Refresco krijgt groen licht voor megaovername

Refresco krijgt groen licht voor megaovername

Refresco krijgt groen licht voor megaovername
(c) Refresco / Richard Sinon

De aandeelhouders van Refresco, Europa's grootste producent van frisdranken en vruchtensappen, hebben de overname van de Amerikaanse sectorgenoot Cott goedgekeurd. Het is de grootste overname in de 17-jarige geschiedenis van het Rotterdamse bedrijf.

70% meer omzet

Een uur en 50 minuten, langer hadden de aandeelhouders van Refresco niet nodig om met 99,5% van de stemmen de grootste overname in de geschiedenis van het bedrijf goed te keuren. De Nederlanders leggen ruim één miljard euro op tafel voor Cott, dat 29 productiesites runt in de Verenigde Staten, Canada, Mexico en het Verenigd Koninkrijk. In één klap schiet de omzet van de groep - die onder meer de huismerken produceert van Aldi, Lidl en andere grote supermarktconcerns - met 70% omhoog van 2,1 miljard tot bijna 3,6 miljard euro.

 

Refresco is actief in de Benelux, Finland, Frankrijk, Duitsland, het Iberisch schiereiland, Italië, Polen, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De groep, die 5.500 mensen telt, bottelde vorig jaar 6,5 miljard liter frisdrank en vruchtensappen. In de Benelux heeft Refresco vier vestigingen: drie in Nederland (Maarheeze, Bodegraven en Hoensbroek) en één in België (Ninove). Refresco Benelux telt 650 medewerkers en vult jaarlijks meer dan één miljard liter eindproduct af in 2,2 miljard verpakkingen, van blik over karton (brik) tot petflessen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.