miljard euro, maar dat werd toen door Refresco afgewezen. Begin deze maand kwam PAI dan met Canadese steun opnieuw aankloppen, met een hoger bod van 1,6 miljard euro. Dat was wél een voldoende basis tot onderhandelen, vonden ze in Rotterdam. Nu is de kogel door de kerk: Refresco komt in Frans-Canadese handen voor 1,623 miljard euro. De top van het bedrijf en de drie grootste aandeelhouders (3i, Ferskur en Tamoa, samen goed voor 26,5% van de aandelen) hebben met het bod ingestemd.

 

3,3 miljard euro waard

De deal, die in de loop van het eerste kwartaal van 2018 rond moet zijn, waardeert Refresco op 3,3 miljard euro. De groep sleept namelijk behoorlijk wat schulden mee na de overnames van de voorbije jaren. Ook de recente aankoop van de Amerikaanse bottelaar Cott, de grootste acquisitie van Refresco ooit, is volledig met schulden gefinancierd.

 

Refresco is actief in de Benelux, Finland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Polen, Portugal, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De groep, die 5.500 mensen telt, bottelde vorig jaar 6,5 miljard liter frisdrank en vruchtensappen en realiseert een omzet (inclusief Cott) van bijna 3,6 miljard euro.

 

In de Benelux heeft Refresco vier vestigingen: drie in Nederland (Maarheeze, Bodegraven en Hoensbroek) en één in België (Ninove). Refresco Benelux telt 650 medewerkers en vult jaarlijks meer dan één miljard liter eindproduct af in 2,2 miljard verpakkingen, van blik over karton (brik) tot petflessen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Flamant in handen van Besix

25/05/2018

Interieurspecialist Flamant, met vijf winkels in België en één in Parijs, wordt overgenomen door bouwgroep Besix. Voormalig Brantano-topman Kurt Moons wordt CEO en moet het bedrijf een doorstart bezorgen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.