Refresco krijgt groen licht voor megaovername

Refresco krijgt groen licht voor megaovername
(c) Refresco / Richard Sinon

De aandeelhouders van Refresco, Europa's grootste producent van frisdranken en vruchtensappen, hebben de overname van de Amerikaanse sectorgenoot Cott goedgekeurd. Het is de grootste overname in de 17-jarige geschiedenis van het Rotterdamse bedrijf.

70% meer omzet

Een uur en 50 minuten, langer hadden de aandeelhouders van Refresco niet nodig om met 99,5% van de stemmen de grootste overname in de geschiedenis van het bedrijf goed te keuren. De Nederlanders leggen ruim één miljard euro op tafel voor Cott, dat 29 productiesites runt in de Verenigde Staten, Canada, Mexico en het Verenigd Koninkrijk. In één klap schiet de omzet van de groep - die onder meer de huismerken produceert van Aldi, Lidl en andere grote supermarktconcerns - met 70% omhoog van 2,1 miljard tot bijna 3,6 miljard euro.

 

Refresco is actief in de Benelux, Finland, Frankrijk, Duitsland, het Iberisch schiereiland, Italië, Polen, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De groep, die 5.500 mensen telt, bottelde vorig jaar 6,5 miljard liter frisdrank en vruchtensappen. In de Benelux heeft Refresco vier vestigingen: drie in Nederland (Maarheeze, Bodegraven en Hoensbroek) en één in België (Ninove). Refresco Benelux telt 650 medewerkers en vult jaarlijks meer dan één miljard liter eindproduct af in 2,2 miljard verpakkingen, van blik over karton (brik) tot petflessen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top